vrijdag 19 februari 2016

Handelsmissie offshore wind 2016, Verenigd Koninkrijk

Bron: NBCC

Verenigd Koninkrijk: Wereldleider op het gebied van offshore wind
Sinds 2008 is het Verenigd Koninkrijk de wereldleider op het gebied van offshore wind toepassing. Met evenveel geïnstalleerd vermogen als de rest van de wereld bij elkaar is het Verenigd Koninkrijk een terechte wereldleider te noemen. Het totale vermogen van offshore wind uit de Britse wateren bedraagt momenteel jaarlijks 8 terawatt/uur. Dit staat gelijk aan een elektriciteitsconsumptie van 2 miljoen huishoudens. De verwachting is dat er in 2020 18 GW aan capaciteit is geïnstalleerd, op het moment bedraagt de capaciteit 8 GW. Tot 2020 worden investeringen verwacht van tussen de £ 16 en £ 21 miljard. Als dit bereikt is zal offshore wind 18 tot 20% van de Britse jaarlijkse elektriciteitsbehoefte afdekken.

Handelsmissie Verenigd Koninkrijk
Bovengenoemde ontwikkelingen maken de offshore windenergie in het VK in de komende jaren één van de sterkst groeiende sectoren die gepaard gaat met toenemende kansen voor Nederlandse leveranciers van producten en diensten op het gebied van offshore wind.
Om deze reden organiseert de Nederlands Britse Kamer van Koophandel (NBCC) in samenwerking met de IRO en Holland Home of Wind Energy een handelsmissie naar het Verenigd Koninkrijk voor Nederlandse toeleveranciers aan de Offshore Wind sector. De missie is een vervolg op eerdere succesvolle jaarlijkse handelsmissies naar het Verenigd Koninkrijk tussen 2011 en 2015.

Doel van de missie is om Nederlandse bedrijven via individuele en collectieve matchmaking in contact te brengen met de in het VK actieve energiebedrijven, projectontwikkelaars en aannemers, en dan in het bijzonder degenen die betrokken zijn bij offshore windparken.
In de afgelopen jaren werden rondom de offshore wind missie naar het VK gesprekken gearrangeerd met partijen als Dong Energy, Mainstream Renewables, Vattenfall, RWE, KBR Power, Eneco en EDF.

Format missie / matchmaking
Op basis van goede ervaringen in de afgelopen jaren is gekozen voor het format van de matchmaking-gesprekken als volgt:
  • Plenaire presentaties van Britse bedrijven waarin zij zich zelf presenteren aan de Nederlandse missiedeelnemers;
  • “elevator pitches” van Nederlandse bedrijven
  • Questions and answers
  • Maken van individuele afspraken voor eventuele vervolggesprekken.

Er is voor gekozen de missie te laten samenvallen met de jaarlijkse windenergie-conferentie Global Offshore Wind 2016 van RenewableUK, het grootste evenement in het VK op het gebied van offshore windenergie die in 2016 in het Manchester Central Convention Complex, Manchester plaatsvindt.
Een bezoek aan de vakbeurs die onderdeel uitmaakt van Global Offshore Wind 2016, waar leveranciers aan de offshore wind sector zich presenteren, maakt ook deel uit van het programma. Indien mogelijk zullen ook doelgroep bedrijven op locatie bezocht worden.

Datum
De handelsmissie zal plaatsvinden van 20 t/m 22 juni 2016.

Voorlopig programma (onder voorbehoud)
Het voorlopige programma ziet er als volgt uit:

EXTRA: Seminar
Momenteel zijn er gesprekken gaande met de Nederlandse Ambassade in Londen over een mogelijk seminar tijdens Global Offshore Wind dat specifiek gericht zal zijn op “floating foundations”. Indien dit seminar plaatsvindt, zijn de Nederlandse missie-deelnemers van harte welkom om hieraan deel te nemen

Deelnamekosten/reis en verblijf
Voor deelname aan de missie geldt een deelnamebedrag van € 1.700, - excl. BTW (leden van de NBCC, IRO en HHWE 10% korting). Voor eventuele 22 en volgende deelnemers van hetzelfde bedrijf geldt een deelnamesom van € 700, - excl. BTW. Daarnaast dienen deelnemers rekening te houden met de kosten voor eigen reis en verblijf. De NBCC zal op korte termijn een collectief reis- en verblijfsarrangement aanbieden.
In de deelnamekosten is het volgende inbegrepen:
  • Intake en organisatie van het volledige missie-programma
  • Begeleiding tijdens de missie door medewerkers van de NBCC
  • 2 dagen toegang tot de exhibition tijdens Global Offshore Wind
  • Vermelding van uw bedrijfsprofiel in het deelnemersboekje dat vooraf en tijdens de missie wordt toegezonden aan alle Britse “matchmakingpartijen” die worden benaderd door de NBCC, alsmede alle overige Britse contacten in de offshore wind industrie
Let op: op het hierboven genoemde deelnamebedrag is wellicht een subsidie verkrijgbaar van maximaal EUR 1.500, - via de missievouchers van RVO. U komt hiervoor in aanmerking als u minder dan 25% van uw omzet uit export haalt of het VK een nieuwe markt voor u is. U kunt HIER een missievoucher aanvragen en meer informatie vinden over deelnamevoorwaarden.

Aanmelden
Download HIER het aanmeldingsformulier voor deelname aan deze missie.

Informatie
Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op. Contactpersonen zijn Michiel van Deursen en Joyce van de Velde.

donderdag 18 februari 2016

Meer weten over Eurostars? Workshop speciaal voor automotive industrie Nederland

Bron: RVO / Automotive NL


Op 19 mei 2016 organiseren AutomotiveNL en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een workshop over het Europees Innovatieprogramma Eurostars, uiteraard specifiek voor Automotive Bedrijven. Bent u bezig met het ontwikkelen van technologie voor nieuwe producten, processen of diensten? Werkt u daarbij samen met partners in andere landen? Dan kunt u gebruikmaken van Eurostars.

Met Eurostars stimuleren het ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie het onderzoekuitvoerende mkb om marktgerichte technologische ontwikkeling uit te voeren. Het doel is snellere ontwikkeling en groei van kleine bedrijven.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voert Eurostars uit in opdracht van het ministerie.

Achtergrond Eurostars
Eurostars is een Europees innovatieprogramma en een initiatief van EUREKA en de Europese Commissie. Eurostars geeft projecten financiële ondersteuning via de nationale overheid van ieder deelnemend land. Het subsidiebedrag hangt af van de projectactiviteiten, de aard van de deelnemers en het land waarin men gevestigd is.

Voor wie
Eurostars is bestemd voor het onderzoekuitvoerende mkb (research performing SME). Deze bedrijven zetten een specifiek deel van hun omzet of fte’s in voor toegepast onderzoek en experimentele ontwikkeling.

Programma
15.00 - 15.15 uur: Ontvangst met koffie
15.15 - 15.45 uur: Voorlichting RVO over Eurostars
15.45 - 16.15 uur: Voorlichting Eurostars ondersteuning bij aanvraag door Martin Bremer, Stichting ZEM
16.15 - 16.30 uur: Pauze
16.30 - 17.00 uur: Inkijk succesvol Eurostars project door Bas ten Broeke, Prins Autogas
17.00 - 17.30 uur: Wrap-up door AutomotiveNL en mogelijkheid tot stellen van vragen
17.30 - 18.00 uur: Afsluiting met borrel

Datum, aanmelden & locatie
Deze workshop is, na aanmelding, gratis. Klik hier als u zich voor deze bijeenkomst wilt aanmelden.
Donderdag 19 mei 2016, 15.00 - 17.30 uur
Locatie: Automotive Campus, Helmond

Met vriendelijke groet,

Godfried Puts
Specialist Green Mobility

Automotive Campus 30 | 570
5708 JZ Helmond
The Netherlands
Email g.puts@AutomotiveNL.com
Website www.AutomotiveNL.com

dinsdag 16 februari 2016

MKB Innovatie Top 100-2016: dé springplank voor meer zichtbaarheid als innovatief bedrijf!

Bron: KvK

Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!

De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!

Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit tien jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari 2015 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.

Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.

Succesfactoren voor innovatie
En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.

MKB maakt het verschil
De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.

Inschrijving
  • Inschrijven MKB Innovatie Top 100-2016. Inschrijven kan nog tot 30 april 2016, 
  • bekendmaking najaar van 2016
  • Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100-2016? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy