Bron: Automotive NL
Tijdens het autorijden bellen, appen of het nieuws lezen op je tablet, terwijl je niet op het verkeer let. In het huidige verkeer mag en kan je dat als bestuurder natuurlijk niet doen.
Maar in de toekomst kan dit wel mogelijk worden dankzij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. En die ontwikkeling gaat erg snel. Diverse autofabrikanten zijn volop bezig met de ontwikkeling ervan. Behalve technische en juridische obstakels om het rijden zonder tussenkomst van een bestuurder mogelijk te maken, zullen deze auto's ook uitvoerig getest moeten worden. Daarom hebben Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB), Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), gemeenten Eindhoven en Helmond en de provincie Noord-Brabant al een afspraak gemaakt over het testen van de zelfrijdende auto op de openbare weg in de nabije toekomst. Zodra de zelfrijdende auto voldoende ontwikkeld en getest is in de gesloten omgeving, zal de A270 tussen Eindhoven en Helmond de eerste 'proefsnelweg' in Nederland zijn om de voertuigen verantwoord te kunnen testen in een realistische verkeersomgeving.
"De regio Zuidoost-Brabant is erg verheugd dat zij samen met de RDW de praktijktesten van de zelfrijdende auto op de A270 organiseert", aldus mevrouw Blanksma – Van den Heuvel, voorzitter van de Stuurgroep BBZOB. "Als innovatieve regio initiëren wij dergelijke projecten graag. De afgelopen jaren is veel ervaring opgedaan met de A270 als 'living lab' voor smart mobility en hierdoor heeft de regio een goede reputatie opgebouwd in Europa. Een reputatie waar wij trots op zijn." De komende tijd zal BBZOB in samenspraak met RDW en betrokken wegbeheerders de voorwaarden voor verantwoord testen vast gaan leggen om goed voorbereid te zijn op het moment dat er daadwerkelijk getest kan worden. De A270 wordt alleen op een verkeersveilige en verantwoorde manier ter beschikking gesteld voor de proeven met de zelfrijdende auto. Bovendien is een van de testvoorwaarden dat weggebruikers en omwonenden weinig tot geen hinder zullen ondervinden van deze proeven.
Het hele artikel is HIER te vinden.
Tijdens het autorijden bellen, appen of het nieuws lezen op je tablet, terwijl je niet op het verkeer let. In het huidige verkeer mag en kan je dat als bestuurder natuurlijk niet doen.
Maar in de toekomst kan dit wel mogelijk worden dankzij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. En die ontwikkeling gaat erg snel. Diverse autofabrikanten zijn volop bezig met de ontwikkeling ervan. Behalve technische en juridische obstakels om het rijden zonder tussenkomst van een bestuurder mogelijk te maken, zullen deze auto's ook uitvoerig getest moeten worden. Daarom hebben Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB), Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), gemeenten Eindhoven en Helmond en de provincie Noord-Brabant al een afspraak gemaakt over het testen van de zelfrijdende auto op de openbare weg in de nabije toekomst. Zodra de zelfrijdende auto voldoende ontwikkeld en getest is in de gesloten omgeving, zal de A270 tussen Eindhoven en Helmond de eerste 'proefsnelweg' in Nederland zijn om de voertuigen verantwoord te kunnen testen in een realistische verkeersomgeving.
"De regio Zuidoost-Brabant is erg verheugd dat zij samen met de RDW de praktijktesten van de zelfrijdende auto op de A270 organiseert", aldus mevrouw Blanksma – Van den Heuvel, voorzitter van de Stuurgroep BBZOB. "Als innovatieve regio initiëren wij dergelijke projecten graag. De afgelopen jaren is veel ervaring opgedaan met de A270 als 'living lab' voor smart mobility en hierdoor heeft de regio een goede reputatie opgebouwd in Europa. Een reputatie waar wij trots op zijn." De komende tijd zal BBZOB in samenspraak met RDW en betrokken wegbeheerders de voorwaarden voor verantwoord testen vast gaan leggen om goed voorbereid te zijn op het moment dat er daadwerkelijk getest kan worden. De A270 wordt alleen op een verkeersveilige en verantwoorde manier ter beschikking gesteld voor de proeven met de zelfrijdende auto. Bovendien is een van de testvoorwaarden dat weggebruikers en omwonenden weinig tot geen hinder zullen ondervinden van deze proeven.
Het hele artikel is HIER te vinden.