donderdag 17 april 2014

Terugblik Hannover Messe 2014 en Nederland als partnerland

De Hannover Messe is weer voorbij, de stands afgebroken, de standhouders naar huis met nieuwe contacten en aangehaalde bestaande contacten. Elektrische auto's die als taxi hebben gereden op het Messegelände staan vermoedelijk aan de lader te wachten op het volgende evenement. Ben benieuwd wat er wordt gedaan met al die mooie banners van de Holland promotie, hopelijk niet de container in want er stonden mooie producten op die mij als Nederlander in Duitsland toch wel trots lieten zijn. Ik liep immers niet voor niets met het oranje ronde tulpenspeldje op mijn colbert.
Om "Holland" in de promotie gebruiken is altijd vragen om een vraagreactie bij de andere nationaliteiten. Wat is het verschil tussen Holland en Nederland, waarom is het the Netherlands want het is toch maar één land en waarom wordt er dan Dutch gesproken. Om alles goed uit te leggen, en er nog een extra schepje onduidelijkheid bij op te doen, is dit wel een erg leuk FILMPJE om te bekijken. Nee, op een Nederlander kun je niet zomaar een sticker plakken.

In de aanloop naar de Hannover Messe heb ik prettig samen gewerkt met mijn oud collega Remco Lucassen , nu werkzaam bij OOST NV, om bedrijven uit Overijssel en Gelderland te interesseren voor de matchmaking gekoppeld aan hun stand of bezoek aan de Hannover Messe. Een financiële bijdrage van Provincie Overijssel om regionale ondernemers een extra duwtje te geven om deel te nemen was voor ondernemers welkom.
Samen met de N-Bank Hannover en partner in het project Enterprise Europe Network wordt de beurs aangegrepen voor een 3-daagse matchmaking. Speeddaten met potentiele zakenpartners vanuit een 30 minuten kennismakingsgesprek, op basis van een vooraf opgesteld profiel met bedrijfsactiviteiten en wensen voor samenwerkingen.
Wilt u eens kijken wie er deel namen, HIER is de lijst van de bedrijven te vinden. We praten dan over bedrijven uit 19 landen van België  tot de U.S.A. Totaal namen circa 250 bedrijven mee waarvan 18 uit Nederland en waren er 450 afspraken. Dus ook heel veel koffie, koekjes, visitekaartjes en handdrukken in Hal 2.

De Holland promotie heeft voor mij een goede uitwerking, positief nieuwes in de pers en op televisie, trots op Nederlandse producten en de maakindustrie. Met veel plezier heb ik foto's gemaakt van producten die mij aanspreken en om te delen met mijn collega's die niet mee zijn geweest. De foto's zijn HIER trouwens te vinden. Vooral interessant vind ik de hal 2, waar vooral universiteiten en kenniscentra nieuwe technologie laten zien. Daarnaast is hal 27 interessant, gericht op duurzame energie en duurzame mobiliteit. De sfeer is heel anders met de naastgelegen hallen 13 en 12 met het onderwerp Energie, waar het merendeels elektrische energie verdeling, transformatoren, componeneten en laagspanning producten staan. Naast een zeer grote stand van Siemens staat er uit Hengelo Eaton Holec en ik herken nog wat producten van mijn werk destijds, leuk.
In hal 27 staan diverse elektrische voertuigen maar ook waterstof als energiebron is niet uit te sluiten. Vooral bij het bufferen van energie overschot lijkt dit interessant te zijn. Ook blijkt, met keuze uit 3 verschillende tankpistolen, dat het harmoniseren van elektrisch tanken nog niet helemaal is gelopen. De elektrische bakfiets en elektrische verhuiswagen ontbreekt niet en een andere bakfiets wordt opgeladen door een Pv paneel met daaronder 3 verticale windturbines, gemaakt in Frankrijk. Zo iets zoek in nog voor bij mij op de garage. De elektrische landbouwtractor van de Twentse ondernemer Machinefabriek Boesekool staat trots uitgestald, anders dan ik had verwacht en ook hier blijkt dat elektrische aandrijving veel design vrijheid geeft voor het productontwerp. Er naast de bekendere elektrische verhuiswagen die er concentioneel uit ziet. Verdre producten als de lichtgewicht bus en medische tafel van VDL en de design award Auping slaapkamer met inderdaad, de Wingman op het nachtkastje. Dat deed even wat stof opwaaien bij de Duitse pers. Inderdaad, if it ain't Dutch, it ain't much.

Meer en meer blijkt dat een land niet alleen kan draaien op dienstenproducten, maar dat er meer behoefte is aan techniek, techneuten, innovatie en een stabiel technisch innovatief milieu. Helemaal naar mijn oren als technisch opgeleid met een liefde voor techniek. Ik merk dat voor de huidige jeugd techniek sexy en stoer is, en om mijn dochters er wat van mee te geven slopen we af en toe oude apparaten uit de afvalbak van de kringloopwinkel. Uiteraard wordt alles wel weer gescheiden afgevoerd.
Ondanks dat Duitsland een grote exportpartner is, hoorde ik maandag op ons KvK kantoor Arnhem dat Italië het meest interessant is voor ons als het op zaken aan komt. Italianen nemen meer complete producten af die een hogere winstbijdrage hebben, daar waar de Duitse economie vooral onderdelen betrekt met een lagere bijdrage. Al weer naar mijn oren als gepassioneerd Alfisti en Ducatisti.




Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy