zondag 5 februari 2012

Nieuwe business vanuit Noord-Amerika!


BRON: Website Oost NV

Momenteel loopt het project ‘Marketing and Sales Support Noord Amerika’. Dit initiatief geeft ondersteuning aan bedrijven die actief willen zijn op de Noord-Amerikaanse markt. Het project is gericht op jonge, innovatieve bedrijven met een marktrijp product of dienst. Belangrijk is dat het gaat om bedrijven die voor het eerst een afzetmarkt willen opbouwen in Noord-Amerika. De ondersteuning kan bestaan uit een marktscan, het openen van het netwerk in Noord-Amerika en het leggen van contacten. Het gaat om de marktsectoren: energie- en milieutechnologie, Life Science, Oil and Gas en Security.

Voordat een bedrijf hierin kan participeren, vindt er eerst een selectie plaats. Hierbij staan centraal het bedrijf en de aansluiting op de mogelijkheden die het project biedt. Een mogelijke afwijzing is hiermee beslist geen diskwalificatie.


Het project is gefinancierd door buitenlandse bedrijven die een militaire compensatieverplichting naar Nederland hebben.

Verdere informatie via Dhr. ir. S.R.L. van Vollenhoven, senior projectmanager Ontwikkeling & Innovatie

vrijdag 3 februari 2012

Duurzame MKB ondernemers gezocht voor LLowlab tijdens Lowlands Festival


Het LLowlab is een platform voor duurzame innovaties. Het doel van Llowlab is om duurzame technieken en innovaties van de toekomst eerder in de markt te zetten (innovatieversnelling). Dit wil men doen door de wetenschap te verbinden naar bedrijven en personen. Het LLowlab staat met een duurzaam eiland op het festival LLowlands en hierin worden concrete innovaties getoond aan het publiek. Je kunt hierbij denken aan het vacuümtoilet (doorspoelen zonder water), drijvende snelweg van de toekomst, gas-to-liquid, smart energy glass (energieopwekking uit glas), Food (eiwittransitie) etc. Men kan in aanraking komen met innovatieve projecten en in dialoog gaan met wetenschappers/kennisdragers/bedrijven die de wereld kunnen verduurzamen, en zien hoe ver de wetenschap is met deze stappen richting een schonere en gezondere toekomst.

Het festival op LLowlands is de jaarlijkse ‘demo wetenschapseiland’ en vervolgens is het ook een primaire taak om op structurele wijze meer gezamenlijk onderzoek en ontwikkeling doen, kennis te delen, maar vooral ook concrete innovaties te vertalen naar de markt. Concreet Centrale thema’s van LLowlab zijn:
• Energie
• Duurzaamheid
• Food
• Nanotechnologie
• Chemie
• (health) nog niet definitief

Op dit moment zijn ondermeer bij LLowlab aangesloten:
• TU Delft, TU Eindhoven, TU Twente, Universiteit Wageningen
• STW
• Bredenoord
• Nanonext
• Mesaplus
• Voedingscentrum Nederland
• Ministerie EL&I
• Een aantal grote bedrijven

Voor meer info kijk HIER.

Syntens is gevraagd om ook het MKB hierbij te laten aansluiten. Deze zomer vindt er wederom een LLowlab plaats tijdens Llowlands. Graag willen we hier ook het MKB vertegenwoordigd hebben.

Vraag:
Welke bedrijven die een duurzame innovatie (product en/of dienst) hebben en interesse hebben om op Llowlab te staan?

De voordelen voor de ondernemers zijn:
• Naamsbekendheid/bewustwording/beeldvorming
• Wat zegt "de man op straat"/ wat zijn de reacties van (de mondige LL) consument op zijn/haar product/vinding?
• Streven naar samenwerking met de andere partners van LLowlab/fijn platform met gerenommeerde partners

De voorwaarden om te kunnen participeren aan LLowlab worden niet alleen door Llowlab gesteld, ook festivalorganisator MOJO heeft haar eigen criteria:
Zo wordt er beoordeeld of er geen sprake is van "backdoorsponsoring"; de sponsoren van lowlands zelf betalen grof geld, dus zodra er sprake is van een commerciële partner (eigenlijk alles wat niet overheids, wetenschappelijk of NGO is) wordt er extra streng gekeken naar de bijdrage en de "bedreiging" van lowlands sponsoren daarnaast beoordeelt Mojo de partners ook op inhoud en concept.

Vanuit Llowlab kijkt men sec naar de inhoud:
Is de partner en zijn product (en het concept) innovatief/vernieuwend, prikkelend, duurzaam, wetenschappelijk/technologisch interessant? Llowlab maakt zich er hard voor dat de ondernemer er dan ook kan staan. In het verleden is dit meermaals succesvol gedaan.

Welke interessante bedrijven zouden willen presenteren op dit festival? Geïnteresseerden kunnen zich melden bij mijn collega Stendert de Vries inclusief informatie over het bedrijf, contactpersoon en het product.

Mailadres van Stendert de Vries is stendert.devries@syntens.nl

Certificering installateurs geeft consument vertrouwen



BRON: Webiste Agentschap NL

Dit jaar komt er een kwaliteitssysteem voor installateurs van hernieuwbare energie, zodat de consument straks precies weet welke kwaliteit hij kan verwachten. Agentschap NL werkt samen met marktpartijen en branches om dit op te stellen.

Het kwaliteitssysteem is voor installateurs van zonne-energie, warmtepompen, bodemenergie en bio-energie in de gebouwde omgeving. Na 2012 kunnen installatiebedrijven hiermee consumenten en andere opdrachtgevers de zekerheid bieden dat de gerealiseerde installatie goed functioneert. Een kwaliteitssysteem zorgt voor minder faalkosten.

Het kwaliteitscertificaat is niet alleen voor de kwaliteit van de installateur die de installatie plaatst, maar ook van de ontwerper, dakdekker, adviseur of bronboorder. Installateurs zijn straks niet verplicht om het certificaat te halen. Alleen bij aannemers in bodemenergie geldt een verplichte certificering in het kader van milieuwetgeving.

Meer informatie is HIER terug te vinden

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy