Artikelen die interessant zijn voor u als innovatieve MKB ondernemer met een focus op innovatie, industrie, cleantech, en internationalisatie. De inhoud geldt als informatie, inspiratie en implementatie binnen uw onderneming. Articles for SME's to inform, inspire and related to innovation, cleantech, manufacturing and international business. This page is for inspiration, information and an invitation for you to get in contact with Dutch entrepreneurs and their network.
donderdag 12 januari 2012
Duurzaamheid loont echt voor bedrijven
Bron: MT, Management Team Dhr. Peter Boerman d.d. 29-12-2011
Het is al vaak beweerd. Maar nu is het ook wetenschappelijk bevestigd: duurzaamheid integreren in de bedrijfsvoering kóst geen geld, maar levert juist meer op.
Althans, die conclusie mag je wel trekken uit The Impact of a Corporate Culture of Sustainability on Corporate Behavior and Performance, een recent rapport van de Harvard Business School (), waarvoor 180 bedrijven zijn bestudeerd: 90 duurzame 'koplopers' (bedrijven die sinds het begin van de jaren 90 aan duurzaamheid doen), en aan de andere kant 90 bedrijven die pas recent met het thema aan de slag zijn gegaan. De prestaties van deze bedrijven zijn ook gerelateerd aan de SAM/Dow Jones Sustainability Index.
Aandelenmarkt
De belangrijkste bevinding van de onderzoekers was dat over een periode van achttien jaar de duurzame koplopers (High Sustainability firms) significant beter presteerden dan de achterblijvers (Low Sustainability firms), zowel op de aandelenmarkt als in de boekhouding. Sterker nog, duurzame koplopers:
1. Scoorden 4,8 procent hoger op de aandelenmarkt
2. Lieten minder koersschommelingen zien, zijn dus stabieler en
3. Behaalden een betere ROA (return on assets) dan de low sustainability-groep
Andere belangrijke conclusies uit het onderzoek waren:
a. Koplopers hebben een betere governance-structuur om duurzaamheid te managen
De Harvard-onderzoekers bekeken ook of het bestuur formeel de verantwoordelijk draagt voor de duurzaamheidsstrategie en in welke mate de initiatieven uit het topmanagement verbonden zijn aan factoren die je met enige goede wil kunt scharen onder de noemers People en Planet. Het blijkt dat de high sustainability-organisaties vaker beschikken over een governancestructuur, waarbij de verantwoordelijkheid voor duurzaamheid direct bij de het bestuur ligt. Ook maakt duurzaamheid bij deze bedrijven vaker deel uit van de prestatie-indicatoren die bepalend zijn voor de beloning van het top management.
b. Koplopers zijn beter in het betrekken van stakeholders
Met behulp van de data van Robeco-dochter SAM hebben de onderzoekers ook gekeken naar hoe de koplopers hun stakeholders betrekken bij het reilen en zeilen van de organisatie. Hieruit bleek dat koplopers hun bedrijfsstrategie en verdienmodel richten op meer verschillende belanghebbenden. Deze bedrijven eigenen zich over het algemeen meer activiteiten toe die zijn gericht op stakeholderbetrokkenheid en initiëren een productievere langetermijndialoog. In vergelijking met de achterblijvers, betrekken duurzame koplopers de stakeholders ook vaker in alle procesfases (zowel vooraf, tijdens als erna).
c. Koplopers hebben een langetermijnhorizon en -investeringsbasis
Door de kwartaalgesprekken te volgen tussen Investor Relations en analisten hebben de Harvard-onderzoekers ook ingeschat wat de tijdslijn is in communicatie naar de kapitaalmarkten. Daarnaast is het verschil berekend tussen het percentage aandelen dat in beheer is van langetermijn- en kortetermijninvesteerders. Daaruit blijkt dat bedrijven met een duurzame bedrijfscultuur zich ook in die gesprekken met analisten meer op de langere termijn richten. Bovendien communiceren duurzame koplopers effectiever over de bedrijfscultuur, de strategie en de langetermijnaanpak, waardoor ze ook meer langetermijninvesteerders aanspreken.
d. Koplopers integreren duurzame informatie in de financiële rapportages
Als laatste onderzochten de Harvard-wetenschappers de verslaggeving van de betrokken bedrijven. Hier bleek dat 25,7 procent van de duurzame koplopers sociale informatie in de (financiële) verslagen integreert en 32,4 procent concrete aandacht besteedt aan milieugerelateerde informatie. Niet veel? Misschien niet, maar zet het maar eens af tegen de achterblijvers, waar slechts 5,4 procent sociale informatie in het jaarverslag integreert en 10,8 procent informatie toevoegt die direct aan de milieuprestaties is toe te schrijven.
woensdag 11 januari 2012
Corporate Cleantech M&A Grew 153 Percent in 2011 Totaling $41.2 Billion
Source: Cleantech Group Press release
Cleantech Venture Investment in 2011 Reaches the Highest Level Since 2008
SAN FRANCISCO – January 5, 2012 – Cleantech Group™, a global research firm focused on cleantech innovation, today released preliminary 2011 results for clean technology venture and corporate investments around the globe, totaling $8.99 billion, a 13 percent increase over 2010. Cleantech mergers & acquisitions reached record highs in 2011 with 391 deals and a dollar volume of $41.2 billion, a robust 153 percent growth over 2010.
“While 2011 has been a difficult year for cleantech and venture capital, our 2011 numbers show surging interest in cleantech from global enterprises,” said Sheeraz Haji, CEO of Cleantech Group. “Despite some of the well-publicized headwinds, venture capitalists continue to invest in cleantech. Based on our historical data, we believe 2012 will be an all-time record year for global cleantech investments.”
Throughout 2011, investment totals grew while the number of deals declined by 7 percent compared to 2010, an indication that average round size is increasing. Of the 713 deals, 61 percent (438) were Series B or later rounds, accounting for 85 percent ($7.64 billion) of all money invested during the year.
Investments in North America grew significantly from $5.20 billion in 2010 to $6.81 billion in 2011, or a 30 percent increase. On the other hand, Europe and Israel took a step back, with $1.30 billion invested in 2011 compared to $1.84 billion in 2010.
In the public markets, China remained strong for cleantech IPOs. 28 of the 51 IPOs in 2011 came out of China, led by several massive offerings by large renewable energy corporations such as Sinohydro, Sinovel Wind Group and Huaneng Renewable Energy.
VENTURE INVESTMENT BY TECHNOLOGY SECTOR
Solar was the leading sector by amount invested ($1.81 billion), followed by energy efficiency ($1.46 billion) and transportation ($1.12 billion). Energy efficiency was the most popular sector measured by number of deals, with 150 funding rounds, ahead of solar (111 deals) and transportation (61 deals). The largest transactions in each of the top four sectors were:
- SOLAR – $1.81 billion in 111 deals
- ENERGY EFFICIENCY – $1.46 billion in 150 deals
- TRANSPORTATION – $1.12 billion in 61 deals
- BIOFUELS & BIOMATERIALS – $1.04 billion in 52 deals
Investment per region:
NORTH AMERICA: North American companies raised $6.81 billion, up 31 percent from 2010. The total of 470 deals disclosed represents a 25 percent increase from 425 in 2010.
In North America, California led the way with $3.69 billion in investments (54 percent share), followed by Massachusetts ($542 million, 8 percent) and Colorado (358 million, 5 percent). The largest deals included Fisker Automotive (three rounds at $315 million), BrightSource Energy ($201 million) and Sundrop Fuels ($175 million).
EUROPE & ISRAEL: European and Israeli companies raised $1.30 billion, down 30 percent from 2010 ($1.84 billion). There were 172 deals, also down 33 percent, from 256 in 2010. The largest deals were for Better Place ($200 million), Plastic Logic ($200 million) and Nexeon ($88 million).
More information or the full press release see this link
maandag 9 januari 2012
Ontdek de waarde van creatieve kennis
Bron: Syntens website
De Provincie Overijssel stimuleert ook in 2012 ondernemers om samen met een creatief professional succesvolle producten te ontwikkelen. Hoe? Door ze aan elkaar te koppelen! Door de frisse blik, kunde en creativiteit van een ontwerper is het mogelijk een sterk concept neer te zetten, efficiënter te produceren en met nieuwe verpakkingsconcepten de markt te veroveren.
Breng kansrijke innovatieve ideeën tot uitvoering en blijf de concurrent voor!
Naast bedrijven uit de High Tech sector kunnen ook bedrijven uit de maakindustrie, bedrijven die zich bezig houden met de ontwikkeling van energiebesparende producten en diensten en de bouw hun product een creatieve impuls geven. Maximaal 27 ondernemers kunnen de komende tijd gebruik maken van de diensten van een ontwerper uit de creatieve sector.
En de ontwerpers uit Overijssel? Die worden ook in 2012 uitgedaagd een creatieve oplossing te vinden voor de vraag van een industrieel bedrijf en werken samen aan een verbetering of een vernieuwing. Zij laten zien wat ze kunnen!
Zie de LINK naar de Creatieve Impuls
Abonneren op:
Posts (Atom)