dinsdag 4 februari 2020

Ben jij innovatief genoeg voor onze Pod-Cast?

Bron: Octrooicentrum Nederland

We zijn er hartstikke trots op bij Octrooicentrum Nederland en dat willen we graag met jou delen: onze eerste Patente Podcast is namelijk gisteren live gegaan bij de start van de Week van de Circulaire Economie!

We hopen met dit, voor OCNL nieuwe kanaal, onze doelgroep op een aantrekkelijke manier te bereiken met dit keer jonge ondernemers die in de podcast aan het woord komen met hun praktijkverhalen.

In deze ‘Patente Podcast’ gaat het over het maken van super-duurzame producten; de wortels van paddenstoelen.

De ondernemers Aniela Hoitink (neffa.nl) en Jan Berbee (krown.bio) vertellen je waarom zij hebben gekozen voor mycelium, het wortelstelsel van paddenstoelen. Ze willen met hun producten onder andere een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Hoitink ontwikkelt gepersonaliseerde kleding en Berbee produceert verpakkingsmaterialen en innovatieve gebruiksvoorwerpen.

Onze octrooiadviseur Karen Kraan-Sam geeft tijdens de podcast tal van tips over intellectueel eigendom.

3 podcasts

Samen met podcastmaker Gerard Oonk maakt Octrooicentrum Nederland in het eerste kwartaal van 2020 drie podcasts over octrooien.

De tweede podcast op 13 februari gaat over octrooidatabanken. Daarin staan maar liefst 110 miljoen octrooidocumenten waar ondernemers geweldig veel informatie en inspiratie voor innovatie uit kunnen halen. Én ze kunnen er ook allerlei interessante marktontwikkelingen en technologische trends uit halen. Alle reden dus om eens goed in die databanken te duiken. In het derde audioverhaal vertellen jonge ondernemers wat zij doen om van hun uitvinding een succes te maken.

Podcast-kanalen

Abonneren op onze uitzendingen doe je via de gebruikelijke podcastapps:
  1. Soundcloud: https://soundcloud.com/user-340318008 
  2. Stitcher: https://www.stitcher.com/podcast/rijksdienst-voor-ondernemend-nederland/rvopodcast
  3. Spotify: https://open.spotify.com/show/2qVsJsSOdUo7n5mxtcZuiu?si=rSHolJPlRwWgkxqw2-9I9A
  4. iTunes: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/rvo-podcast/id1492684528
  5. Google podcasts: https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cDovL2ZlZWRzLnNvdW5kY2xvdWQuY29tL3VzZXJzL3NvdW5kY2xvdWQ6dXNlcnM6NzQ4MDEzMjg3L3NvdW5kcy5yc3M
  6. Castbox: https://castbox.fm/channel/RVO-podcast-id2525475
Ik wens je veel luisterplezier, delen wordt gewaardeerd en laat vooral weten wat je ervan vindt😊

Vriendelijke groet,

Olaf ter Haar

Adviseur Octrooien Noord - Oost Nederland

woensdag 29 januari 2020

Brexit en uw merk- en modellenrechten in de VK

Bron: Chiever Brand Protection

Wat doet de Brexit met uw merken?
28 januari 2020. Als het Europese parlement morgen het Brexit-akkoord goedkeurt, is op 31 januari middernacht de Brexit een feit. Wat is voor merkhouders van belang?

Overgangsfase
Op het moment van de Brexit treedt een overgangsfase in werking tot en met 31 december 2020. Gedurende die periode blijven alle EU-regels en wetten voor het Verenigd Koninkrijk (VK) van kracht.

Europese merkregistraties
Europese merkregistraties geven op dit moment dekking in alle 28 landen van de EU. Tot en met 31 december 2020 blijven deze Europese rechten onverkort van kracht in het VK. Na deze datum valt het VK er uit en zijn deze Europese rechten niet meer afdwingbaar in het VK. Echter, u staat niet met lege handen.

