maandag 11 mei 2009

Informatie op afroep via uw mobiele telefoon


Heel kort samengevat komt Print-to-Web hierop neer: u houdt uw mobieltje tegen het bedrukte papier en u krijgt direct verbinding met de afzender of uitgever van bijvoorbeeld de brochure, de poster of het boek.
Dit wordt mogelijk gemaakt doordat in het drukwerk elektronisch leesbare informatie is aangebracht, die kan communiceren met een mobiele telefoon. De mobiele telefoon legt vervolgens verbinding met een website, draadloos, dus overal toepasbaar.

Om het revolutionaire karakter van deze nieuwe ontwikkeling duidelijk te maken geven we hierna een paar concrete voorbeelden.

Bijsluiter bij uw medicijn. Op vakantie in Polen koopt u medicijnen. Helaas is de bijsluiter in het Pools. Maar door uw mobieltje tegen de bijsluiter aan te houden, verschijnt niet alleen de tekst op uw scherm in het Nederlands, maar wordt deze ook aan u voorgelezen. Dit lijkt toverij. Wat er gebeurt is, dat uw mobieltje de elektronische informatie op de bijsluiter leest en vervolgens automatisch contact maakt met de website van de leverancier. Die interpreteert om welk product het gaat en leest de taalcode uit uw mobieltje. Als u geregistreerd gebruiker bent, bijvoorbeeld arts of lid van de patiëntenvereniging, dan wordt een heel andere communicatie tot stand gebracht. U kunt dan zelfs bijv. code 3 intoetsen waarna u een deskundige over dit medicijn in uw taal aan de telefoon krijgt. Nog los van het gemak voor u en de commerciële mogelijkheden, kan de producent direct controleren of het een echt medicijn is dat via zijn verpakkingslijnen is geproduceerd (bijsluiternummer zit in zijn database) en worden direct de logistieke stromen (hoe lang onderweg, waar op dit moment, parallelimport?) in beeld gebracht.

Gebruiksaanwijzingen. U moet de instellingen van bijvoorbeeld een nieuwe dvd-speler aanbrengen. Door uw mobieltje tegen de verpakking of een inlegvelletje te drukken krijgt u daarover een filmpje met geluid in eigen taal op uw mobiele telefoon, inclusief de begeleiding bij de installatie en het gebruik. Vanzelfsprekend kunt u direct ook even de garantie regelen en accessoires bestellen.

Samenvatting ontwikkeling en perspectief
Met deze voorbeelden proberen we duidelijk te maken dat we aan het begin staan van belangrijke nieuwe ontwikkelingen voor het papieren medium. Deze kunnen zo verstrekkend zijn, dat de draagwijdte en de toepassingsgebieden nog niet zijn te overzien.
Drukwerk is vijf eeuwen lang een massacommunicatie medium geweest, waarmee vanuit één bron met identieke exemplaren een groot aantal lezers kon worden bereikt. De opkomst en doorbraak van printers heeft een nieuwe impuls gegeven aan het papieren medium, doordat alleen het benodigde aantal exemplaren hoefde te worden gedrukt (printing-on-demand) en elk exemplaar gepersonaliseerd en uniek kon zijn. Web-to-print maakte het mogelijk dat de klant zelf drukwerk kan ontwikkelen en printers van afstand aan kon sturen. Nu met Print-to-Web ontstaat een scala aan nieuwe mogelijkheden. En wij vermoeden dat de toepassingen zo breed zullen blijken te zijn, dat wellicht gesproken kan worden van een revolutie en een tweede jeugd voor het papieren medium. Daarin kunnen de voordelen van papier gecombineerd worden met de mogelijkheden van Internet en mobiele communicatie.
Hebben wij u nieuwsgierig gemaakt en wilt u meer weten over Print-to-Web, schrijf u dan in voor het seminar Print2Web in Haarlem op 27 mei, vanaf 13.00 uur. Dat kan via onze website www.print2web.nl
De middag kost € 85,- excl. BTW per persoon.

U maakt dan kennis met een ontwikkeling die voor u wellicht nieuwe zakelijke perspectieven biedt en waarin het gedrukte product leidend en niet lijdend is.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy