maandag 18 februari 2013

Word partner van de Light Challenge en loop voorop met innovatie

Bron: Energyvalley 
Wilt u zich bezighouden met duurzame (straat)verlichting? Zit u te springen om nieuwe ideeën voor innovaties? Wilt u zich graag profileren als vernieuwend en duurzaam bedrijf? Zoekt u verfrissende jonge mensen met nieuwe ideeën voor uw bedrijf? Bent u benieuwd naar de input van de uiteindelijke gebruiker? Word dan partner van de Light Challenge, een landelijke ontwerpwedstrijd voor studenten die een lichtconcept ontwikkelen voor een woonstraat in een van de 10 deelnemende gemeenten in Nederland.
Wat is de Light Challenge?
De Light Challenge is een ontwerpwedstrijd voor innovatieve en duurzame straatverlichting. Studenten vanuit verschillende disciplines gaan in teams een van de deelnemende gemeenten helpen om in een hele straat duurzame verlichting te ontwerpen. Het concept ontwikkelen de studenten zelf, in nauwe samenwerking met de bewoners want zij moeten er tenslotte het meeste gebruik van maken. Daarbij is niet alleen energiezuinigheid belangrijk, maar vooral ook (sociale) veiligheid.  De ontwerpen moeten niet alleen op papier bedacht worden maar ook uitgewerkt worden in een prototype; het winnende concept kan rekenen op (inter)nationale aandacht. Met het organiseren van de Light Challenge hopen gemeenten de markt een impuls te geven om anders naar licht te kijken en hopen dat zij de concepten verder gaan ontwikkelen tot volwaardige alternatieven voor de ‘standaard’ lantaarnpaal.
Wat kunt u als bedrijf betekenen? 
Als bedrijf beschikt u over een hoop kennis en ervaring. U zou dus perfect kunnen meedenken, meewerken en samen met de studenten kunnen innoveren. Dit kan vanuit veel verschillende invalshoeken; de Light Challenge werkt daarom graag samen met bedrijven uit de technische hoek met even zo graag met ondernemingen die zich bezighouden met design, beleving, veiligheid en sociale interactie.
Wat haalt u eruit?
Door uw deelname profileert de Light Challenge u als duurzaam en innovatief bedrijf. Daarnaast krijgt u de kans om met studenten samen te werken en innovatieve ideeën op te doen. Ook komt u in contact met andere bedrijven en organisaties. U krijgt de kans om in masterclasses te participeren of deel te nemen. Tenslotte krijgt u landelijke exposure als ‘uw’ team de Light Challenge wint.  Maar eigenlijk is meedoen in de Light Challenge al een prijs op zich.
Partnerschap en donateur
Er zijn twee manieren waarop u uw bedrijf kunt verbinden aan de Light Challenge. De eerste is een partnerschap, waarbij u, naast een bijdrage in de organisatiekosten, actief participeert, dit kan op verschillende manieren en in verschillende fasen van het traject. U kunt ook kiezen voor een donateurschap, daarbij u ondersteunt u het initiatief met een geldelijke bijdrage. Hiermee geeft u de deelnemende studenten de kans om hun ideeën en innovatie te ontplooien
Programma; Kick-off
De Light Challenge gaat van start op 6 februari met een kick-off event in Heerenveen, waar onder andere Diederik Samsom en Ruud Koornstra zullen spreken. Ook is er een innovatiemarkt en gaat die dag het MiniLichtFestival in Heerenveen van start. Gedurende de Light Challenge zijn er in heel Nederland masterclasses en themabijeenkomsten, waar bedrijven een rol in kunnen spelen. Ook na de start kunt u nog aanhaken als partner van de Light Challenge
Op 3 juli vindt de finale plaats in Rotterdam.
Meer weten?
Neem dan contact op met Rixt Muller-Wind of Jan Bakker van de initiatiefnemende gemeente Heerenveen via: r.muller@heerenveen.nl  of   j.bakker@heerenveen.nl.
Vergeet vooral niet te kijken op www.lightchallenge.nl

Interesse in LED technologie (drivers, optiek, OLED kijk dan ook eens HIER

donderdag 14 februari 2013

Samenwerkin met Belgische KMO- en Nederlandse MKB-bedrijven

Bij internationale samenwerking krijgt een bedrijf te maken met een andere cultuur en gewoontes. Het is goed om te weten wat die zijn en daar rekening mee te houden. Ondanks dat België en Nederland tegen elkaar aan liggen, zit er cultuurverschil tussen bedrijven uit beide landen. Vanuit die andere cultuur kijken Belgen met een bepaalde bril naar Nederlanders, en Nederlanders met een bepaalde bril naar Belgen.
In deze bijeenkomst wordt ingegaan op hoe Belgen tegen  Nederlanders aan kijken, zodat Nederlandse ondernemers meer begrip kunnen krijgen voor hun Belgische gesprekspartner als ze internationaal zaken doen.
Ook de andere kant wordt belicht: hoe kijken Nederlanders aan tegen Belgen. Hierdoor krijgen Belgische ondernemers begrip voor  hun Nederlandse zakenpartner.
Het doel is om drempels te verlagen voor zowel Nederlandse als Belgische technisch innovatieve bedrijven die een Belgisch-Nederlandse samenwerking aan willen gaan. Daarom willen wij zowel Belgische KMO-bedrijven als Nederlandse MKB-bedrijven uit deze sector uitnodigen voor deze gezamenlijke bijeenkomst.

Verhaert
VERHAERT Masters in Innovation is een toonaangevende bedrijf in geïntegreerde productinnovatie, bezig met het creëren van technologieplatforms, het parallel ontwikkelen van nieuwe producten en business, om nieuwe groeistrategieën voor hun klanten te bevorderen. Verhaert heeft vele jaren ervaring in het zaken doen met Nederlandse bedrijven.

Frepa
FREPA is een partner voor het fabriceren van fijnmechanische onderdelen, matrijzen en apparaten. De seriegrootte kan variëren van prototype tot enkele honderden stuks. Veel klanten zijn Nederlandse bedrijven die werkzaam zijn in de hightech-industrie.

Waar en wanneer:
Woensdag 20 maart 2013
12:30 – 18:00 uur
Locatie:
Verhaert Masters in Innovation
Hogenakkerhoekstraat 21
B-9150 Kruibeke (bij Antwerpen)

Programma:
12:30 Ontvangst met lunch
13:15 Opening
13:30 Nederlanders, door Belgische ogen
14:15 Belgen, door Nederlandse ogen
15:00 Pauze
15:30 Nederlanders in de praktijk: ervaring van Verhaert (gastheer) en Frepa
16:30 Rondleiding
17:30 Borrel

Aanmelden en routebeschrijving:
U kunt zich kosteloos aanmelden voor deze lezing door vóór 14 maart een e-mail te sturen aan
info@TheHouseOfTechnology.nl . Kijk HIER voor de route naar Verhaert in Kruibeke (nabij Antwerpen)

dinsdag 12 februari 2013

PRODUCTIDEEËN TECHNOLOGIE ZOEKT ONDERNEMER 2013

Innovatie versterkt de concurrentiekracht van bedrijven. Wij dragen daar graag aan bij door technologie
en ondernemers aan elkaar te verbinden. Het afgelopen jaar hebben verschillende TNO-ers gewerkt aan innovatieve productideeën. U wordt nu door ons uitgedaagd deze ideeën te benutten door ze verder te ontwikkelen en naar de markt te brengen. Wij ondersteunen u daar graag bij; zowel technologisch als financieel.

Wilt u kennismaken met de productideeën van TNO die u met uw expertise en ondernemerschap verder kunt brengen tot concrete producten en diensten? Kom dan op 26 maart aanstaande naar de vierde editie van het evenement ‘Technologie zoekt ondernemer’. Dolf Jansen is uw dagvoorzitter en inspirator. Onder zijn leiding pitchen 20 TNO-specialisten hun productidee.

Op 26 maart kunt u meer informatie krijgen over de ideeën die voor uw bedrijf interessant zijn. Ook laten ondernemers uit eerdere SBIR-rondes graag hun resultaten zien en staan zij klaar om over hun ervaringen te vertellen.

Ik nodig u dan ook van harte uit voor deze bijeenkomst in Het Spant in Bussum. U kunt zich tot 20 maart a.s. aanmelden via www.tno.nl/technologiezoektondernemer Op deze website vindt u ook meer informatie over de verschillende productideeën en over het TNO SBIR-programma ‘Technologie zoekt ondernemer’.
Wij ontmoeten u graag op het evenement.

Tini Hooymans
TNO Raad van Bestuur

TNO biedt deze ideeën aan in het kader van het TNO Small Business Innovation Research (SBIR) programma ‘Technologie zoekt Ondernemer’. Met dit programma dagen wij innovatieve ondernemers uit om met hun marktkennis en ondernemerschap de innovatieve productideeën van TNO te benutten door ze verder te ontwikkelen en zelf naar de markt te brengen. TNO ondersteunt MKB-bedrijven bij deze verdere
ontwikkeling, zowel technologisch als financieel.

1. Haviksoog voor pick and place robot. Montagewerk wordt steeds meer een kwestie van precisie. Van uiterste precisie zelfs, want die is nodig voor het monteren van een onderdeel op een oppervlak van een paar vierkante micrometer. Dat is werk voor een robot en een camera, die de robot naar de juiste plek leidt. Maar camerabeelden die op zeer kleine afstanden gemaakt worden, zijn grotendeels onscherp. Collocated Pick and Place geeft wel een scherp beeld en kan de robot nauwkeurig richten.

2. Zonder verhitting stoffen aan kunststoffolies toevoegen. Folies en strips van kunststof worden vervaardigd bij temperaturen van 200 tot 300 graden Celsius. Dat maakt het moeilijk om er stoffen in te verwerken die niet tegen zulke hoge temperaturen bestand zijn. Met onze innovatieve technologie kun je later, ná het productieproces, zulke stoffen bij kamertemperatuur alsnog toevoegen. De mogelijkheid om een sensor, een
medicijn, geurtjes of nog veel meer toe te voegen dient zich aan.

3. Power Cooling voor microchips. Koeling op basis van verdamping is honderd keer efficiënter dan waterkoeling. Het is een prachtige techniek, die een nadeel had: bij het verdampen ontstonden luchtbelletjes die het koelsysteem verstopten. Power Cooling ondervangt dat probleem en is geschikt voor een groot aantal toepassingen, bijvoorbeeld in de elektronica voor hoge vermogens of de micro-elektronica. Als je
verder denkt, kun je er zelfs ruimten of sporters mee koelen.

4. Complexe ruimten en objectendirect vangen in 3D-beelden. Met deze techniek kun je goedkoop,
nauwkeurig en snel 3D-opnames maken van ruimten of objecten die niet vanuit één camera-positie zijn op te nemen. Koppel daar de mogelijkheden van virtual reality aan en je hebt een systeem dat allerlei interessante gebruiksmogelijkheden heeft. Van forensisch onderzoek tot de binnenhuisarchitectuur en bijvoorbeeld
ook voor schademeldingen aan verzekeraars.

5. Sensornetwerk brengt ondergrondse veranderingen in kaart. In het onderhoud van ondergrondse netwerken en leidingen gaan forse bedragen om. De beheerders van gas- en elektriciteitsleidingen,  rioleringssystemen en wat er verder onder de grond ligt, willen daarom weten hoe zij hun budget het meest effectief kunnen inzetten. Dat is niet eenvoudig, want er kunnen niet overal sleuven worden gegraven om
te controleren hoe de infrastructuur erbij ligt. SensUNG brengt riskante veranderingen in de ondergrond in kaart.

6. Minder bekende stoffen snel opsporen met gaschromatografie. Gaschromatografie is een beproefde
manier om aan de hand van de spectra van de stoffen in een monster, de samenstelling hiervan te bepalen.
Tenminste, zolang het om veelvoorkomende stoffen gaat. Met ons zoekprogramma kun je ook de aard van
minder gangbare stoffen snel opsporen. Bruikbaar voor allerlei doeleinden, van de analyse van levensmiddelen tot het opsporen van explosieven. Is die dure Bordeauxwijn echt gemaakt van druiven
uit de streek?

Er zijn nog 11 andere technologieën in de etalage. Lees ze allemaal op DEZE website.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy