donderdag 25 februari 2016

Matchmaking Nanotechnologies and Advanced Materials, Biotechnologies, Advanced Manufacturing and Processing in Mainz Germany

Source: Enterprise Europe Network

The French and German National Contact Points (NCPs) and Enterprise Europe Network (EEN) Rheinland-Pfalz, in collaboration with the Enterprise Europe Network Alsace, will organize an

EU Brokerage Event on KET*
in Horizon 2020
Thursday, 12th May 2016
at the Favorite Parkhotel, Mainz, Germany
(Mainz is located close to International Airport Frankfurt am Main (FRA), 30 minutes by train or car)

Focus on (*) Key Enabling Technologies - KETs, Nanotechnologies and Advanced Materials, Biotechnologies, Advanced Manufacturing and Processing (NMBP)

This event dedicated to Key Enabling Technologies will target upcoming calls in the following thematic fields:
  • Nanotechnologies and Advanced Materials
  • Biotechnologies
  • Advanced manufacturing and processing
  • Energy efficiency in Buildings (PPP EeB)
  • Factories of the Future (PPP FoF)
  • Sustainable process industries (PPP SPIRE)
  • PILOTS
The objectives of the brokerage event are to present the 2017 topics of the European Union’s NMBP Work Programme 2016 – 2017 of the Framework Programme for Research and Innovation “Horizon 2020” and to prepare future co-operations between participants. The corresponding calls for proposals can be found on the Participant Portal of the EU Commission.
Participants will have the opportunity to present their own project concepts and to meet representatives from companies/ SMEs, universities and research organisations in order to exchange ideas during pre-arranged meetings with the aim of paving the way for future co-operations and European projects including call topics for 2017. Brokerage activity support will be offered by representatives of National Contact Points and the members of the Enterprise Europe Network.


Website for more information: HERE

Find out what companies are participating, look HERE

 Why to participate?
  • to get the latest information from the European Commission about Horizon 2020 and next calls
  • to facilitate the setup of project consortia
  • to present, discuss and develop new project ideas at international level
  • to initiate cross-border contacts
Active participation in the Workshops and B2B meetings is expected.

Costs: Participation is free of charge but registration is mandatory since the number of participants is limited.

Deadlines
Tasks
11 JanBeginning of registration
31 MarchEnd of registration
4 Apr - 2 MayOnline selection of Bilateral /"B2B" meetings
12 May
2016
Event - Bilateral / "B2B" meetings (13H-18H)
  
The earlier you submit your collaboration profile the more it will be recognized.


Supported by Enterprise Europe Network Sector Group 

woensdag 24 februari 2016

De Kamer van Koophandel verbindt ondernemers en hogescholen

Bron: KvK

Soms loopt een ondernemer in zijn bedrijfsvoering tegen een vraagstuk aan waarbij hij kennis of faciliteiten nodig heeft die zijn onderneming zelf (nog) niet in huis heeft. Maar waar hij via een hogeschool wel gebruik van kan maken. Denk aan het inzetten van een stagiair of afstudeerder, het laten uitvoeren van een onderzoek of het gebruik van een lab, werkplaats of onderzoeksfaciliteit. Hiermee haalt de ondernemer nieuwe kennis in huis en komt zijn bedrijf een stap verder!

Door contact op te nemen met de KvK Ondernemers Ondersteuning krijgt u advies over de mogelijkheden bij uw vraagstuk en wordt u doorverwezen naar de passende hogescholen. Door een gesprek met de KvK medewerker ontstaat er een duidelijke vraagstelling van de benodigde kennisv of de onderzoeksopdracht. En het bepalen van de juiste ingang van een relevante hogeschool, stagebureau, kenniscentrum of lectoraat ligt in het verschiet vanuit de warme contacten met de hogescholen.

Meer informatie inwinnen of concrete doorverwijzing tot stand brengen? Zie www.kvk.nl/ondernemenmethogescholen of neem direct contact op met Kelvin Klijnsma, projectleider ‘Ondernemen met Kennis’, mobiel 06-33 31 63 9

Mix & Match Bijeenkomst:Technische Groothandel Dozon - ICT ontwikkelingen in warehouse management

Bron: KvK

Bij ondernemen en innoveren gaat het vaak om het vinden van nieuwe combinaties, cross-overs. Ondernemers uit verschillende sectoren en disciplines kunnen elkaar verder helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.(mix & match). Daarnaast kan het vaak helpen bestaande dienstverlening verder te optimaliseren

Op woensdag 6 april a.s. organiseren het LEC Liemers en de Kamer van Koophandel een bijeenkomst bij technische groothandel Dozon in Doetinchem. Hier gaat u een goed voorbeeld zien van een samenwerking tussen een groothandel en een IT-dienstverlener.


Dozon is een groothandel met een logistiek centrum in Doetinchem en acht lokale winkelvestigingen. Het levert ca. 30.000 artikelen uit voorraad aan de aannemerij, interieurbouwers en kozijnindustrie. Het bedrijf wil uitgroeien tot een top 3 speler in de regio Oost en Midden Nederland, in het toeleveren van hang- en sluitwerk, ijzerwaren, meubelbeslag, ventilatietechniek, gereedschappen, machines en alle andere aanverwante producten voor de professionele bouwwereld en gerelateerde branches.

Om deze ambitie waar te kunnen maken en te anticiperen op veranderingen in de markt werkt Dozon voortdurend aan de kwaliteit van de dienstverlening en het verbeteren van de productiviteit.


Het afgelopen jaar heeft Dozon daarin een nieuwe stap gezet door een Warehouse Management Systeem (WMS) van IT-dienstverlener Actemium, onderdeel van Vinci, te implementeren. Hierbij is door Dozon en Actemium nauw met elkaar samengewerkt”.

Met dit nieuwe WMS kunnen de orderpickers bij Dozon meer picks per uur aan, omdat ze minder afstanden hoeven te maken. Het nieuwe WMS bevat een module waarmee snellopende artikelen op de best bereikbare locaties komen te liggen. Daarnaast zijn barcodescanners en voicepicking ingevoerd, wat de productiviteit van werknemers en de kwaliteit van de dienstverlening verder zal doen toenemen.
Tijdens de bijeenkomst op 6 april geven Daniël Nijenhuis van Dozon en Henk Tieltjes van Actemium in Zevenaar u inzicht in de manier waarop zij samen zijn gekomen tot het optimale pakket. Wat zijn de voordelen? Waar liggen de uitdagingen? Wat kan wellicht nog verder worden verbeterd? En wat zouden dergelijke systemen kunnen betekenen binnen uw eigen organisatie? De heren gaan hierover graag met u in gesprek en u krijgt de mogelijkheid de verschillende systemen live te zien tijdens de rondleiding door het logistiek centrum.

Programma Woensdag 6 april 2016
15.00 uur Ontvangst bij Dozon, innovatieweg 4 in Doetinchem
15.15 uur Opening, welkom en de nut en noodzaak van kennisdeling
15.20 uur Introductie van het bedrijf Actemium en uitleg over hetgeen het bedrijf bij Dozon in Doetinchem tot stand heeft gebracht.
15.45 uur Introductie van het bedrijf Dozon en uitleg en inzicht in de gemaakte keuzes
16:15 uur Rondgang door het bedrijf. Fysieke indeling en de praktijk van voice (inruimen, picken, tellen), scannen en rollerbanen. Dit alles aangestuurd door het Actemium WMS
17.15 uur Interactieve sessie over de veranderende rol van de groothandel en de nut en noodzaak van een optimale logistiek binnen en buiten het bedrijf.
17.30 uur Afsluitende borrel

Voor deze bijeenkomst is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Meldt u daarom snel aan op Aanmelden mix & match 

Locatie is  Innovatieweg 4, 7007 CD Doetinchem

Wij hopen u graag te ontmoeten op woensdag 6 april!

Met Vriendelijke groet,


Bob Rikken                                             Harry Klein Koerkamp
Adviseur Kamer van Koophandel            Projectleider LEC Liemers
Tel: 06-29555942                                   Tel: 06-20533128

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy