vrijdag 13 januari 2012

Innovatiekrediet 2012 als het gaat om duurzaamheid, innovatie en internationaal


U heeft een innovatief idee. U ziet de kansen in de markt voor een nieuw product. U beschikt over kennis, visie en ambitie, maar niet over voldoende financiële slagkracht. Want wie wil er investeren in een project dat veelbelovend is, maar ook hoge risico's met zich meebrengt?

De overheid: met het Innovatiekrediet.
Vanaf 1 januari 2012 start het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie het Innovatiefonds MKB+. Dit fonds bouwt onder andere voort op bestaande succesvolle financieringsinstrumenten. Eén daarvan is het Innovatiekrediet.

Voor wie?
Zowel starters als gevestigde bedrijven kunnen profiteren van het Innovatiekrediet. Als nieuwkomer krijgt u zo belangrijke financiële ondersteuning van uw project. Als bestaand bedrijf wordt de drempel lager om binnen uw R&D-budget middelen vrij te maken voor een écht vernieuwend project.

Vermogen om te innoveren
Het Innovatiekrediet is een regeling van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie die wordt uitgevoerd door NL Innovatie. In 2012 bedraagt het budget voor het Innovatiekrediet 95 miljoen euro. Aanvragen kunt u het hele jaar indienen. Ze worden in volgorde van binnenkomst behandeld. Van elke aanvraag wordt individueel beoordeeld of die aan de eisen voldoet; als dat zo is en er is nog budget beschikbaar, wordt het gevraagde krediet verleend.

Wat is het?
Het geld is een risicodragend krediet, waarop rente wordt berekend. De rente hangt af van het risicoprofiel en bedraagt voor nieuwe projecten 4, 7 of 10%. Het krediet is bestemd voor de financiering van veelbelovende innovatieve projecten die binnen enkele jaren leiden tot nieuwe producten. Daarbij kan het gaan om de technische ontwikkeling van een nieuw product of de ontwikkeling van een medicijn waarbij nog een klinische studie is vereist. Het gaat om projecten die wellicht meer technisch risico's in zich bergen, maar die van groot belang zijn voor de toekomst van uw bedrijf en een uitstekend perspectief hebben in de markt.
Met het Innovatiekrediet kan voor mkb-bedrijven 35% en voor niet-mkb 25% van de ontwikkelingskosten van een project (eigen loonkosten, materialen, uitbestedingkosten, kosten octrooiaanvragen) worden gefinancierd tot een maximum van 5 miljoen euro.
Indien het project mislukt of om commerciële redenen gestopt wordt kan het verstrekte geld kwijtgescholden worden. Indien het project slaagt dan moet de lening inclusief opgebouwde rente binnen tien jaar worden terugbetaald.

FINANCIERING VAN INNOVATIES IN 2012
Voor de regeling, voorwaarden en voorbeelden zie deze website

donderdag 12 januari 2012

Duurzaamheid loont echt voor bedrijven


Bron: MT, Management Team Dhr. Peter Boerman d.d. 29-12-2011

Het is al vaak beweerd. Maar nu is het ook wetenschappelijk bevestigd: duurzaamheid integreren in de bedrijfsvoering kóst geen geld, maar levert juist meer op.

Althans, die conclusie mag je wel trekken uit The Impact of a Corporate Culture of Sustainability on Corporate Behavior and Performance, een recent rapport van de Harvard Business School (), waarvoor 180 bedrijven zijn bestudeerd: 90 duurzame 'koplopers' (bedrijven die sinds het begin van de jaren 90 aan duurzaamheid doen), en aan de andere kant 90 bedrijven die pas recent met het thema aan de slag zijn gegaan. De prestaties van deze bedrijven zijn ook gerelateerd aan de SAM/Dow Jones Sustainability Index.

Aandelenmarkt
De belangrijkste bevinding van de onderzoekers was dat over een periode van achttien jaar de duurzame koplopers (High Sustainability firms) significant beter presteerden dan de achterblijvers (Low Sustainability firms), zowel op de aandelenmarkt als in de boekhouding. Sterker nog, duurzame koplopers:
1. Scoorden 4,8 procent hoger op de aandelenmarkt
2. Lieten minder koersschommelingen zien, zijn dus stabieler en
3. Behaalden een betere ROA (return on assets) dan de low sustainability-groep

Andere belangrijke conclusies uit het onderzoek waren:
a. Koplopers hebben een betere governance-structuur om duurzaamheid te managen
De Harvard-onderzoekers bekeken ook of het bestuur formeel de verantwoordelijk draagt voor de duurzaamheidsstrategie en in welke mate de initiatieven uit het topmanagement verbonden zijn aan factoren die je met enige goede wil kunt scharen onder de noemers People en Planet. Het blijkt dat de high sustainability-organisaties vaker beschikken over een governancestructuur, waarbij de verantwoordelijkheid voor duurzaamheid direct bij de het bestuur ligt. Ook maakt duurzaamheid bij deze bedrijven vaker deel uit van de prestatie-indicatoren die bepalend zijn voor de beloning van het top management.

b. Koplopers zijn beter in het betrekken van stakeholders
Met behulp van de data van Robeco-dochter SAM hebben de onderzoekers ook gekeken naar hoe de koplopers hun stakeholders betrekken bij het reilen en zeilen van de organisatie. Hieruit bleek dat koplopers hun bedrijfsstrategie en verdienmodel richten op meer verschillende belanghebbenden. Deze bedrijven eigenen zich over het algemeen meer activiteiten toe die zijn gericht op stakeholderbetrokkenheid en initiëren een productievere langetermijndialoog. In vergelijking met de achterblijvers, betrekken duurzame koplopers de stakeholders ook vaker in alle procesfases (zowel vooraf, tijdens als erna).

c. Koplopers hebben een langetermijnhorizon en -investeringsbasis
Door de kwartaalgesprekken te volgen tussen Investor Relations en analisten hebben de Harvard-onderzoekers ook ingeschat wat de tijdslijn is in communicatie naar de kapitaalmarkten. Daarnaast is het verschil berekend tussen het percentage aandelen dat in beheer is van langetermijn- en kortetermijninvesteerders. Daaruit blijkt dat bedrijven met een duurzame bedrijfscultuur zich ook in die gesprekken met analisten meer op de langere termijn richten. Bovendien communiceren duurzame koplopers effectiever over de bedrijfscultuur, de strategie en de langetermijnaanpak, waardoor ze ook meer langetermijninvesteerders aanspreken.

d. Koplopers integreren duurzame informatie in de financiële rapportages
Als laatste onderzochten de Harvard-wetenschappers de verslaggeving van de betrokken bedrijven. Hier bleek dat 25,7 procent van de duurzame koplopers sociale informatie in de (financiële) verslagen integreert en 32,4 procent concrete aandacht besteedt aan milieugerelateerde informatie. Niet veel? Misschien niet, maar zet het maar eens af tegen de achterblijvers, waar slechts 5,4 procent sociale informatie in het jaarverslag integreert en 10,8 procent informatie toevoegt die direct aan de milieuprestaties is toe te schrijven.

woensdag 11 januari 2012

Corporate Cleantech M&A Grew 153 Percent in 2011 Totaling $41.2 Billion


Source: Cleantech Group Press release

Cleantech Venture Investment in 2011 Reaches the Highest Level Since 2008

SAN FRANCISCO – January 5, 2012 – Cleantech Group™, a global research firm focused on cleantech innovation, today released preliminary 2011 results for clean technology venture and corporate investments around the globe, totaling $8.99 billion, a 13 percent increase over 2010. Cleantech mergers & acquisitions reached record highs in 2011 with 391 deals and a dollar volume of $41.2 billion, a robust 153 percent growth over 2010.

“While 2011 has been a difficult year for cleantech and venture capital, our 2011 numbers show surging interest in cleantech from global enterprises,” said Sheeraz Haji, CEO of Cleantech Group. “Despite some of the well-publicized headwinds, venture capitalists continue to invest in cleantech. Based on our historical data, we believe 2012 will be an all-time record year for global cleantech investments.”

Throughout 2011, investment totals grew while the number of deals declined by 7 percent compared to 2010, an indication that average round size is increasing. Of the 713 deals, 61 percent (438) were Series B or later rounds, accounting for 85 percent ($7.64 billion) of all money invested during the year.

Investments in North America grew significantly from $5.20 billion in 2010 to $6.81 billion in 2011, or a 30 percent increase. On the other hand, Europe and Israel took a step back, with $1.30 billion invested in 2011 compared to $1.84 billion in 2010.

In the public markets, China remained strong for cleantech IPOs. 28 of the 51 IPOs in 2011 came out of China, led by several massive offerings by large renewable energy corporations such as Sinohydro, Sinovel Wind Group and Huaneng Renewable Energy.

VENTURE INVESTMENT BY TECHNOLOGY SECTOR

Solar was the leading sector by amount invested ($1.81 billion), followed by energy efficiency ($1.46 billion) and transportation ($1.12 billion). Energy efficiency was the most popular sector measured by number of deals, with 150 funding rounds, ahead of solar (111 deals) and transportation (61 deals). The largest transactions in each of the top four sectors were:

- SOLAR – $1.81 billion in 111 deals
- ENERGY EFFICIENCY – $1.46 billion in 150 deals
- TRANSPORTATION – $1.12 billion in 61 deals
- BIOFUELS & BIOMATERIALS – $1.04 billion in 52 deals

Investment per region:
NORTH AMERICA: North American companies raised $6.81 billion, up 31 percent from 2010. The total of 470 deals disclosed represents a 25 percent increase from 425 in 2010.

In North America, California led the way with $3.69 billion in investments (54 percent share), followed by Massachusetts ($542 million, 8 percent) and Colorado (358 million, 5 percent). The largest deals included Fisker Automotive (three rounds at $315 million), BrightSource Energy ($201 million) and Sundrop Fuels ($175 million).

EUROPE & ISRAEL: European and Israeli companies raised $1.30 billion, down 30 percent from 2010 ($1.84 billion). There were 172 deals, also down 33 percent, from 256 in 2010. The largest deals were for Better Place ($200 million), Plastic Logic ($200 million) and Nexeon ($88 million).

More information or the full press release see this link

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy