woensdag 3 oktober 2018

Match Sandd en CargoBee voor last mile logistic solution



Bron: KvK

Maarten Albers van Sandd en Karel Dijkman van CargoBee

"Dat is precies waarom je het doet: creating synergy"

De nieuwste match made online is die van Sandd en Cargobee. Sandd, in 1999 opgericht als postbedrijf, zit midden in de transitie van post naar bezorgbedrijf en is op zoek naar andere verdienmodellen. Om versneld creatieve mkb’ers te ontmoeten die kunnen meedenken, zette Sandd een challenge op het online platform KVK Business Challenge. Broer en zus Karel en Inge Dijkman van Cargobee postten een bericht over hun licht elektrische vrachtvoertuig en voilĂ : de match. Inmiddels draait er een pilot met een van hun voertuigen, vertelt Maarten Albers, een van de business innovators bij Sandd.
Bezorgbedrijf Sandd is op zoek naar interessante partners die creatieve en innovatieve oplossingen ontwikkelen. Om versneld met dit soort start-ups en mkb’ers in contact te komen, besloot Sandd mee te doen aan KVK Business Challenge, vertelt Maarten. De challenge luidde: “Hoe kunnen we ons fijnmazige postbezorgingsnetwerk ook op andere wijze inzetten, zodat het werk van onze bezorgers interessant blijft en misschien iets diverser wordt?” De reactie van Inge en Karel Dijkman over de mogelijkheden van hun product – een licht elektrisch vrachtvoertuig (LEVV) – trok meteen de aandacht van Maarten. “Wij zijn op zoek naar groene vervoersoplossingen om onze ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te verminderen”, zegt Maarten. “Daarnaast spelen we hiermee in op aanstaande nieuwe wet- en regelgeving voor binnensteden over opstoppingen en luchtvervuiling. Ook is het natuurlijk gewoon leuk om te bezorgen met zo’n nieuw vervoermiddel.”

Pilot

Cargobee deed mee aan KVK Business Challenge vanwege de mogelijkheid om meer publiciteit te krijgen voor hun product, vertelt Karel Dijkman. “En uiteraard om in contact te komen met grote bezorgbedrijven. Daarvoor is ons product uiterst geschikt. Het mag op het fietspad, kan tussen paaltjes door, je mag het op de stoep parkeren: dat maakt dat je er gemakkelijk mee de wijken in kunt. En het is natuurlijk een schoon voertuig.”
Voor Cargobee is de match nu al een succes. Niet lang na de ontmoeting op het Diemense distributiecentrum van Sandd, kreeg de pilot vorm voor de regio Amsterdam.
Hierin test Sandd het voertuig voor drie maanden. Daarbij haalt het bedrijf relevante data op over bijvoorbeeld volume, actieradius, wendbaarheid en andere parameters.
Niet alleen Sandd haalt waardevolle data uit de pilot. Voor Cargobee is het een uitgelezen kans om het product in de praktijk te testen. Karel: “Je loopt tegen dingen aan waar je nog niet eerder rekening mee had gehouden en die voor verbetering vatbaar zijn. Voor ons is dit ook heel leerzaam.”
Opvallend is de snelle gang van zaken. Maarten: “Twee weken na ons contact stond het voertuig hier!” Karel: “Wij zijn klein en flexibel en kunnen snel handelen, dus dat was gauw geregeld.”

Samenwerking?
Hoe de verdere samenwerking er uit gaat zien, hangt af van de pilot. “Voor nu is het belangrijk dat we de KPI’s valideren, dan heb je daarna helder hoe effectief dit middel is ten opzichte van alternatieven”, zegt Maarten.
Aan de samenwerking zal het wat Maarten betreft niet liggen: “Het snelle schakelen door Karel en Inge is absoluut een voordeel. Ook is het fijn dat ze meedenken. En als persoon hebben we ze als heel prettig ervaren. Open, transparant en heel direct.”
Het klikte goed aan beide kanten, vertelt Karel: “Je praat over dezelfde dingen. Over de toekomst van de stadslogistiek bijvoorbeeld. Dat gaat niet alleen over pakketjes maar ook over bereikbaarheid. Wij puzzelen mee om het beter te doen. Iedereen wil die grote bussen uit de binnenstad van Amsterdam, de kades staan vol, er kan niks meer door, ze staan te gassen en te puffen – dat kan niet gezond zijn.”

‘Positief’

Over KVK Business Challenge is Maarten zeer te spreken. “Vanaf de start tot het eind hebben wij het als heel positief ervaren, professioneel en goed begeleid. Het was goed om in contact te komen met Cargobee maar ook met andere start-ups die we hebben uitgenodigd op de Encounter. Dat is precies waarom je het doet: creating synergy. Dat is waarom ik vind dat dit soort challenges goed werken. We hebben het met volle overgave opgepakt en dan zie je dat het je veel oplevert. Supermooi om te zien”, aldus Maarten.


Persoonlijke aanvulling:
Met het helder maken van het innovatievraagstuk voor Sandd heb ik in het Enterprise Europe Network het profiel internationaal uitgezet en de diverse reacties met Sandd besproken. Tijdens de face-to-face meeting heb ik als tafelbegeleider het proces begeleid tussen de diverse partijen. Tevens heb ik CargoBee bij bekendworden van deze innovatie benaderd als bestaande relatie om te reageren op dit innovatievraagstuk, waaruit deze samenwerking is voortgekomen. Vanuit de diverse (inter)nationale reacties heeft Sandd veel kennis en inspiratie opgedaan voor verdere innovatietrajecten binnen de organisatie en inmiddels is Sandd weer actief in het volgende KvK Addventured programma.
In dit proces komt precies mijn passie tot uitdrukking, het koppelen van kansen en innovatie tussen ondernemers onderling met als doel een versterking van de betrokken partijen op basis van vraag, aanbod en een internationaal netwerk.
Olaf ter Haar, Enterprise Europe Network adviseur bij de Kamer van Koophandel, oktober 2018

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy