Bron: Enterprise Europe Network Nederland
De accordeonmuziek van Accordéon Mélancolique werd zonder kennisgeving of toestemming gebruikt in een voorstelling van een Frans dansgezelschap. Hierdoor liepen de muzikanten Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer veel inkomsten mis. Dankzij hulp van het Enterprise Europe Network (EEN) hebben ze nu 12 jaar later een compensatiebedrag ontvangen.
Het muzikale echtpaar geeft concerten in binnen- en buitenland en publiceert cd’s en bladmuziek. Bovendien is de muziek van Guiran en De Boer geregeld te horen in films, documentaires, televisieprogramma’s en theatervoorstellingen. Guiran legt uit: “Onze muziek is grotendeels instrumentaal. Daardoor is het heel toegankelijk en transparant. Dat gaat goed samen met beeld.”
Geen toestemming gevraagd
In 2009 las Guiran, per toeval, zijn eigen naam in een schoolverslag dat op internet stond. “Een Franse middelbare scholiere deed verslag van haar bezoek aan een voorstelling van een Frans dansgezelschap. De muzieklijst had zij opgevraagd en toegevoegd.” Daartussen stonden 2 nummers van Accordéon Mélancolique, waarvoor nooit toestemming was gevraagd.
Vanwege het auteursrecht heeft Guiran als componist recht op een vergoeding. Door zogenaamde naburige rechten heeft het duo ook als producenten en uitvoerende muzikanten recht op een vergoeding. Met tientallen uitvoeringen van de voorstelling liep het duo veel inkomsten mis.
2 jaar contact
Na zelf vele verwoede, maar mislukte pogingen te hebben gedaan, kwam Guiran terecht bij EEN. Het EEN-team bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) helpt ondernemers met bemiddelen als ze een conflict hebben met ondernemers elders in de Europese Unie. “Begin 2020 heeft EEN de zaak opgepakt. Zij hebben zich erin vastgebeten”, vertelt Guiran. Met vele e-mails en telefoongesprekken is er bijna 2 jaar contact geweest tussen EEN, het Franse dansgezelschap en Guiran.
Opluchting
12 jaar na de ontdekking, ontvingen Guiran en De Boer in september 2021 dan eindelijk een bedrag als compensatie van de gederfde inkomsten. “Dat voelde als een enorme opluchting. Het gaat niet alleen om het geld. Het is erkenning voor de artistieke prestatie.”
Guiran vertelt dat het zonder hulp van EEN niet was gelukt: “Je moet het opnemen tegen een partij in het buitenland. Dat maakt het lastig. De mensen bij EEN pakken het op vanuit een rechtvaardigheidsgevoel. Daar hebben we het aan te danken.”