dinsdag 16 februari 2016

MKB Innovatie Top 100-2016: dé springplank voor meer zichtbaarheid als innovatief bedrijf!

Bron: KvK

Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!

De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!

Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit tien jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari 2015 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.

Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.

Succesfactoren voor innovatie
En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.

MKB maakt het verschil
De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.

Inschrijving
  • Inschrijven MKB Innovatie Top 100-2016. Inschrijven kan nog tot 30 april 2016, 
  • bekendmaking najaar van 2016
  • Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100-2016? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!

vrijdag 12 februari 2016

Succesvolle samenwerkingen op de Medica 2015

Half november 2015 is er in samenwerking met RVO, Oost NV en de Kamer van Koophandel een delegatie van Nederlandse ondernemers actief in de medische sector een bezoek gebracht aan de Medica 2015.

De Medica kenmerkt zich als een zeer grote internationale beurs op gebied van technologie, handel en samenwerking met deelnemers en bezoekers vanuit alle windstreken. Zenit als locale Enterprise Europe Network partner organiseert gedurende deze beurs de matchmaking waarbij bedrijven met elkaar in gesprek gaan om zakelijke mogelijkheden met elkaar te bespreken. Deze gesprekken vinden op de beurs plaats op basis van vooraf opgestelde profielen met daarin de bedrijfsactiviteiten en gewenste samenwerking. Voor veel bezoekers maar ook standhouders een uitgelezen manier om meer en gericht op zoek te gaan naar potentiele samenwerkingen.

Speciale ondersteuning voor ondernemers uit Overijssel en Gelderland.
Provincies Gelderland en Overijssel willen de bedrijven gevestigd in deze provincies meer mogelijkheden bieden om samenwerking te vinden met hun oosterburen, NordRhein Westfalen en Niedersachsen, twee regio's met veel potentie en boven dien naast de deur. Remco Lucassen en Friso Hennings Backer van Oost NV hebben een programma gemaakt voor deze ondernemers om zich voor te bereiden op de beurs en de matchmaking. Naast een financiële bijdrage van deze provincies en een deelname fee van de deelnemers is een verzorgd tweedaags bezoek gebracht. Hierdoor is het mogelijk geweest extra elementen toe te voegen voor de deelnemers. Een kennismaking met Zenit als regionale innovatie aanjager maar ook onderling contacten tussen de deelnemers tijdens deze twee dagen. De eerste dag werd gebruikt om zelfstandig de beurs en lezingen te bezoeken en een kennismaking met Zenit. De tweede dag was gereserveerd voor de matchmaking en individueel beursbezoek.

Deelnemers tevreden
Voor zowel de individuele deelnemers als voor de ondernemers uit Gelderland en Overijssel blijkt een positieve ervaring met deze manier van beursbezoek. Ondernemers hebben op de matchmaking tussen de 4 en 8 afspraken, waardoor waardevolle verbindingen zijn gelegd. Ondank dat niet elke afspraak tot een samenwerking komt, is de waarde van het gesprek ook positief beoordeeld. Een aantal ondernemers hebben aangegeven om de matchmaking over twee dagen te willen te willen verspreiden, omdat niet alle gewenste afspraken op 1 dag te plannen waren. De tijd die over bleef werd gebruikt om gericht contacten aan te halen op de beursvloer.


Enkele matchmakingsgegevens:
  • Aantal deelnemende bedrijven: 305
  • Aantal nationaliteiten aanwezig: 32
  • Aantal Nederlandse deelnemers: 34
  • Aantal samenwerkingsvoorstellen: 371
  • Aantal gemaakte afspraken op: 1134
  • Aantal profiel bezoeken vooraf:  26.982
  • Deelnemerslijst HIER

Vervolgacties
Ook in 2016 zal er weer een delegatie van ondernemers naar de Medica gaan voor matchmaking. Daarnaast zullen ondernemers worden gewezen op soortgelijke beurzen en matchmaking in de medische markt. Een eerstvolgende is in Berlijn op 20 april op de conhIT, een beurs gericht op ICT en medisch.

Wat zijn uw mogelijkheden
Via Enterprise Europe Network zijn er op diverse sectoren evenementen die een combinatie hebben van beursbezoek met matchmaking. Daarnaast zijn er dagelijks nieuwe profielen van bedrijven die op zoek zijn naar partners voor samenwerking, handel, innovatie en technologie. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw onderneming, uw aanspreekpunt vindt u HIER.
Meer informatie over evenementen, samenwerkingsprofielen en zaken doen in Europa is te vinden op de website van Enterprise Europe Network

dinsdag 9 februari 2016

Update uit nieuwsbrieven voor internationaal en duurzaamheid voor uw bedrijf 02-2016

Bron: RVO nieuwsbrieven feb-2016

Starters krijgen sneller eerste WBSO-beschikking
Startende bedrijven die voor de eerste keer WBSO aanvragen voor hun R&D-projecten ontvangen binnenkort binnen 1 maand een beslissing op hun aanvraag. De wettelijke beslistermijn bedraagt 3 maanden. Met deze maatregel wil het Ministerie van Economische Zaken starters sneller zekerheid geven of zij voor hun R&D-project kunnen rekenen op financiering via de WBSO.
Lees meer

Samenwerken in Europa? Hoe financier je dat? 16 februari 2016, Zwolle
U wilt met verschillende partijen internationaal samenwerken op het gebied van innovatie of duurzaamheid? U bent een organisatie uit Noord of Oost Nederland en u zoekt naar EU financiering voor uw project? Kom dan naar het event over EU financieringsmogelijkheden.
Lees meer

Praktijkverhaal Eurostars: Aandrijfsysteem voor hybrides krijgt nieuwe toekomst
CCM werkte voor de ontwikkeling van DReM (Double Rotating electric Motor) samen met de universiteit van Keulen en met META (Meta Motoren und Energietechnik GmbH). Omdat het een internationaal project was, maakten de bedrijven gebruik van de Eurostarsregeling. De samenwerking met RVO.nl beviel goed. "We zijn het hele traject door hen begeleid en bij mijlpalen kwam onze adviseur persoonlijk kijken. Die belangstelling merken we ook bij andere subsidieregelingen waarvan we gebruikmaken, zoals de WBSO.
Lees meer

Wees allert bij spookfacturen
Malafide bedrijven gebruiken openbare octrooi- en merkregisters om spookfacturen te sturen. Het openbare register is vrij toegankelijk en bevat uw NAW gegevens en het octrooi, merk of model dat u hebt geregistreerd. Wees alert bij de afhandeling van facturen en meld fraude zo snel mogelijk!
Lees meer

Vooraankondiging openstellingsdata MIT-regeling 2016
Innovatieve mkb-ers kunnen vanaf dit voorjaar weer subsidie aanvragen binnen de MKB Innovatiestimuleringsregeling Topsectoren. Daarin zijn de volgende instrumenten opgenomen: kennisvouchers, innovatieadviesprojecten haalbaarheidsprojecten en R&D-samenwerkingsprojecten (klein en groot).
Lees meer

Octrooien
Hoe beschermt u uw nieuwe product of proces? De wet voorziet in juridische bescherming van uitvindingen en innovaties: het octrooisysteem.
Enterprise Europe Network bewijst positieve impact
Bedrijven die gebruik maken van de diensten en het netwerk van Enterprise Europe Network (EEN) presteren beter dan bedrijven die er geen gebruik van maken. Ook vertonen ze een hogere groei in werkgelegenheid en omzet.
Lees meer

Nieuwe wind in Argentinië
In Argentinië vinden snelle politieke en economische veranderingen plaats. Voor Nederlandse bedrijven ontstaan kansen, vooral in de topsectoren Agri & Food, Water, Logistiek en Energie. Laat u op 18 maart informeren over het huidige politieke en ondernemingsklimaat, de beste vormen van zakendoen, de risico’s en de kansrijke sectoren.
Lees meer

Kansen Noord-Engeland
Wilt u in 2016 uw zakelijke grenzen verleggen en nieuwe markten veroveren? Het noorden van Engeland biedt de mogelijkheden tot een vliegende start! Kom op 9 maart naar de British Breakfast Briefing op Rotterdam The Hague Airport. Het Netherlands Business Support Office (NBSO) uit Manchester is aanwezig om u alles te vertellen over kansen in het noorden van Engeland.
Lees meer

Private sector in Europese actieprogramma’s
De Europese Commissie wil de inzet van Europese bedrijven bij haar steunprogramma’s voor ontwikkelingslanden vergroten. Meer weten over de aanzienlijke financieringsmogelijkheden die de EU hiervoor biedt? Neem deel aan het seminar Private Sector in EU External Action Programmes op 10 maart in Brussel.
Lees meer

Turkije stimuleert innovatie
De Turkse regering wil de economie omvormen tot een kenniseconomie en heeft een hervormingspakket gelanceerd gericht op innovatie en R&D. Lees meer in de 2 rapporten waarin het Innovatie Attaché netwerk Turkije een overzicht geeft van het Turkse innovatiebeleid en het actieplan dat in januari is gepresenteerd.
Lees meer

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy