maandag 26 november 2012

Meeting of Minds bij Schiphol: Airport City 17 december 2012

Voor een ‘Meeting of Minds’ bijeenkomst getiteld ‘Schiphol: Airport City’ op 17 december, is Syntens vóór deze week woensdag (28 november) op zoek naar visionaire MKB-ondernemers die:
- een product/dienst hebben ontwikkeld met de volgende kenmerken: innovatief, reeds op de markt gebracht en passend bij het businesspark van een ‘vliegveld van de toekomst’;
- een concrete invulling van hun product/dienst willen uitwerken met Schiphol Real Estate.

Waarom deze bijeenkomst?
Als gevolg van globalisatie, de groeiende vraag naar vliegreizen en de toenemende druk om onderscheidend te zijn, zijn grote vliegvelden zich steeds meer aan het ontwikkelen tot bestemmingen waar mensen niet alleen doorhéen reizen maar ook naartóe reizen. Ze bieden een aanvulling op bestaande stadscentra en vormen behalve een toegangspoort voor reizigers ook een economische hub waar mensen op 24/7 basis leven, werken en ontspannen. Deze ‘Airport Cities’ vormen de kern van een compleet nieuwe stedelijke ontwikkeling.


Schiphol wil voorop blijven lopen in de wereldwijd succesvolle Airport City formule. Hoewel onze nationale luchthaven al tot de top in Europa behoort, is het haar ambitie om zowel op het gebied van grootte als kwaliteit de eerste positie te verwerven (en te behouden). Dit vergt een integrale ontwikkeling van luchtvaart en niet-luchtvaart activiteiten, uitgevoerd door innovatieve bedrijven die een dynamische ‘state of the art’ werk- en leefomgeving kunnen bieden aan gebruikers van de luchthaven. Omdat Schiphol is momenteel druk bezig om met haar Airport City concept de contouren voor de toekomst in te vullen, willen de business developers van Schiphol Real Estate graag in contact komen met visionaire ondernemers, om in co-creatie met hen een aantal concrete invullingen uit te werken. In dit kader organiseren wij op maandag 17 december een ‘Meeting of Minds' bijeenkomst.

Hoe ziet deze bijeenkomst eruit?
We beginnen de dag met een facultatieve ‘behind the scènes’ rondleiding, waarbij de deelnemers een kijkje krijgen op plaatsen van de luchthaven waar normaalgesproken geen bezoekers mogen komen. Na een uitgebreide lunch deelt Schiphol Real Estate de contouren van het Airport City concept en lichten de deelnemende MKB bedrijven hun product of dienst toe. Vervolgens gaan de business developers schouder aan schouder met de ondernemers in een interactieve sessie aan de slag om de verschillende producten en diensten concreet uit te werken voor het jaar 2020. Deze uitwerking zal plaatsvinden in een inspirerende workshop-achtige setting, waarbij iedere ondernemer zijn product of dienst op basis van het propositiehuis zal inpassen in het toekomstige Airport City concept. De uitkomsten van de bijeenkomst – in de vorm van A1 vellen met tekeningen, teksten en mindmaps – mogen na afloop meegenomen worden door de ondernemers ter stimulering van verdere gedachtenstromen. De dag wordt afgesloten met een informele borrel, waarbij er ontspannen nagepraat kan worden met elkaar. De gehele dag is kosteloos voor de deelnemers. Wel vragen we de ondernemers na afloop een enquête in te vullen.

Wat levert deze bijeenkomst op?
Bij deze ‘Meeting of Minds’ draait het dus om co-creatie, niet om pitchen! Dit biedt meerdere voordelen.
Het geeft ondernemers de gelegenheid om:
- veel van zichzelf te laten zien;
- een relatie op te bouwen met personen in het hoger kader van Schiphol Real Estate;
- een ‘inkijk’ te krijgen in de toekomstplannen van Schiphol en hun product of dienst daar preciezer op af te stemmen;
- na te denken over hun bedrijf in 2020 en samen met innovatie-experts nieuwe kennis en inzichten op te doen met betrekking tot de verdere ontwikkeling van hun product of dienst;
- informeel te netwerken in een inspirerende omgeving met niet-concurrerende collega ondernemers (er wordt per domein slechts één bedrijf toegelaten, zie verder).

Bovendien geeft het de business developers van Schiphol Real Estate de gelegenheid om in een kort tijdsbestek hun gedachten te laten stretchen door bedrijven met baanbrekende ideeën. Een win-win situatie dus.

Hoewel Syntens geen garanties kunnen geven over mogelijk te sluiten deals, kunnen we wel zeggen dat Schiphol Real Estate deze ‘Meeting of Minds’ zeer serieus neemt. Na de bijeenkomst zal er een follow-up plaatsvinden, waarbij minimaal 3 bedrijven de gelegenheid krijgen om hun (doorontwikkelde) product of dienst nogmaals aan de luchthaven voor te leggen. Aangezien we op 17 december slechts plek hebben voor 12 deelnemers, betekent dit een kans van minimaal 25% op een volgend gesprek. Uiteraard bieden wij als Syntens de door Schiphol Real Estate geselecteerde bedrijven tussentijds ondersteuning vanuit onze reguliere dienstverlening om hen hierop heel goed voor te bereiden.

Wie zoeken we voor deze bijeenkomst?
Om ervoor te zorgen dat iedere ondernemer zich vrij voelt om informatie te delen in de open opzet van de bijeenkomst, zonder angst voor ‘het stelen van een goed idee’, stellen we vier eisen aan de deelnemers:

1. De MKB-ers moeten niet-concurrerend met elkaar zijn. Dit betekent dat we per gebied (product of dienst) niet meer dan 1 bedrijf zullen uitnodigen. Op deze manier kunnen we garanderen dat niemand in elkaars vaarwater zit.
2. De MKB-ers moeten hun product of dienst al op de markt gebracht hebben, dus voorbij de concept-fase zijn.
3. De MKB-ers moeten zo’n baanbrekend en vernieuwend idee hebben dat ze (haast) one-of-a-kind zijn in Nederland. Dit vergroot de mogelijkheid dat Schiphol Real Estate daadwerkelijk met ze in zee gaat aanzienlijk (er zijn immers weinig tot geen concurrenten).
4. De MKB-ers moeten een product of dienst binnen het Airport City concept kunnen aanbieden dat interessant is voor het Business Park van de luchthaven. De doelgroep bestaat dus niet uit passagiers, maar uit bedrijven en hun medewerkers (dit is het domein waaraan Schiphol Real Estate invulling geeft). Ter inspiratie doen we hieronder een voorzetje voor mogelijke thema’s, maar laat je fantasie vooral de vrije loop.

•Het bieden van gemak, service en plezier
- Sport (bv. faciliteiten/organisatie)
- Gezondheid (bv. medicijnen/check-ups/hulpmiddelen)
- Voedsel (bv. productie/verkoop/advies)
- Opvang (bv. kinderen/dieren)
- Ontspanning (bv. games/muziek/entertainment)
- Services (bv. auto/ICT/beauty/was)
- Inkopen (bv. kleding/boodschappen)
- Kennisdeling (bv. faciliteiten/organisatie)
- Showcasing (bv. exposeren/testen/inspireren/marktonderzoek doen)
- Etc.

•Het slim maken van mensen, middelen en ruimten
- Faciliteiten/organisatie/diensten t.b.v. het Nieuwe Werken
- Producten/materialen/installaties t.b.v. het vergroten van de flexibiliteit van ruimten
- Etc.

• Het vergroten van duurzaamheid
- Energiebesparing
- CO2 footprint
- Hergebruik/cradle-to-cradle
- Biobased materialen
- Etc.

Oproep
Mocht je ondernemers kennen voor wie deze ‘Meeting of Minds’ een uitgelezen kans is om zich te profileren bij Schiphol (teneinde deze bijzondere locatie als showcase te gebruiken voor hun product of dienst), laat ons dan vóór volgende week woensdag 28 november weten of wij hen mogen benaderen met een persoonlijke uitnodiging. Uit de lijst van namen die wij van jullie binnenkrijgen, zullen wij eind volgende week een selectie maken op basis van uniekheid ten opzichte van de overige deelnemers (zie bovengenoemd punt over het niet-concurrerende karakter van de bijeenkomst). Uiteraard laten we je zo snel mogelijk weten of jouw ondernemer tot de gelukkigen behoort!

Aanmelden
Aanmelden voor deze bijeenkomst kunt u doen bij Wim Joosten en Josselijn Santegoets
van de Syntens vestiging in Amsterdam
E: josselijn.santegoets@syntens.nl

‘Schiphol: Airport City – Meeting of Minds’ wordt mogelijk gemaakt door de volgende projecten: Life Wire en Kansen Kanon

vrijdag 23 november 2012

Meer export buiten Europa


Bron: Financieel Dagblad, auteur Jorge Groen
Nederlandse bedrijven verkopen steeds meer goederen en diensten buiten de Europese grenzen. Dat stelt hogere eisen aan het werkkapitaal van ondernemers, meldt ING

Het grootste deel van de Nederlandse uitvoer gaat nog altijd naar West-Europa en driekwart naar Europa. Landen buiten de Europese grenzen nemen echter steeds meer Nederlandse producten af. Tussen 1996 en 2012 groeide deze export met 80% terwijl de uitvoer naar Europese landen met 7% toenam. Het exportaandeel van Niet-Europese is toegenomen tot meer dan 21%.

Als gevolg van de Europese schuldencrisis zet Nederland minder goederen af in eurolanden. Door de lagere euro zijn Nederlandse producten in niet-eurolanden juist aantrekkelijker geworden. Volgens het CBS is de export naar de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Rusland het afgelopen decennium het hardste gestegen.

Als de economie weer aantrekt zullen ondernemers hun werkkapitaal vroeg of laat moeten uitbreiden om hernieuwde groei mogelijk te maken, stelt ING. Dat komt omdat debiteuren-, crediteuren- en voorraadposities meestal gelijk of progressief oplopen met de stijgende omzet. Dat legt een groter beslag op het werkkapitaal.

Bent u op zoek naar zakenpartners in het buitenland, meldt u dan kosteloos aan bij het Enterprise Europe Network en registreer uw interesses. U ontvangt dan elke 2 weken een email met nieuwe samenwerkingsvoorstellen in uw mailbox. Inmiddels werkt dit netwerk ook samen met Zuid Korea, USA, Rusland, Chili en andere soortgelijke netwerken.
Meer hierover is HIER te vinden.

vrijdag 16 november 2012

Duitsland: Turbokeramik, het stenen tijdperk voor de gasturbine is aangebroken

Bron: Website Agentschap NL
Vijf Duitse instituten zijn afgelopen maart een tweejarige samenwerkingsverband aangegaan, met als focus Turbokeramik. Het hoofddoel: het leggen van een fundamentele basis voor de toekomstige ontwikkelingen van keramische schoepen, in het bijzonder de materialen en productiemogelijkheden.

De opgedane kennis zal vervolgens gedeeld worden met grote bedrijven, zodat zij het onderzoek kunnen voortzetten.

Naast het ontwikkelen van een keramische schoep, onderzoekt Turbokeramik ook de mogelijkheden om gasturbines op biobrandstoffen te laten lopen.
Keramische turbineschoepen

De eerste resultaten van Turbokeramik zijn veelbelovend, silicium nitride blijkt een goede keus voor keramische turbineschoepen. Nieuwe ontwikkelingen in de turbinebranche hebben in de laatste jaren enkel tot efficiëntieverbetering van enkele tiende procenten geleid. Als Turbokeramik succesvol blijkt te zijn dan zal dit, volgens de wetenschappers van Turbokeramik, uitmonden in een efficiëntievergroting van meerdere procenten. Een ongekende doorbraak in een industrie die uitgekristalliseerd leek te zijn.

Meer informatie:
Het uitgebreide artikel over Turbokeramik kunt u vinden in de bijlage Turbokeramik

Johan Antonissen, 13-11-2012

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy