donderdag 18 februari 2016

Meer weten over Eurostars? Workshop speciaal voor automotive industrie Nederland

Bron: RVO / Automotive NL


Op 19 mei 2016 organiseren AutomotiveNL en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een workshop over het Europees Innovatieprogramma Eurostars, uiteraard specifiek voor Automotive Bedrijven. Bent u bezig met het ontwikkelen van technologie voor nieuwe producten, processen of diensten? Werkt u daarbij samen met partners in andere landen? Dan kunt u gebruikmaken van Eurostars.

Met Eurostars stimuleren het ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie het onderzoekuitvoerende mkb om marktgerichte technologische ontwikkeling uit te voeren. Het doel is snellere ontwikkeling en groei van kleine bedrijven.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) voert Eurostars uit in opdracht van het ministerie.

Achtergrond Eurostars
Eurostars is een Europees innovatieprogramma en een initiatief van EUREKA en de Europese Commissie. Eurostars geeft projecten financiële ondersteuning via de nationale overheid van ieder deelnemend land. Het subsidiebedrag hangt af van de projectactiviteiten, de aard van de deelnemers en het land waarin men gevestigd is.

Voor wie
Eurostars is bestemd voor het onderzoekuitvoerende mkb (research performing SME). Deze bedrijven zetten een specifiek deel van hun omzet of fte’s in voor toegepast onderzoek en experimentele ontwikkeling.

Programma
15.00 - 15.15 uur: Ontvangst met koffie
15.15 - 15.45 uur: Voorlichting RVO over Eurostars
15.45 - 16.15 uur: Voorlichting Eurostars ondersteuning bij aanvraag door Martin Bremer, Stichting ZEM
16.15 - 16.30 uur: Pauze
16.30 - 17.00 uur: Inkijk succesvol Eurostars project door Bas ten Broeke, Prins Autogas
17.00 - 17.30 uur: Wrap-up door AutomotiveNL en mogelijkheid tot stellen van vragen
17.30 - 18.00 uur: Afsluiting met borrel

Datum, aanmelden & locatie
Deze workshop is, na aanmelding, gratis. Klik hier als u zich voor deze bijeenkomst wilt aanmelden.
Donderdag 19 mei 2016, 15.00 - 17.30 uur
Locatie: Automotive Campus, Helmond

Met vriendelijke groet,

Godfried Puts
Specialist Green Mobility

Automotive Campus 30 | 570
5708 JZ Helmond
The Netherlands
Email g.puts@AutomotiveNL.com
Website www.AutomotiveNL.com

dinsdag 16 februari 2016

MKB Innovatie Top 100-2016: dé springplank voor meer zichtbaarheid als innovatief bedrijf!

Bron: KvK

Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!

De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!

Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit tien jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari 2015 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.

Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.

Succesfactoren voor innovatie
En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.

MKB maakt het verschil
De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.

Inschrijving
  • Inschrijven MKB Innovatie Top 100-2016. Inschrijven kan nog tot 30 april 2016, 
  • bekendmaking najaar van 2016
  • Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100-2016? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!

vrijdag 12 februari 2016

Succesvolle samenwerkingen op de Medica 2015

Half november 2015 is er in samenwerking met RVO, Oost NV en de Kamer van Koophandel een delegatie van Nederlandse ondernemers actief in de medische sector een bezoek gebracht aan de Medica 2015.

De Medica kenmerkt zich als een zeer grote internationale beurs op gebied van technologie, handel en samenwerking met deelnemers en bezoekers vanuit alle windstreken. Zenit als locale Enterprise Europe Network partner organiseert gedurende deze beurs de matchmaking waarbij bedrijven met elkaar in gesprek gaan om zakelijke mogelijkheden met elkaar te bespreken. Deze gesprekken vinden op de beurs plaats op basis van vooraf opgestelde profielen met daarin de bedrijfsactiviteiten en gewenste samenwerking. Voor veel bezoekers maar ook standhouders een uitgelezen manier om meer en gericht op zoek te gaan naar potentiele samenwerkingen.

Speciale ondersteuning voor ondernemers uit Overijssel en Gelderland.
Provincies Gelderland en Overijssel willen de bedrijven gevestigd in deze provincies meer mogelijkheden bieden om samenwerking te vinden met hun oosterburen, NordRhein Westfalen en Niedersachsen, twee regio's met veel potentie en boven dien naast de deur. Remco Lucassen en Friso Hennings Backer van Oost NV hebben een programma gemaakt voor deze ondernemers om zich voor te bereiden op de beurs en de matchmaking. Naast een financiële bijdrage van deze provincies en een deelname fee van de deelnemers is een verzorgd tweedaags bezoek gebracht. Hierdoor is het mogelijk geweest extra elementen toe te voegen voor de deelnemers. Een kennismaking met Zenit als regionale innovatie aanjager maar ook onderling contacten tussen de deelnemers tijdens deze twee dagen. De eerste dag werd gebruikt om zelfstandig de beurs en lezingen te bezoeken en een kennismaking met Zenit. De tweede dag was gereserveerd voor de matchmaking en individueel beursbezoek.

Deelnemers tevreden
Voor zowel de individuele deelnemers als voor de ondernemers uit Gelderland en Overijssel blijkt een positieve ervaring met deze manier van beursbezoek. Ondernemers hebben op de matchmaking tussen de 4 en 8 afspraken, waardoor waardevolle verbindingen zijn gelegd. Ondank dat niet elke afspraak tot een samenwerking komt, is de waarde van het gesprek ook positief beoordeeld. Een aantal ondernemers hebben aangegeven om de matchmaking over twee dagen te willen te willen verspreiden, omdat niet alle gewenste afspraken op 1 dag te plannen waren. De tijd die over bleef werd gebruikt om gericht contacten aan te halen op de beursvloer.


Enkele matchmakingsgegevens:
  • Aantal deelnemende bedrijven: 305
  • Aantal nationaliteiten aanwezig: 32
  • Aantal Nederlandse deelnemers: 34
  • Aantal samenwerkingsvoorstellen: 371
  • Aantal gemaakte afspraken op: 1134
  • Aantal profiel bezoeken vooraf:  26.982
  • Deelnemerslijst HIER

Vervolgacties
Ook in 2016 zal er weer een delegatie van ondernemers naar de Medica gaan voor matchmaking. Daarnaast zullen ondernemers worden gewezen op soortgelijke beurzen en matchmaking in de medische markt. Een eerstvolgende is in Berlijn op 20 april op de conhIT, een beurs gericht op ICT en medisch.

Wat zijn uw mogelijkheden
Via Enterprise Europe Network zijn er op diverse sectoren evenementen die een combinatie hebben van beursbezoek met matchmaking. Daarnaast zijn er dagelijks nieuwe profielen van bedrijven die op zoek zijn naar partners voor samenwerking, handel, innovatie en technologie. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor uw onderneming, uw aanspreekpunt vindt u HIER.
Meer informatie over evenementen, samenwerkingsprofielen en zaken doen in Europa is te vinden op de website van Enterprise Europe Network

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy