
Heel kort samengevat komt Print-to-Web hierop neer: u houdt uw mobieltje tegen het bedrukte papier en u krijgt direct verbinding met de afzender of uitgever van bijvoorbeeld de brochure, de poster of het boek.
Dit wordt mogelijk gemaakt doordat in het drukwerk elektronisch leesbare informatie is aangebracht, die kan communiceren met een mobiele telefoon. De mobiele telefoon legt vervolgens verbinding met een website, draadloos, dus overal toepasbaar.
Om het revolutionaire karakter van deze nieuwe ontwikkeling duidelijk te maken geven we hierna een paar concrete voorbeelden.

Gebruiksaanwijzingen. U moet de instellingen van bijvoorbeeld een nieuwe dvd-speler aanbrengen. Door uw mobieltje tegen de verpakking of een inlegvelletje te drukken krijgt u daarover een filmpje met geluid in eigen taal op uw mobiele telefoon, inclusief de begeleiding bij de installatie en het gebruik. Vanzelfsprekend kunt u direct ook even de garantie regelen en accessoires bestellen.
Samenvatting ontwikkeling en perspectief
Met deze voorbeelden proberen we duidelijk te maken dat we aan het begin staan van belangrijke nieuwe ontwikkelingen voor het papieren medium. Deze kunnen zo verstrekkend zijn, dat de draagwijdte en de toepassingsgebieden nog niet zijn te overzien.
Drukwerk is vijf eeuwen lang een massacommunicatie medium geweest, waarmee vanuit één bron met identieke exemplaren een groot aantal lezers kon worden bereikt. De opkomst en doorbraak van printers heeft een nieuwe impuls gegeven aan het papieren medium, doordat alleen het benodigde aantal exemplaren hoefde te worden gedrukt (printing-on-demand) en elk exemplaar gepersonaliseerd en uniek kon zijn. Web-to-print maakte het mogelijk dat de klant zelf drukwerk kan ontwikkelen en printers van afstand aan kon sturen. Nu met Print-to-Web ontstaat een scala aan nieuwe mogelijkheden. En wij vermoeden dat de toepassingen zo breed zullen blijken te zijn, dat wellicht gesproken kan worden van een revolutie en een tweede jeugd voor het papieren medium. Daarin kunnen de voordelen van papier gecombineerd worden met de mogelijkheden van Internet en mobiele communicatie.
Hebben wij u nieuwsgierig gemaakt en wilt u meer weten over Print-to-Web, schrijf u dan in voor het seminar Print2Web in Haarlem op 27 mei, vanaf 13.00 uur. Dat kan via onze website www.print2web.nl
De middag kost € 85,- excl. BTW per persoon.
U maakt dan kennis met een ontwikkeling die voor u wellicht nieuwe zakelijke perspectieven biedt en waarin het gedrukte product leidend en niet lijdend is.