maandag 30 september 2013

Horizon 2020 versus FP7, BEDRIJFSLEVEN AAN BOD

Bron: Nieuwsbrief PNO Consultants

Op 1 januari 2014 gaat het Europese onderzoeks- en innovatiesubsidieprogramma Horizon 2020 (H2020) van start. Bij dit programma hoort een budget van iets meer dan 70 miljard euro. De Europese Commissie (EC) moet dit budget via subsidies in zeven jaar tijd besteden aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën, die een bijdrage leveren aan de Europese gemeenschap en die de concurrentiekracht van het Europese bedrijfsleven wereldwijd moeten versterken.

Dit is het derde artikel in een serie van vijf, waarin de verschillen met voorganger FP7 (‘7th Framework programme’) uitgebreid worden toegelicht. Hiermee krijgt u inzicht in de factoren die verantwoordelijk zijn voor het verwachte succes van Horizon 2020. Daarnaast kan het u helpen bepalen of en hoe u vanaf 2014 H2020-subsidie kunt inzetten voor uw innovatieplannen en –projecten.

INDUSTRIEEL LEIDERSCHAP
Horizon 2020 is ‘gebouwd’ op drie strategische pijlers – met elk een specifieke focus. De pijler Industrieel Leiderschap lijkt in zoverre op FP7 dat er behalve het gewenste resultaat ook de daartoe te gebruiken technologie in grote lijnen wordt voorgeschreven. De reden hiervoor is dat de Commissie vier kerngebieden heeft gedefinieerd, waarin Europese bedrijven en onderzoekers wereldwijd bepalend zullen moeten zijn. De gedachte daarachter is dat marktleiderschap naar verwachting leidt tot een toename van private investeringen in R&D en de groei van start-ups.

De basis voor de nieuwe ‘calls for proposals’ (uitnodigingen om een subsidieaanvraag in te dienen) wordt gevormd door de roadmaps uit de FP7 Coördinatie Actie-projecten; meerjarige roadmaps van relevante Europese Technologie Platforms (ETP) en adviezen van de Key Enabling Technologies (KET) High Level Group. Via de door het bedrijfsleven aangestuurde ETP’s worden korte en lange termijn-agenda’s en roadmaps voor onderzoek en innovatie opgesteld, die als aanjager moeten dienen voor actie op zowel Europese als nationale schaal. Een vergelijking met het Nederlandse topsectorenbeleid dringt zich hier op. In onderstaande tabel ziet u een overzicht van de ETP’s die de commissie helpen bij het bepalen van de subsidieprioriteiten (bron: Europese Commissie).

Bio-based economyEnergyEnvironmentICTProduction and processesTransport
·       EATIP
·       ETPGAH
·       Food for Life
·       Forestbased
·       Plants
·       FABRE TP
·       TP Organics
·     Biofuels
·     EU PV TP
·     TPWind
·     RHC
·     SmartGrids
·     SNETP
·     ZEP
·      WssTP·       ARTEMIS
·       EUROP
·       ETP4HPC
·       ENIAC
·       EPoSS
·       ISI
·       Net!Works
·       NEM
·       NESSI
·       Photonics 21
·        ECTP
·        ESTEP
·        EuMaT
·        FTC
·        SusChem
·        Nanomedicine
·        ETP-SMR
·        Manufuture
·       ACARE
·       ERRAC
·       ERTRAC
·       Logistics
·       Waterborne
Cross ETP Initiatives
·         Nanofutures
·         Industrial Safety

Bij het bepalen van die prioriteiten gaat de voorkeur uit naar onderwerpen die zowel betrekking hebben op specifieke ambities van de pijler Industrieel Leiderschap als de technologie-gerelateerde behoeften, die behoren bij de pijler Maatschappelijke Uitdagingen (zie Subsidieflits 19 september). In subsidieaanvragen zal dus zeer duidelijk moeten worden gemaakt hoe de resultaten van het betreffende onderzoek zullen worden omgezet in concrete en meetbare producten en diensten, die bovendien bijdragen aan het oplossen van de Uitdagingen en/of het verbeteren van Europa’s concurrentiekracht. Deze trend is overigens al ingezet in de laatste calls onder FP7. Begrippen als: “duurzaamheid, intellectueel eigendom, standaardisatie, commercialisering, exploitatie, business modellen, efficiënt gebruik van grondstoffen, marktpotentieel, toegevoegde waarde, business plan, spin-off, Technology Transfer, levenscyclus, recycling” zullen het goed doen in subsidieaanvragen onder beide programma’s!

NOG MEER BETROKKENHEID VAN BEDRIJFSLEVEN VIA JTI´S EN PPP´S
Tussentijdse evaluaties hebben ertoe geleid dat ook binnen FP7 verbeteringen zijn doorgevoerd om de betrokkenheid van het bedrijfsleven te vergroten in de strijd tegen de economische recessie. Zo zijn er drie Joint Technology Initiatives (JTI’s) en drie Public Private Partnerships (PPP’s) opgericht die innovatie nog meer benaderen vanuit de marktvraag. JTI’s hanteren hierbij hun eigen subsidie- en managementregels terwijl de PPP’s de ‘standaard’ FP7-regels voor deelname, selectie en project- en fondsenmanagement volgen.

Evaluatie van beide modellen leverde overall een positief beeld op: de betrokkenheid van het bedrijfsleven bij de verschillende PPP-projecten was groot (55%; MKB’s ontvingen meer dan 20% van de publieke gelden). Maar ook hier bleken de innovatiekloof en andere niet-technologische barrières moeilijk te overwinnen. Onder H2020 worden de JTI’s en de PPP’s in ieder geval voortgezet. Dit geldt specifiek voor de thema’s transport, brandstofcellen, waterstof en life sciences (voorheen IMI). De JTI’s Eniac en Artemis (beide ICT-georiënteerd) worden samengevoegd in een nieuwe nano-electronica-JTI. De drie startende/lopende PPP’s in H2020 zijn: EFFRA (voortzetting van het eerdere ‘factories of the future’ PPP), Energy Efficient Buildings PPP en SPIRE (duurzame proces industrie).

Tot slot mag het European Institute of Innovation & Technology (EIT) niet onvermeld blijven. Dit nieuwe EU-instituut is opgericht in 2011 om door het integreren van hoger onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven de cyclus idee-laboratorium-markt te versnellen. Hiertoe heeft het EIT in verschillende lidstaten zogenaamde Knowledge Innovation Centres (KIC’s) opgezet. Daar werken de drie onderdelen van de kennisdriehoek nu samen. Als zodanig levert het EIT een belangrijke bijdrage aan de realisatie van de Europe 2020 Strategie.

…EN HET MKB DAN?
Zoekt u nog naar een vervolg op het FP7-MKB-programma? Dan kunt u stoppen met zoeken! In een eigen evaluatie heeft de Commissie vastgesteld dat dit programma méér de onderzoeksinstellingen ten goede kwam dan dat de MKB-onderzoeksbehoefte groot was. In plaats daarvan, en om de doorlooptijden van MKB-aanvragen te verkorten, heeft de Commissie een instrument binnen het reguliere H2020-programma bedacht dat speciaal is bedoeld voor het MKB. Het resultaat is een verkorting met 100 dagen ten opzichte van de huidige praktijk! Overall zal 20% van het Horizon 2020-budget terecht komen bij in projecten participerende MKB’s. Laten we maar eens kijken of de Commissie haar belofte, om te komen tot een MKB-deelname aan H2020 van 15%, kan waarmaken. FP7 heeft deze 15% nauwelijks gehaald, en men vermoedt zelfs dat sommige cijfers zijn ‘afgerond’ ten einde openlijke kritiek van de lidstaten en het Europese Rekenhof te voorkomen.

donderdag 26 september 2013

Bijna 30.000 bezoekers voor het MKB Innovatieblog - Inspiratie voor ondernemers

Het MKB-Innovatieblog vierde onlangs haar eerste verjaardag. We hebben hard gewerkt om van het nieuwe middel een succes te maken, en dat werpt zijn vruchten af.

Zo hebben we al bijna 28.000 bezoekers gehad en gaan we in rap tempo richting de 30.000! Implementatie van het weblog in het Syntens social mediaplan heeft daaraan bijgedragen, maar ook de intern werden de stukken goed opgepakt en verspreid. Het team Creatieve Industrie bijvoorbeeld omarmde het weblog al snel en wist het merendeel van haar adviseurs te enthousiasmeren om mee te doen. Extra bijzonder: zij bundelen de blogs van de creatieve industrie in een boekje, dat binnenkort verschijnt!

Ook de media weten het blog steeds vaker te vinden, en door verspreiding via social media komen de verhalen onder de aandacht van steeds meer lezers. Dat leidde in enkele gevallen tot uitnodigingen om te komen spreken op bijeenkomsten, verzoeken tot contact en nieuwe aanmeldingen voor onze workshops.

De groep ‘vaste Syntens bloggers’ groeide van 8 naar ca. 15 en nog steeds melden zich elke week weer adviseurs die een gastbijdrage willen leveren. Samen met deze groep mensen realiseerde ik al zo’n 150 blogposts, met Frans Balemans en Chris Willemsen als hofleveranciers!

Met alle aankomende veranderingen is, zoals veel dingen, de toekomst van het MKB Innovatieblog onzeker. De komende tijd blijf ik mij in ieder geval, samen met de mensen achter mij, sterk maken voor het delen van jullie verhalen via dit kanaal. Jullie inbreng is en blijft van harte welkom!

Judith Winnen
Syntens

Slimste Bedrijf van Nederland 2013, Het beste uit mensen voor welvaart en welzijn

Er ligt nog veel onbenut potentieel in organisaties dat kan worden ontsloten. Het merendeel van dit potentieel zit opgesloten in de mensen. Het blijkt dat 75% van de strategische vernieuwingen wordt verklaard door sociale innovatie, en maar 25% door technologische innovatie. Sociaal innovatieve bedrijven weten beter gebruik te maken van hun bestaande kennisbasis in combinatie met nieuwe (technologische) kennis (Volberda et al. 2010). Dit beeld herkennen wij bij Syntens!
Syntens helpt MKB-ondernemers, zoals u, met duurzame vernieuwing en bevordert hiermee de welvaart en het welzijn in Nederland. We zien dat ondernemers die werken vanuit dienend leiderschap het beter doen. Ook ondernemers die focussen op de toegevoegde waarde van het talent van hun medewerkers doen het goed. En we zien dat goed en vernieuwend werkgeverschap uiteindelijk goed is voor omzet, winst en maatschappij. Daar is inmiddels overtuigend bewijs voor. Wij noemen dat slimme bedrijven!

Bent u een slim bedrijf?
Bent u een ondernemer die het beste uit mensen haalt? En betrekt u uw medewerkers en uw omgeving bij innovatietrajecten. Is uw bedrijf slimmer gaan werken en boekt u daarmee ook resultaat? Werkt u aan een stimulerende en open cultuur binnen uw onderneming? Vertrouwt u meer op verantwoordelijkheid dan op controle? Schrijf u dan in voor de verkiezing Slimste Bedrijf van Nederland. Doel van deze verkiezing is om slimme bedrijven zichtbaar
te maken, te feliciteren met hun resultaat en om andere organisaties te inspireren en te laten leren van hun ervaringen.

Bedrijven die zich willen opgeven hebben:
  • een effectieve aanpak van verandering waarbij medewerkers en omgeving betrokken worden
  • nieuwe omzet gerealiseerd door organisatieverandering
  • een verhoogde productiviteit van medewerkers gerealiseerd
  • maatschappelijk verantwoord ondernemerschap onderdeel gemaakt van hun bedrijfscultuur
  • verbetering van de bedrijfsvitaliteit gezien bij één van onderstaande indicatoren;
  • verzuim medewerkers
  • verloop medewerkers en klanten
  • tevredenheid medewerkers, klanten en stakeholders
  • meerwaarde gecreëerd in één of meer van de volgende categorieën: leiderschap, netwerken, cultuur, flexibilisering, talentontwikkeling, zeggenschap
Door dit alles ervaren klanten en medewerkers de positieve gevolgen van slimmer werken in de
dienstverlening van het bedrijf.
Interesse om deel te nemen of verder te lezen? Kijk op Syntens - MKB Krachtcentrale.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy