vrijdag 19 februari 2021

"Met hulp van CEF willen we 202 laadlocaties plaatsen in 12 landen"

 Bron: RVO

Met de komst van steeds meer elektrische auto’s in West-Europa zijn meer snellaadlocaties nodig. Niet alleen langs snelwegen maar ook in stedelijke gebieden. Het MEGA-E project van het Nederlandse bedrijf Allego wil dat opzetten. Daarvoor heeft het financiële ondersteuning gekregen van de Connecting Europe Facility (CEF) van de Europese Commissie. Steeds meer landen zien het nut en de noodzaak van deze laadplaza’s in.


MEGA-E staat voor Metropolitan Greater Areas Electrified. Het Nederlandse bedrijf Allego voert dit project uit sinds 2018. Projectleider Remco Köhne van Allego: "Met MEGA-E willen we in 12 EU-landen 202 verschillende soorten laadlocaties realiseren. Dus niet alleen langs snelwegen, maar ook in steden bij geschikte locaties. Dat vraagt een strategische aanpak."

Laadplaza’s

Met dat laatste onderscheidt dit MEGA-E project zich van andere projecten. In 12 landen door heel Europa maken elektrische rijders straks gebruik van zogenoemde plaza’s. Hier kan men ultra-snelladen, maar ook gewoon laden. Köhne: "Van de 202 locaties willen we 39 van dit soort plaza’s opzetten. We zoeken daarin bijvoorbeeld de samenwerking met bestaande tanklocaties. In Duitsland plaatsten we bij 10 Tamoil-tankstations ook snelladers. In Frankrijk trekken we op met de hypermarktketen Casino om bij 80 grote supermarkten ultrasnelladers te plaatsen."

Behoefte

MEGA-E voorziet in een behoefte. Dit blijkt uit de locatie die in Eindhoven bij Van der Valk is neergezet, weet Köhne. "Daar wordt veel gebruik gemaakt van de snelladers. Dat komt omdat ze dicht bij de snelweg A2/A67 staan en aan de rand van de binnenstad bij een congrescentrum en hotel. En die gebruikers zijn niet alleen Nederlanders, maar ook reizigers die het hele netwerk langsrijden, zelfs vanuit Noorwegen."

Connecting Europe Facility

Met de CEF wil de Europese Unie gerichte investeringen stimuleren voor Europese transportnetwerken. Het gaat om onderling verbonden netwerken, die duurzaam en efficiënt zijn. Wilt u als Nederlandse bedrijf of overheid een project indienen? Meldt u zich dan bij ons. Wij coördineren het aanvraagtraject in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Meer weten?

Lees meer over de Connecting Europe Facility (CEF)

Vragen over CEF?

woensdag 17 februari 2021

Circulaire economie MATCHMAKING & informatiebijeenkomst - Utrecht


Bron: Natuur en Milieu Utrecht

Wil jij collega-ondernemers uit het MKB ontmoeten om samen een circulair product of dienst te ontwerpen? Om samen een product-of materiaalketen te ontwikkelen die bij toepassing leidt tot grondstoffenbesparing en ook een verdienmodel heeft? Of ben je een bestaand consortium en kan je met maximaal €120.000 subsidie voor 6 MKB bedrijven nog sneller de markt op? Kom dan naar de online MATCHMAKING & informatiebijeenkomst subsidieregeling circulaire ketenprojecten!

WatMATCHMAKING & informatiebijeenkomst
Waaronline via ZOOM
Wanneer2 maart 2021, 16:00 - 17:00 uur
WieMKB-bedrijven uit de regio Utrecht

Aanmelden kan HIER

 

‘Agro-producten vanaf 1 april verplicht gezondheidscertificaat voor export naar VK markt’

 Bron: Brexitloket

Voor agro-producten zoals verse groenten, bloemen en zuivel is vanaf 1 april een gezondheidscertificaat verplicht voor export naar het VK. Peter Verbaas van de NVWA: "Zendingen zonder de juiste papieren komen in de problemen".

Tegel-laag-NVWA-haven-rotterdam-foto1
Beeld: LNV
Een dierenarts van de NVWA in de haven van Rotterdam controleert een lading. Ondernemers moeten zich goed voorbereiden op 1 april 2021. Vanaf die dag is bij export naar het VK voor vrijwel alle landbouw- en voedingsproducten een fytosanitair certificaat of veterinair gezondheidscertificaat verplicht.

Misschien wel de belangrijkste ‘Brexit-dag’ van het jaar voor de agro-sector is 1 april 2021. Dan moeten bij export van de Europese Unie (EU) naar het VK onder meer bloemen, groenten en fruit voorzien zijn van een fytosanitair certificaat. Veel veterinaire producten die worden gemaakt van dierlijke grondstoffen moeten voorzien zijn van een veterinair gezondheidscertificaat.

De deadline van 1 april - "Geen grap!", benadrukt Brexit-coördinator van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) Peter Verbaas – staat in het Border Operating Model (BOM) van de Britse overheid. In dit document is vastgelegd hoe de Britten in drie fases hun nieuwe importregels introduceren. Volgens het BOM is certificering van ‘hoge risico producten’, zoals bomen, vaste planten en levende dieren, al sinds 1 januari verplicht. Voor vrijwel alle andere agro-producten geldt de certificeringsplicht vanaf 1 april.

250 gezondheidsdocumenten

Iedere productcategorie heeft een eigen veterinair gezondheidscertificaat, dat de NVWA opstelt op basis van Britse regelgeving. "Er zijn zo’n 250 verschillende gezondheidsdocumenten. Denk bijvoorbeeld aan eieren, kaas en vleessoorten", legt Verbaas uit.

Om voor ieder product het juiste certificaat te krijgen, moeten exporteurs een aantal belangrijke administratieve stappen zetten. Zo moeten exporteurs de juiste e-herkenning hebben, zich bekendmaken bij de NVWA en registreren bij de relevante keuringsdienst. Die kan per sector, product of productgroep verschillen. Vervolgens is registratie bij het ICT systeem e-certNL noodzakelijk. Én exporteurs moeten zich bij de Britse overheidssystemen bekendmaken.

Details certificaten

In het Border Operating Model (BOM) van de Britten staan lijsten van de producten die per 1 april fytosanitaire certificaten of veterinaire gezondheidscertificaten moeten hebben. Echter, het VK spreekt nog over de details van de certificaten in deze lijsten met de Europese Commissie (EC), het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV), de NVWA en de keuringsdiensten.

Verbaas: "Voor Britse landbouwgoederen die naar de EU worden geëxporteerd gelden sinds 1 januari 2021 de importregels die voor alle landen buiten de EU gelden. Maar de Britten hebben voor hun import een gefaseerde invoering gekozen. Dit zorgt er mede voor dat tot 1 april nog onduidelijkheid is over details bij diverse exportcertificaten. Maar vergis u niet. Certificering zal in vrijwel alle gevallen noodzakelijk zijn en de tijdige voorbereiding van bedrijven hierop is cruciaal."

De Brexit-coördinator van de NVWA adviseert exporteurs om de websites van de Britse overheid én de NVWA goed te volgen, zodat zij zeker weten voor welke producten veterinaire of fytosanitaire gezondheidscertificaten nodig zijn en hoe zij die aan moeten vragen. In de tussentijd is het raadzaam om alle denkbare voorbereidingen te treffen. Verbaas: "En oefen vooral ook een keer!".

Vernietigingskosten

Peter Verbaas had de vrees dat een forse groep ondernemers zich nog maar heel beperkt had voorbereid op de veranderde importprocessen bij transporten vanuit het VK. Die vrees werd begin 2021 bevestigd. Enkele transporten van bijvoorbeeld vlees en vis zijn door de NVWA tegengehouden. Daarnaast zijn als gevolg van onder meer logistieke opstoppingen vóór, bij en na de grens sommige ladingen zelfs zo vertraagd, dat die niet meer geschikt waren voor menselijke consumptie. Die moesten vernietigd worden.

Verbaas waarschuwt: "De kosten van de vernietiging en het verlies van de lading komen voor rekening van de ondernemer. Bereidt iedereen zich vóór 1 april wel goed voor, dan kunnen we voorkomen dat bedrijven geconfronteerd worden met dergelijke pijnlijke verliesposten."

Meer weten?

Bent u agro-ondernemer? Bereidt u dan voor op de veranderingen. Lees meer:

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy