donderdag 13 november 2014

Makkelijker technische informatie of samenwerkingspartners vinden? Octooien bieden informatie

Bron: RVO

Wilt u weten wat uw concurrent maakt? Technische problemen oplossen? Gebruik daarvoor de octrooien van anderen. Octrooidatabanken bieden een schat aan informatie én zijn een bron van inspiratie. In één middag leert u de ins & outs van octrooidatabanken.

Informatie uit octrooien is belangrijk bij innovaties. Octrooiaanvragen van anderen geven u een goed overzicht van de laatste stand van de techniek. U kunt deze aanvragen gebruiken als inspiratiebron en ook om te voorkomen dat u inbreuk maakt op octrooirechten van een ander. Als u zelf geen producten ontwikkelt maar een licentie wilt nemen, kunt u in de octrooiliteratuur op zoek naar octrooihouders (potentiële licentiegevers).
Stap voor stap leert u gericht te zoeken in meer dan 80 miljoen octrooipublicaties. Voor het zoeken gebruiken we alleen databanken die vrij toegankelijk zijn via internet. U kunt thuis of op het werk kosteloos verder zoeken in deze databanken.
De volgende vragen kunt u na deelname aan deze workshop beantwoorden:
  • Hoe kan ik informatie uit octrooidatabanken gebruiken als inspiratie voor mijn productontwikkeling?
  • Hoe voorkom ik dat ik inbreuk maak op het octrooi van iemand anders?
  • Hoe kom ik erachter of mijn vinding een waardevol octrooi kan opleveren?
  • Welke databanken voor octrooionderzoek kan ik gebruiken?
  • Hoe moet ik deze informatie lezen en toepassen?
  • Hoe kan ik zelf zoeken in deze databanken aan de hand van mijn eigen onderwerp?
Uiteraard is er voldoende tijd beschikbaar voor uw eigen vragen. Een deskundig octrooiadviseur zal de workshop inhoudelijk verzorgen. Basiskennis of -ervaring op het gebied van octrooien is wenselijk. U kunt hiervoor bijvoorbeeld eerst de workshop 'Octrooien: do's & don'ts rondom octrooien en IE' volgen.

Aanmelden
Wilt u meer halen uit octrooien? Meld u dan aan voor deze workshop. Deelname is gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt.
Bent u verhinderd op deze datum? Dan kunt u wellicht een workshop op een andere datum of locatie bijwonen. Raadpleeg hiervoor onze agenda.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy