Samen met Jannink en Hofsté, Financieel Strategisch Advies (ook voor ondernemers) uit Hengelo, hebben we een gemeenschappelijke passie, motorrijden, ondernemers en inspireren. gedurende de afgelopen vijf jaar organiseren we voor een kleine groep een dag motor rijden gekoppeld aan een bedrijfsbezoek en netwerken.
Motoport Hengelo
Startpunt is Motoport Hengelo aan de Enschedese straat die op dit moment meer lijkt op een crossbaan zoals wel meer grote doorgaande wegen in Hengelo. Voordeel van een motor is dat je, zelfs bij wegopbrekingen, altijd wel op je bestemming kunt koment. Goos Bos ontvangt ons met koffie en cake en de ondernemers maken de eerste gesprekken met elkaar. Buiten wordt nog even de Indian Chief gestart, een nieuw dealerschap bij Motoport en mooie aanvulling op het assortiment. De uitlaat kan zelfs hard of zacht worden gezet, maar wie zou dat willen als motorrijder.
Ten Kate Nieuwleusen
Via een mooie rit door het buitengebied van een kleine 80 km komen we in drie groepen van circa 8 rijders aan in Nieuwleusen waar we worden ontvangen door Rutger met weer koffie en cake. Na een korte pauze beginnen we met de rondleiding, waarbij er speciaal wordt ingestoken op de ondernemersaspecten van het bedrijf.
Ten Kate Motoren is prefered dealer van Honda Moptorcycles. Een exclusief Honda dealer dus, waarbij de vreemde merken in de showroom door inruil zijn binnen gekomen. Door de goede reputatie in motorsport heeft Ten Kate een grote klantengroep in Nederland. Na een aantal moeilijke jaren door de economische situatie is er wel weer een toename te zien in de besteding van klanten. Er is ook een duidelijke verschuiving van sportieve motoren naar all road motoren die veel ingezet worden in woon-werk verkeer. Vanaf de begane grond lopen we naar boven naar de kleding afdeling. In het verleden was hier een grote outlet afdeling met mooie restpartijen, echter door prijstransparantie op internet en ook het dalen van prijzen door concurrentie is dit een minder interessante handel dan enkele jaren geleden. Ten Kate Motoren zet in op een breed assortiment van producten van bekende merken, actualitiet en seizoensproducten, hoge kwaliteit en een goed advies van haar verkoopstaff voor de bezoeker.
Internetwinkel
"Wie denkt wel even een internet winkel er bij naast te doen en dit aan zijn medewerker delegeert van doe het maar naast je huidige werkzaamhaeden komt van een koude kermis thuis" is de waarschuwing aan de ondernemers. Bij Ten Kate is de internet winkel een belangrijk onderdeel en vraagt een team met andere (ICT en marketing) kennis. Bij Ten Kate wordt dit door 7 medewerkers in voltijd gedaan, updaten, vragen beantwoorden, klachtafhandeling, productinformatie ontsluiten, statistiek en nieuwsbrief en advertentie strategie. Ook hier geldt een groot assortiment, duidelijke product informatie, snelle levering en goed retour beleid is daarbij de strategie. Uit de analyse van de bezoekers blijkt dat "de motorrijder" zich goed via internet orrienteert, alvorens te kopen. In een aantal website bezoeken wordt de uiteindelijke keuze gemaakt. In veel gevallen wordt alsnog een bezoek aan de winkel gebracht omdat de koper het product wil zien, voelen en passen. Een internet winkel werkt beter in de combinatie met een fysieke winkel volgens de "clicks & bricks" strategie
Uiteindelijk komt circa 10% van de goederen uit de webshop retour in Nieuwleusen, wat uitzonderlijk laag is. Voor een keten als Zalando komt 50% van de goederen retour. Omdat het bij deze verkoophoeveelheden en leversnelheden het niet mogelijk is alle producten zelf op voorraad te hebben, wordt er vanuit voorraad bij de fabrikant geleverd direct aan de consument. Tevens wordt door de fabrikanten produktinformatie en foto's digitaal aangeleverd die eenvoudig in het assortiment van de webwinkel kunnen worden toegevoegd. Door opgedane ervaring en kennis is Ten Kate inmiddels over naar de derde webwinkel software en hebben gekozen voor het open source webshop programma Magento. Snel even een internet winkeltje open gooien is er niet meer bij, die tijd is duidelijk over.
Voor twee vitrinekasten met glimmende onderdelen staan we te kijken naar de uitgestalde race producten. Onderdelen afkomstig en ontwikkeld uit de race afdeling zijn hier te koop voor de motorrijder op het circuit. De doelgroep zijn prive raceteams (internationaal) en rijders die op amateurniveau racen.
Mede door de intensieve verkeershandhaving en hoge boetes voor snelheidsovertreders is er een verschuiving van motorrijders naar circuitrijden. echter niet alle producten lenen zich hiervoor. Zo is de achterbrug (waar het achterwiel in is opgenomen) speciaal geconstueerd voor een maximale grip van de band door flexibiliteit in dit aluminium deel. Echter deze flexibiliteit maakt dat de inzet tot een beperkt aantal kilometers mogelijk, waardoor veilig langdurig straatgebruik niet mogelijk is. Naast deze speciale producten en tuning software wordt er expertise geleverd aan de gebruikers. Dat betekent dat medewerkers regelmatig de wereld over vliegen om eindgebruikers te helpen met de gekochte producten en hoe deze in te zetten en af te stellen. Veiligheid voor de rijder is key en resulteert ook in "Nee" verkopen omdat gebruik, afstelling en tuning specifieke expertise vraagt en deze niet altijd binnen het team van een koper is te vinden.
Ondanks dat alle ondernemers motor rijden is dit voor een aantal deelnemers nieuwe materie. Er is dan ook wel verbazing dat we inmiddels zijn aangekomen op de raceafdeling waar op wereldniveau door ongeveer 20 medewerkers continue wordt gewerkt aan tuning, vering, motorontwikkeling en datamanagement. In het achterste gedeelte van het bedrijfspand staan 4 blinked schone racetrailers naast klaar voor de volgende race. Ten Kate Racing is een privé team met Honda fabrieksondersteuning. Honda zelf heeft geen eigen raceteam in de klasse WorldSBK en World SSB, omdat het team in Nieuwleusen betere resultaten haalde dan het fabreksteam uit Japan. Inmiddels werkt men nauw samen aan de doorontwikkeling van de motoren met Honda Japan.
"Motorsport is een kleine markt in Nederland" wordt er verteld, de markt in de UK, Spanje en Italie zijn vele malen groter en men is er meer race-minded. Nu met alle media aandacht rondom Max Verstappen en Formule 1 als "Nederlands trots" is er weinig aandacht in de media voor een Nederlands raceteam met een Nederlandse rijder als Michael van der Mark. Misschien is dat ook het voordeel, belangen zijn minder groot, de sfeer op het circuit is gemoedelijker en teams willen elkaar, ondanks de competitie, nog wel eens helpen.
Nuchterheid en praktisch blijven
"Het gehele team is één grote familie. We zijn ook het enige team dat op het circuit slaapt en niet in een hotel in de stad. Als we klaar zijn aan het einde van de dag zitten we nog even samen en kruipen dan het bed in, de volgende dag staan we weer naast de motor en gaan we verder" verteld Rutger die zelf 4 jaar heeft meegedraaid in dit team. Geen onzin dus, net als de manier van product ontwikkeling, "als het niet werkt doen we het niet dus meten en analyseren waarna de keuze wordt gemaakt. In de afvalbak of op de motorfiets". Het is hard werken met veel stress en tijdsdruk. Als de coureur binnen komt luisteren we mee met een oortje naar zijn bevindingen. Waar is het gevoel niet goed, welke bocht, welk deel van de bocht, wat voel je en heb je gedaan, hoe denk je dat dit komt. Ondertussen spitten we door de datalogger en zoeken we het punt op en analyseren we dit. Aanpassingen worden gedaan en de coureur stapt op om verder te testen. Zo werken we naar de race toe en hebben we twee races in elk weekend, op de zaterdag EN op de zondag. We werken vaak tot een uur voor de race aan de laatste details verteld Rutger. Iedereen in het team heeft zijn taak en de chauffeur van de racetrailer draait tevens mee als expert op gebied van vering of als kok voor het team en de gasten. Goed geworden door normaal te blijven is het motto hier. . . .
Lunchen en netwerken
Na het bezoek aan Ten Kate is er een lunch in het groene Vilsteren en wordt er door de ondernemers druk met elkaar gesproken over de "business". Informatie wordt gedeeld, mogelijkheden om samen te werken of nieuwe oplossingen te ontsluiten voor zaken doen worden getoetst. De ondernemer praat met de ondernemer over het bedrijf en zijn ontwikkelingen, waar welke kennis is te vinden of wie wat kan doen. Gewoon lekker ontspannen in de zon op het terras een omele met een glas melk in je leren motorbroek, het kapsel plat van de helm en met een gedeelde passie van ondernemersschap en motor rijden.
Ten Kate Racing in actie zien?
Ook genoeg van het kijken naar het saaie rondjes rijden in de Formule 1 achter de Mercedes van Lewis Hamilton of Nico Rossberg? DRS aan of uit, in welke ronde wisselen van harde naar zachte banden? Kijk eens een race zonder pitstops en bandenwissels, gewoon flag to flag racing, tot de laatste bocht spannend en met de racekuipen tegen elkaar aan door de bocht? Ten Kate Racing komt weer in actie op de Lausitzring Duitsland van 16-18 september. Eurosport 1 brengt de beelden in hi-defenition met mooie slow-motion opnames bij u in de huiskamer op de zondag of maandag avond. Alvast veel kijkplezier!
Zie alle foto's die zijn gemaakt HIER.
Meer gegevens over de motormarkt en de rijders is HIER(NRC 2015) en HIER(BOVAG Kerncijfers 2015 tweewielers) te vinden.