Automatisch nieuwe nationale registratie
Houders van Europese merkregistraties krijgen op 1 januari 2021 een nationaal merkrecht in het VK, dat gelijkwaardig is aan het Europese recht. Dit recht ontstaat automatisch. De Europese merkregistratie is vanaf dat moment nog maar in 27 landen geldig.

Europese modelregistraties
Wat voor de Europese merkregistraties is gezegd, geldt ook voor Europese modelregistraties. Uw modelrecht blijft in de EU in stand tot 31 december 2020, daarna krijgt u automatisch een gelijkwaardig nationaal modelrecht in het VK.

Hangende aanvragen
EU-aanvragen van merken of modellen die nog in de procedure zitten en op 31 december nog niet geregistreerd zijn, krijgen niet automatisch een nationaal recht in het VK. Wel kunnen de merk- en modelhouders tot en met 30 september 2021 voor het merk of model een aparte registratie aanvragen in het VK, waarbij zij dan de datum van de oorspronkelijke EU-aanvraag behouden.

Informatie
Chiever houdt alle ontwikkelingen uiteraard scherp in de gaten en houdt u op de hoogte. Voor vragen of overleg kunt u uiteraard met Chiever contact opnemen, www.chiever.nl


woensdag 8 januari 2020

Octrooidatabank te weinig gebruikt

Technisch Weekblad, auteur Christian Jongeneel | donderdag 5 december 2019

Mensen zoeken in octrooiendatabanken om na te gaan of hun vondst misschien al bestaat. Maar er kan zoveel meer mee, bijvoorbeeld ideeën opdoen, de concurrentie in de gaten houden of nieuwe klanten vinden.

In een grijs verleden was Hans Helsloot, tegenwoordig adviseur intellectueel eigendom bij Octrooicentrum Nederland, werkzaam bij een fabrikant van aluminium kozijnen. Het bedrijf wilde op een gegeven moment de kozijnen verlijmen met glas.
‘De ene leverancier adviseerde me lijm A, de andere lijm B’, herinnert hij zich. ‘Ik had onvoldoende technische kennis om te beoordelen welke de beste was. Toen kreeg ik de tip om in de octrooiendatabank te zoeken naar aanvragen voor het verlijmen van glas en aluminium. Zo heb ik de kennis opgedaan om de keuze voor de juiste lijmsoort te kunnen maken.’

Inmiddels adviseert Helsloot al weer zeventien jaar met name mkb-bedrijven over de kennis die uit octrooiendatabank Espacenet (zie kader) te halen valt. Mensen zijn geneigd die vooral te zien als de plek waar je moet checken of jouw vondst echt nieuw is. Maar juist dat is er zonder hulp van een specialist ontzettend moeilijk uit te halen, terwijl er met veel meer gemak een schat aan kennis te vinden is om op andere manieren in te zetten.

Tekentafel
‘Veel ondernemers kennen hun markt en denken dat ze daarom ook weten welke technologie daarin bestaat’, zegt Helsloot. ‘Dat is echt een grote misvatting. Er is een veelvoud aan technologie, allemaal te vinden in de octrooiendatabank. Bijvoorbeeld technologie die nooit op de markt gekomen is, of waarvan het octrooi nog niet is toegekend, of wél toegekend maar die nog niet geproduceerd is. Wie wil weten hoe de opvolger van de Senseo eruit gaat zien, moet niet in de winkel zijn, maar in octrooidatabanken.’

Het grootste misverstand is dat je in de octrooiendatabank vooral informatie vindt die je toch niet mag gebruiken omdat ze beschermd is. Het tegendeel is het geval: 99 procent van de kennis is vrij toepasbaar in Nederland en de meeste andere landen. Daar kunnen ontwerpers veel aan hebben. Een technische tekening die iemand bij een afgewezen octrooiaanvraag heeft gedaan, bijvoorbeeld, kan misschien wel een paar dagen puzzelen op de tekentafel schelen.

Helsloot maakt het regelmatig mee dat mensen andermans werk overdoen. ‘Ik heb een startup meegemaakt die een apparaatje voor astmatici wilde maken dat je aan je smartphone kon koppelen’, vertelt hij. ‘Je moest blazen en dan vertelde een app je van alles over je gezondheid. Ze hadden de software al bijna klaar, toen ze erachter kwamen dat dit een paar keer eerder was uitgevonden. Dat hadden ze met wat simpel zoeken kunnen voorkomen. Dit bedrijf is gestopt. Maar zelfs ervaren octrooiaanvragers vergeten wel eens in de database te zoeken, voordat ze een ontwikkeltraject in gaan.’

Business Intelligence
Wie een octrooi aanvraagt, krijgt een tijdelijk monopolie op de vondst, maar moet in ruil daarvoor zijn technologie openbaar maken. Voor bedrijven is de octrooiendatabank dus een uitgelezen instrument om in de gaten te houden waar de concurrentie mee bezig is. Het is zelfs mogelijk om een melding te krijgen als een bepaald bedrijf een nieuwe aanvraag heeft gedaan.

Helsloot: ‘Ik ken een aantal branches, zoals kassenbouwers en fabrikanten van schokdempers, die elkaars technologie op deze manier nauwgezet volgen. Maar in zijn algemeenheid wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt.’

Om deze legale manier van bedrijfsspionage tegen te gaan, proberen bedrijven hun octrooien soms te verstoppen, bijvoorbeeld door ze in een apart bedrijf onder te brengen. Via de naam van de uitvinder, de registratie van een merknaam of in het octrooi genoemde verwante technologie valt de echte eigenaar soms toch te achterhalen, maar het automatische seintje op basis van aanvragend bedrijf werkt dan dus niet.

Asfalt
Uit de database valt veel meer te halen dan technische kennis, benadrukt Helsloot. ‘Stel, bijvoorbeeld, dat je technologie ontwikkelt met de bedoeling die later te verkopen aan een multinational. Door te kijken in welke landen die multinational verwante octrooien heeft geregistreerd, kun je zien aan welke markten hij het meeste belang hecht. Aan de hand daarvan kun je dan bepalen in welke landen je jouw technologie wilt octrooieren.’

Helsloot: ‘Er zijn echt veel toepassingen voor de database die met name bij het mkb onbekend zijn. Misschien vind je wel een goede samenwerkingspartner om technologie verder mee te ontwikkelen, of een specialist die je zou willen inhuren. Grote bedrijven hebben vaak aparte afdelingen voor technische ontwikkeling en octrooibescherming. Kleinere kunnen zich dat niet veroorloven. Maar ze zouden zich wel vaker kunnen realiseren dat ze gebruik kunnen maken van veel kennis die gratis toegankelijk is.’

Meer informatie, onder meer over gratis workshops om te leren zoeken in octrooidatabanken, is te vinden via www.rvo.nl/octrooiagenda

Octrooiendatabank Espacenet
De gratis toegankelijke octrooiendatabank Espacenet bevat 110 miljoen publicaties. Daaronder zijn ongeveer 200.000 actieve octrooien. De rest is vrij toepasbare kennis. Het octrooi is bijvoorbeeld verlopen, niet toegekend of alleen geldig in andere landen. Een belangrijke beperking is dat octrooien pas 18 maanden na indiening worden gepubliceerd. In ‘drukke’ vakgebieden kan het dus lijken alsof een vondst nieuw is, terwijl de concurrent zijn aanvraag twee dagen eerder heeft ingediend. Daar kom je dan pas na anderhalf jaar achter.

De database valt op diverse manieren te doorzoeken, zoals namen van indieners en trefwoorden uit titel en samenvatting. Omdat veel aanvragen (bewust) abstract geformuleerd zijn, levert dat echter maar een fractie van de relevante octrooien op. Wie systematisch wil kunnen zoeken, moet thuis zijn in het systeem van ongeveer 200.000 classificatiecodes, waarvan iedere vondst er één of meer heeft. Wie één relevant octrooi gevonden heeft, kan vaak op basis van de bijbehorende classificatiecode verwante octrooien vinden.

In duidelijk afgebakende gebieden, zoals ‘Wielen voor landbouwvoertuigen’ kun je ervan uitgaan dat alles onder code B60B te vinden is, maar in nieuwere, allicht ook dynamischere, vakgebieden zoals het Internet of Things, kunnen vondsten afhankelijk van de details, onder verschillende codes in het systeem belanden.

maandag 6 januari 2020

Geen octrooi voor uitvindingen van ai-systeem

3 januari 2020 15:48 | www.computable.nl auteur Diederik Toet

Volgens de aanvragers zorgen 'achterhaalde' octrooiregels voor onderbenutting van ai (artificial intelligence)

Het Europees Octrooibureau weigert octrooi te verlenen aan twee uitvindingen die volgens de aanvragers zonder menselijke tussenkomst tot stand kwamen via kunstmatige intelligentie (ai). Volgens het bureau moeten uitvinders mensen zijn, blijkt uit de schriftelijke afwijzing.

Zowel in Europa als in de Verenigde Staten buigen octrooiverlenende instanties zich al enige tijd over hoe ze moeten omgaan met uitvindingen door ai-systemen. De huidige regels schrijven voor dat uitvindingen op naam van een persoon moeten staan om in aanmerking te komen voor een octrooi. Bij een octrooiaanvraag kun je dus geen bedrijf, organisatie of algoritme opgeven als uitvinder.

Onterecht en achterhaald
Het is onterecht en achterhaald dat octrooien enkel zijn voorbehouden aan personen, vindt een internationaal team van octrooiadvocaten en wetenschappers. Zij zijn van mening dat ook uitvindingen door ai-systemen een octrooi moeten kunnen krijgen.

Om de instanties tot een beslissing te dwingen, diende het team eind 2018 twee octrooiverzoeken in bij het Europees Octrooibureau in München. De twee uitvindingen schreven ze toe aan ai-systeem Dabus. Dat was in eerste instantie ontwikkeld voor de productie van surrealistische kunst, maar bleek ook bruikbaar voor het ontwerpen van een nauw sluitende voedseltrommel en een opvallende lamp die knippert in het ritme van zenuwactiviteit.

Afwijzing
Tot spijt van het team heeft het Europese Octrooibureau de twee aanvragen afgewezen omdat de uitvindingen niet zijn toegeschreven aan een persoon, maar aan een machine. Volgens teamleider Ryan Abbott, professor in Rechten en Gezondheidswetenschappen aan de universiteit van Surrey (Engeland), zorgen de huidige octrooiregels ervoor dat ai onvoldoende wordt benut. Hij hoopt dat de regels worden aangepast zodat ai-systemen in de toekomst ook als uitvinder kunnen worden aangemerkt.

donderdag 19 september 2019

Riding out for prostate research and men's mental health - Distinghuised Gentlemen's Ride 2019

What is this all about;

On Sunday September 29h 2019, over 120,000 distinguished gentlefolk in over 650 cities worldwide will don their cravats, tustle their ties, press their tweed, and sit astride their classic and vintage styled motorcycles to raise funds and awareness for men’s health, specifically prostate cancer and men's mental health.

The Distinguished Gentleman’s Ride
Was founded in Sydney, Australia by Mark Hawwa. It was inspired by a photo of Mad Men’s Don Draper astride a classic bike and wearing his finest suit. Mark decided a themed ride would be a great way to combat the often-negative stereotype of men on motorcycles, whilst connecting niche motorcycle communities together.
That first ride in 2012 brought together over 2,500 riders across 64 cities. The success of the event encouraged the founder to consider how it could be used to support a worthy cause.
Influenced by the tragedy of losing one of our ride hosts to depression, from 2016 we have seen a change in our health fundraising goals. Now, the funding of men's mental health programs is a Distinguished Gentleman's Ride focus, in addition to prostate cancer research through our new official charity partner The Movember Foundation and the support of our title sponsors Triumph Motorcycles and Zenith Watches.

The Ducati 907 i.e. and the Paso bike line:

(Source: WIKIPEDIA)The Ducati Paso was introduced in 1986 with the slogan "Il nostro passato ha un grande futuro" (Our past has a great future). The name was in honour of racer Renzo Pasolini, nicknamed "Paso", who died on 20 May 1973 in an accident at the Monza race track during the Italian motorcycle Grand Prix (Gran Premio motociclistico d'Italia).The challenge consisted in constructing a bike with innovative technical characteristics and image to fight the intense Japanese competition. To undertake the ambitious objective Ducati hired Massimo Tamburini, co-founder of Bimota. Tamburini would go on to design the Ducati 916 and MV Agusta F4 series, included in the Guggenheim Museum's The Art of the Motorcycle exhibition of 1988–1999,[7] and the MV Agusta Brutale series.[2]
Tamburini decided to streamline the bike and its 750cc motor in a close-fitting integral fairing that hid all mechanical parts - one of the first motorcycles to do this, along with the Honda CBR Hurricane series, introduced the same year. He also reversed the rear cylinder head in order to meet emissions and noise restrictions abroad.[8] The Paso 750 was equipped with latest-generation technical features: square frame tubes made in chromoly steel, rear aluminium swingarm with progressive suspension, 16-inch wheels with radial tires, air-and-oil cooled engine,[1] electronic ignition and a comprehensive dashboard.
The finished design was christened the Paso 750 and debuted at the 1985 Milan Motorcycle Show, along with a 350 cc version that was never produced.[8] Although initially offered only in red, by 1988 it was offered in red, blue and pearl white.[2] Ducati and Cagiva had hopes that the new machine would redefine sports touring motorcycling and complement their sportsbike line, especially in the American market.
The commercial success didn't come however, and worldwide the Paso 750 only sold 4,863 units between its introduction in 1986 and 1988.[1] Only 700 were imported into the United States in 1987.[9] The Paso was more expensive and had lower performance (72.5 hp and 210 km/h top speed) than its competitors, and had some reliability and rideability problems with the electrical and fuel systems, due to the use of an automotive Weber carburetor, which was ill-suited to a small-capacity motorcycle engine.
In 1989 the Paso 906 was introduced to replace the 750, with a six-speed gearbox, a 904 cc engine which provided 88 hp[8] and a 220 km/h top speed. The bike still had the same automotive carburetor and unreliable electrical system, but its greatest development was the incorporation of liquid cooling. 1,802 Paso 906's were built between 1988 and 1989.
After further development, the final version of the design came in 1991 with the 907 i.e. (iniezione elettronica); now without the name "Paso".[8] The engine remained liquid-cooled and the carburetor was replaced by the most modern Weber-Marelli IAW 043 system that integrated ignition and electronic fuel injection, which transformed the rideability of the bike. Power increased to 90 hp and top speed to 230 km/h. The wheels were changed to 17 inches, giving the bike more stability.
Despite these advances sales of this model remained sluggish, and when production ceased in 1992 only 2,303 907IE's had been built. The production line was dismanteled and adapted to produce the Ducati Monster, a succesfull bike concept now running over 25 years in continuous production.

Join me as asponsor for The Distinguished Gentleman's Ride 2019
Last year this global event raised US €4.85 milion for the Movember Foundation which is already being invested into men's healt programms, and this year, 2018,  we are aiming even higher and have set the goal at US $ 6 milion. Let's make it happen! With your donation, your (company) name will be presented during the ride on the bike as a true sponsor in the ride.

On Sunday the 29th of September, I will don my finest attire with my fellow men and women across the globe to join the fight with The Distinguished Gentleman's Ride to raise awareness for prostate cancer and men's mental health.
But before I press my tweed and polish my boots, I need you to donate what you can for this meaningful cause and help me reach my goal and earn a mention on my "Fairing of Fame" during the ride. Please support us with a donation (no matter how small) and sharing this ride to your network to create awareness!

My fund raising page to make a donation is HERE! Tax deductable recepy included! 

For your uncles, your brothers, your fathers and friends.

Donate what you can, for their lives need not end.


Ellen & Olaf, Hengelo Ov. the Netherlands

P.S.
Are you also participating and riding a Ducati on this event?
Join the "The Distinguished Dutch Ducati Riders Team" and share the inspiration.







Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy