donderdag 23 april 2015

Zet uw bedrijf in de spotlight met de MKB Innovatie top 100 op de 10e editie!

Bron: KvK

MKB Innovatie Top 100: dé springplank voor innovatieve bedrijven


Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!

De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!

Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit zeven jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari van dit jaar 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.

Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.

Succesfactoren voor innovatie

En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.

MKB maakt het verschil

De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.

Inschrijven MKB Innovatie Top 100

Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!

Transport Logistics Berlin-Brandenburg 2015, meet new business partners at the event in Munich

Source: Enterprise Europe Network Germany

Welcome to the German Capital Region Berlin-Brandenburg!

Berlin-Brandenburg presents the German Capital Region at transport logistic 2015 in Munich - booth B4.317/436 - with 20 exhibitors in the field of logistics. Please take the opportunity to inform yourself about the latest developments in our freight villages, rail operation companies, port authorities, logistic projects developments and logistic services. The representatives of the economic development boards of Berlin and Brandenburg are pleased to provide you with detailed information concerning business locations, cooperation possibilities and market data.

We please find further information on our website concerning the following topics:
  • exhibitors of the German Capital Region
  • logistics in Berlin-Brandenburg
  • Berlin-Brandenburg events
International cooperations
During transport logistic 2015, business partners of the German Capital Region Berlin-Brandenburg invite you to explore opportunities to get in contact with international partners for transnational business, technological collaboraton or research projects and inform yourself about the perspectives of the logistic industry in Berlin-Brandenburg.
The business match "tl-connect Berlin-Brandenburg" takes place from 7 to 8 May 2015 and is open to all exhibitors and trade visitors of the exhibition. Further information is available here.
Participation is free of charge, but registration is required.

We are looking forward to welcome you to Germany's innovative Capital Region Berlin-Brandenburg!


Who is participating:
Find your new prospects at this matchmaking HERE.

Want to participate?:
More information on this matchmaking and company visits can be found HERE.

NOTE:
For Dutch participants that need support or more information on how this works and what else the Enterprise Europe Network has to offer to your business, please contact my by mail or leave a message here.

woensdag 22 april 2015

Business & Innovation Automotive Day 2015 Hambach France, meet new business partners

Source: Enterprise Europe Network France

The Automotive Day is the most important annual event (4th edition) in the Greater Region for top professionals in the automotive sector.

The event will bring together industry leaders, scientific experts, automotive actors, to exchange on trends, challenges and opportunities related to Innovation for automotive industry and Business for automotive industry, with the participation of purchasing managers from famous car manufacturers and OEM's.

A B2B Matchmaking session will offer a unique opportunity to find new technology and business partners through personalised meetings organised upon request. Pitch sessions will be dedicated for innovative SMEs and public laboratories to show their latest innovations. Company visits will show the organisation of Smart production system with its industrial partners implanted on Smartville site.

Who should attend?
This event is aimed at managing directors, but also Technical, R&D or Innovation managers, and puchasing or business managers from :
  • Car manufacturer
  • OEMs
  • Research institutions
  • Service providers
Why participate?
  • Listen to experts on the lastest innovations in Automotive sector
  • Get in touch with purchasing managers from car manufacturers and OEMs
  • Exchange on market trends and opportunities
  • Make new contacts and develop cross-border business partnerships within and beyond the Greater Region
  • Visit the automotive firms : Smart, Magna and Faurecia
 

Who is participating:
Find your new prospects at this matchmaking HERE.

Want to participate?:
More information on this matchmaking and company visits can be found HERE.

NOTE:
For Dutch participants that need support or more information on how this works and what else the Enterprise Europe Network has to offer to your business, please contact my by mail or leave a message here.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy