woensdag 27 juli 2016

Gezocht: ideeën voor Cleantech Regio Oost Nederland

Bron: Cleantechregio

Hoe versterken we het cleantech-karakter van onze regio? In welke plannen gaan overheid en bedrijfsleven investeren? De zeven gemeenten van de regio Stedendriehoek en de Strategische Board zoeken het antwoord op deze vragen voor de Omgevingsagenda Cleantech Regio Stedendriehoek. In 2015 heeft de regio koers bepaald en gekozen voor ‘cleantech’ als leidend thema. Afgelopen half jaar hebben de partijen, in samenwerking met de provincies Gelderland en Overijssel, hier een eerste voorlopige uitwerking aan gegeven en is het nu tijd voor de volgende stap. Om de Omgevingsagenda te voeden zoekt de Cleantech Regio ideeën, suggesties en concrete plannen van bedrijven en bewoners die het cleantech-gehalte van onze regio kunnen versterken.

Daarvoor organiseert de Cleantech Regio begin september 2016 een drietal mini-conferenties waar ondernemers en inwoners hun inbreng kunnen leveren:
  • donderdagavond 1 september in Zutphen
  • maandagavond 5 september in Apeldoorn
  • dinsdagavond 6 september in Deventer

De avonden hebben hetzelfde programma tussen 19.00 en 21.30 uur. U bent als bedrijf, instelling of inwoner van de Cleantech Regio van harte welkom op een avond van uw keuze.

Gemeenten, Board en provincies hebben gekozen voor een viertal onderwerpen waar zij veel cleantech-kansen en uitdagingen zien:
  • Cleantech Regio Development: businesscases rond energievoorziening en innovatieve cleantech producten en -diensten;
  • Schoon en duurzaam mobiliteitssysteem, denk aan elektrisch vervoer e.d. maar ook fietsen en vervoer over water;
  • Toekomstbestendige binnensteden en (dorps)kernen, denk aan hergebruik leegstaand vastgoed, klimaatadaptatie, nieuwe woon-werk-vormen;
  • Cleantech Icoon A1: cleantech-projecten op, aan of langs de A-1, die gerealiseerd kunnen worden of beter in het zicht komen als de snelweg de komende jaren wordt verbreed.
In de huidige agenda (inmiddels versie 2.0) zijn al de nodige ideeën en suggesties verwerkt die eerder in beeld kwamen. Tijdens de mini-conferenties begin september kunnen inwoners, bedrijfsleven en instellingen reageren op wat al bedacht is en ook met nieuwe suggesties of initiatieven komen. De input zal leiden tot een aangepaste versie van de Omgevingsagenda in het najaar van 2016.

Geef u hier op voor een mini-conferentie naar keuze! Voor meer informatie kijk op www.cleantechregio.nl. Op deze website vindt u ook de huidige versie van de Omgevingsagenda.

dinsdag 26 juli 2016

Onrustig in de ruststand, de ondernemer op vakantie

Uiteindelijk is het vakantie, het werk is afgerond voor zover dat kan, de medewerkers zijn weg en nog even draai je je om voordat je het bedrijfspand achter je dicht trekt. Is alles uit? Ramen dicht? Telefoon doorgeschakeld? Beveiliging geïnformeerd? Dan gaat het alarm er op en trek je de deur dicht. In de late middagzon loop je naar de auto, de warmte straalt je tegemoet vanuit de bestrating van de parkeerplaats. "Vakantie. . . . .", zucht je.

Na de aankomst op het vakantieadres, het uitpakken van de koffers en je oriënteren in de omgeving, het bemachtigen van een wifi code (lees meer over veilig internetten op vakantie door mijn collega Carlos dos Santos) en het testen van de telefoon is er geen ontkennen meer aan, het is vakantie. De rust van de vakantie maakt je in eerste instantie juist onrustig. Uitslapen lukt niet, je pakt de ochtend om toch even op de ipad te kijken. Zachtjes ga je er uit en zit je aan tafel met een kop koffie zonder het gezin wakker te maken want die zijn nog in diepe rust en check je de mail.

De vakantie is ook een periode van bezinning, terug kijken, analyseren, oplossingsrichtingen en plannen maken. En met de enorme hoeveelheid aan digitale tools die beschikbaar zijn, is er voldoende mogelijk om je onderbuik gevoel te toetsen aan theoretische modellen. Vanuit de Kamer van Koophandel is er een sterke drive om alles te digitaliseren. Immers jij als ondernemer bent 24-7 aan het ondernemen en zie, ook op vakantie is het blijkbaar moeilijk afschakelen.
Er zijn een aantal instrumenten die ik, terwijl jij rustig nipt aan de verse koffie op het nog stille vakantieadres, graag aan je wil voorstellen.
  • MOOC: Online leren met big data in 4 sessies. Door toename van digitale informatie is het steeds beter mogelijk consumentengedrag, en van daaruit ook de supply chain, te analyseren. Jouw online internet college op je vakantiebestemming.
  • Succesvoller ondernemen, mensen maken het verschil. In 3x 8 stappen jouw bedrijf analyseren op cultuur, structuur en mensen in een praktisch werkboek om stappen te maken in jouw bedrijf.
  • Zakenpartners in Europa. Ooit gedacht of er een interessante zakenrelatie zou kunnen ontstaan in jouw vakantieland? Zoek interessante partners op gebied van handel en innovatie en struin door de database. A bientôt mon partner commercial! 
  • Ondernemen met Hogescholen. Heb je uitgeknobbeld wat er moet gaan gebeuren? Maar wie gaat het doen: dat Plan van Aanpak, marktonderzoek, organisatie vraagstuk? Vergeet dan niet de onbevangen jeugd in te zetten.
  • Workflowy, simpele to-do lijst Ook last op vakantie van acties die nog door je hoofd spoken als je eigenlijk zou moeten ontspannen? Maak een eenvoudig to do lijstje en werk het bij via telefoon of je internet browser.

En dan als de vakantie voorbij is, je gezin weer in de routine zit, de economie weer draait en je merkt dat er weer veel meer te doen is dan de dag lang is, maak dan gebruik van de diensten van de virtuele assistent, Be Assisted! Freelance Business Support die een aantal randvoorwaardelijke zaken van je overneemt op afroep, zodat je kunt doen wat belangrijker is, ook nadat de vakantie al lang weer naar de achtergrond is verdwenen.

"If you want to go faster, go alone,
If you want to go further, go together"

Mijn vakantie? Inderdaad ik hou ook de telefoon in de gaten, tussendoor. De rest van de dag geef ik surfles aan mijn dochters of sta ik zelf op de plank, heerlijk op de camping aan het water in Friesland.

vrijdag 15 juli 2016

Matchmaking tijdens de Automechanika 2016 Frankfurt

Bron: Enterprise Europe Network

Ontmoet potentiële zakenpartners tijdens de meet & match die georganiseerd wordt tijdens ‘Automechanika 2016’ in Frankfurt Duitsland. 'Automechanika 2016’ is een internationaal georiënteerde vakbeurs met een lezingenprogramma en matchmaking dat van 13 tot en met 17 september op de Frankfurter Messe plaats vindt. De beurs kenmerkt zich door een internationale presentatie van leveranciers, afnemers, automatiseerders en onderzoeksinstellingen met bezoekers uit Eurpa en daarbuiten. Neem deel aan de matchmaking, het congres en de beurs zodat u het maximale uit uw beursbezoek kunt halen. U kunt onder andere vooraf afspraken maken met interessante deelnemers en uw netwerk uitbreiden.

Waarom deelnemen?
  • Breid uw internationale netwerk uit en ontmoet potentiële zakenpartners.
  • Ontmoet interessante deelnemers in sessies van 25 minuten.
  • Haal het maximale uit uw beursbezoek. Het kunnen voorbereiden van de meet & match gesprekken geeft veel toegevoegde waarde.
  • Registratie voor de matchmaking is open tot 7 september.
  • In de periode van 2 tot en met 11 september kunnen deelnemers elkaar uitnodigen aan de hand van de online profielen.
  • Op basis van de uitnodigingen wordt een persoonlijke optimaal afsprakenschema's gemaakt welke u op 12 september per mail wordt toegestuurd.
  • De gesprekken vinden op 15 september plaats op de beurslocatie.

Deelnemen is eenvoudig
Maak vooraf een samenwerkingsprofiel aan en geef aan met wie u wilt spreken en over welk onderwerp. Tijdens de Automechanika 2016 verkent u de samenwerking. Interessante gesprekken zet u later voort op locatie, op uw stand of binnen uw eigen organisatie. Op deze manier haalt u het maximale uit uw beursbezoek. Zo kunt u op één dag met meerdere potentiële klanten en partners spreken over commerciële samenwerking.


Hoe deelnemen?
  • Registratie vooraf is verplicht.
  • Schrijf gratis in voor de matchmakinggesprekken via de website van B2Matchmaking Event Automechanika 2016
  • Bezoek regelmatig de matchmaking website en kijk of er nieuwe deelnemers met interessante samenwerkingsprofielen bijgekomen zijn.
  • Nodig andere deelnemers uit voor bilaterale gesprekken op de Kunststoffen 2016.
  • Ontvang vergaderverzoeken andere deelnemers van de matchmaking tijdens Kunststoffen 2016.
  • Download uw individuele afsprakenschema voorafgaand aan het evenement.

Meer informatie
Matchmaking deelnamekosten voor 15 september is €50,- Indien u gebruik wilt maken van de matchmaking inclusief bedrijfsbezoeken op vrijdag 16 september zijn de deelnamekosten € 70,- (Kosten zijn exclusief toegangskosten tot de beurs en zijn per persoon)

Voertaal tijdens de matchmaking is Engels en/of Duits.
Aanvullend kunt u deelnemen aan;
  • Automotive Breakfast georganiseerd door FRM GmbH  op 15 september van 08:00 - 10:00 via separate aanmelding op de site.
  • Automotive Tour op locatie met een bezoek aan Pirelli Deutschland GmbH in Breuberg en Koziol GmbH & Co., Erbach (Flyer- english) inclusief lunch op vrijdag 16 september.

Uw aanspreekpunt voor deze Enterprise Europe Network Matchmaking
Olaf ter Haar
Enterprise Europe Network - Kamer van Koophandel
T: 088 444 3632

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy