dinsdag 14 februari 2012

Meet new French Business Partners in Lille


FUTURALLIA LILLE 2012 – June 28-29, 2012

FUTURALLIA is a unique and globally-recognized event. FUTURALLIA Lille 2012 (France) will offer small and medium size businesses from various industry sectors, meetings in a “business speed dating” format. Over two days, this international business development event will allow business leaders to have up to 12 personalized and pre-scheduled, 30-minute, face-to-face meetings with partners of their choice. FUTURALLIA is a springboard toward making new international partnerships, in addition to informal meetings in a professional and friendly environment.

How Futurallia works and preparing the Individual Business Meetings
Each registered company will be provided with a unique login code to access our proprietary on-line client area, and create a personal profile specifying their business activities, and indicating the type of partnership(s) sought and/or offered. As the online catalog opens, participants will be able to browse and search profiles for potential partners. Up to 20 companies from the list of participants can be selected for potential meetings. Our specialized and proprietary match-making software then creates a personalized meeting schedule for each participant, which is received upon arrival at the event.

Futurallia Lille 2012 is a UNIQUE opportunity for companies who want to:
● Identify new international markets
● Establish new partnerships with different sectors and countries
● Look for commercial, financial, strategic or technical partnerships
● Meet, over 2 days, more than 300 companies business leaders from all over the world gathered in ONE place (Lille)
● Get the most out of our sectorial targeting through an emphasis on the inter clustering with

French and foreign clusters- New in 2012
● Meet International experts providing International trade advice and practical support (Export, set up, finance …)

Lille Region:
More information on the Lille Region and its economical situation is to be found HERE

Information on the fair and participating companies is to be found HERE.

The Organizers
CCI INTERNATIONAL Nord de France is the most important public service in the Region. It supports companies wishing to grow their business overseas, and is well recognized by partners and SME's for its competences. These qualities legitimate the CCI International as the leader of this project, and guarantee a high level quality of means and resources. A dedicated team of 6 persons will manage the project at CCI International.

World Trade Center Twente
As the World Trade Center Twente we are participating in this event to organize a joint mission from businesses located in Easter Netherlands. Join this mission and get also in contact with participants and discuss new possabilities just around the corner as well. For further information please visit WTC Int. Agenda

This is supported also by Enterprise Europe Network.
More information on the WTC Twente activities please visit : World Trade Center Twente, Freerk Faber, tel. +31 (0)74 2915604.

Interesse om deel te nemen maar u weet het nog niet zeker?


Informatiebijeenkomst FUTURALLIA 2012 Lille (WTC Twente)op 19 april 2012

Heeft u de intentie de Franse markt te bewerken of mocht u uw klantenportefeuille in Frankrijk willen vergroten, dan stelt het World Trade Center Twente u in de gelegenheid deel te nemen aan het wereldwijd erkende machtmakingevent FUTURALLIA op 28 en 29 juni 2012 in Lille, Frankrijk.

Programma
15:00 - 15:15 uur inloop en ontvangst
15:15 - 15:30 uur welkom
15:30 - 16:00 uur presentatie matchmakingevent FUTURALLIA 2012 door delegatieleider Freerk Faber, directeur World Trade Center Twente
16:00 - 16:30 uur zakendoen met Frankrijk in samenwerking met Xportail
16:30 - 17:00 uur vragen en delen ervaringen met zakendoen in Frankrijk
17:00 - 17:30 uur afsluiting met drankje en hapje

Locatie:
World Trade Center Twente
Prins Bernhardplantsoen 300
7551 HT Hengelo
tel. 074-2915604

De presentatie is openbaar. Zowel Business Clubleden als niet-leden zijn welkom. Deelname aan deze informatiemiddag is kosteloos.

Extra informatie:
Programma van de handelsmissie kijk HIER

Of neemt u contact op met delegatieleider drs. Freerk Faber, directeur World Trade Center Twente: tel. +31 (0)74-2915604, mail f.faber@wtctwente.eu

maandag 13 februari 2012

'Mkb profiteert juist van topsectorenbeleid' aldus Hans Biesheuvel


Bron: MKB Nederland, 06 februari 2012

Voorzitter Hans Biesheuvel van MKB-Nederland herkent zich niet in het soms geschetste beeld dat het innovatiebeleid van minister Verhagen niet goed zou liggen bij mkb-ondernemers. Zijn leden zijn ‘vol lof’ over het topsectorenbeleid, zo betoogt hij vandaag in het Financieele Dagblad.
Het innovatiebeleid van minister Verhagen zou volgens sommigen niet goed bij ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Vooral grotere bedrijven zouden hiervan profiteren, ten koste van de kleintjes. Ik herken dat beeld, zoals onlangs geschetst in het FD, helemaal niet.
Mijn leden zijn vol lof over het topsectorenbeleid, dat juist kleine ondernemingen kansen en erkenning biedt. Maar liefst 1.000 mkb- bedrijven zijn betrokken bij de innovatiecontracten tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. Juist een betere aansluiting op kennis is voor het MKB van belang.

Het kabinet trekt €2 miljard uit voor de topsectoren, de bedrijven hebben zich voor €1,5 miljard verbonden. Het nieuwe innovatiebeleid van dit kabinet is volgens mij zeker voor het mkb kansrijk.
Zo zijn ingewikkelde subsidies omgezet in regelingen die voor alle innovatieve bedrijven toegankelijk zijn, groot en vooral klein. Tegenover het schrappen van €300 miljoen aan innovatiesubsidies staat 600 miljoen extra aan fiscale innovatie faciliteiten voor het bedrijfsleven.
Daarnaast blijft de WBSO (subsidie op loonkosten onderzoekers), ondanks een forse toename in het gebruik, op niveau van voor de crisistijd. Ruim 70% van het geld gaat naar het mkb (600 miljoen per jaar).

Bovendien ontbrak in het oude beleid een regeling voor andere kosten dan loonkosten. Daarin wordt nu voorzien door de zogenoemde RDA (fiscale aftrek voor onderzoek en ontwikkeling). Dat is ook voor het mkb van belang. Bedrijven die verlies lijden, kunnen het voordeel dat deze regeling oplevert wel 9 jaar meenemen.
Ook biedt MKB+ innovatiefonds (€500 miljoen) ondersteuning bij de financiering van innovatieve projecten. Ook voor risicovolle projecten, die pas na verloop van tijd winst opleveren. Dit leidt tot een oplossing voor de behoefte aan financiering, wat bij veel bedrijven speelt. Het fonds is ‘revolverend’, dus opbrengsten vloeien terug. Dat is goed voor weer andere kandidaten.

Een belangrijk element in het topsectorenbeleid is het beter richten van de publieke kennisinstellingen op de vraag van het bedrijfsleven. Via innovatiecontracten stellen ze samen een innovatieagenda op. De mkb-deelname aan deze contracten (1.000 bedrijven) ziet er goed uit.
Het topsectorenbeleid is meer dan innovatiebeleid en kijkt naar knelpunten van het mkb. Denk aan onderwijs, de overheid als launching customer, handelsmissies en wet- en regelgeving.

Natuurlijk hebben we als mkb-ondernemers nog aandachtspunten. Ik vind het heel belangrijk dat de RDA+ (aftrek die innovatiecontracten moet stimuleren) ook verliesgevende en startende bedrijven stimuleert te investeren. Dat kan via de loonbelasting. Gelukkig heeft de minister toegezegd daarnaar te kijken.
De topsectorenbeleid van het kabinet heeft heel veel positieve energie losgemaakt bij mkb-ondernemers, getuige ook hun inbreng. Waar het ons ook om gaat is dat Nederland zijn economische sterktes –en die hebben we gelukkig – benut en uitbreidt om een duurzame, innovatieve speler van wereldklasse te blijven in de mondiale economie. We kunnen onze boterham (en welvaart) als klein land alleen daar verdienen. Dat is onze focus.
Hans Biesheuvel

vrijdag 10 februari 2012

Valorisatie Frankrijk: CNRS verkoopt 1.000 octrooien voor spotprijs


Bron: Agenstschap NL
Het Franse publieke onderzoeksinstituut CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique) kondigde in november 2011 aan dat het een kwart van zijn octrooien - z'on 1.000 van de 4.500 - voor een symbolisch bedrag aan innovatieve MKB's zal verkopen. Het gaat dan om enkele duizenden euros per patent.
Het doel is tweeledig: ten eerste de valorisatie van het onderzoek en ten tweede een intensiever gebruik van de octrooien door MKB's. Op dit moment wordt 60 procent van de CNRS-vindingen door industriëlen naar de markt gebracht en maar 10 procent door MKB's. Hierin wil het publieke onderzoeksinstituut verandering brengen om de positie van het Franse MKB op de internationale markt te verbeteren.
Voorwaarde bij de verkoop is dat de koper een R&D project van enkele maanden opzet in samenwerking met de CNRS-vestiging waar het patent is ontwikkeld. De CNRS-vestiging biedt daarbij een soort 'after-sales service' om de vinding aan de behoeften van het bedrijf aan te passen. In 2010 heeft het CNRS 500 octrooien gedeponeerd - 30 procent meer dan het jaar ervoor.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy