dinsdag 8 maart 2022

Auteursrecht: "Enterprise Europe Network heeft zich in de zaak vastgebeten"

Bron: Enterprise Europe Network Nederland

De accordeonmuziek van Accordéon Mélancolique werd zonder kennisgeving of toestemming gebruikt in een voorstelling van een Frans dansgezelschap. Hierdoor liepen de muzikanten Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer veel inkomsten mis. Dankzij hulp van het Enterprise Europe Network (EEN) hebben ze nu 12 jaar later een compensatiebedrag ontvangen.

Het muzikale echtpaar geeft concerten in binnen- en buitenland en publiceert cd’s en bladmuziek. Bovendien is de muziek van Guiran en De Boer geregeld te horen in films, documentaires, televisieprogramma’s en theatervoorstellingen. Guiran legt uit: “Onze muziek is grotendeels instrumentaal. Daardoor is het heel toegankelijk en transparant. Dat gaat goed samen met beeld.”

Geen toestemming gevraagd

In 2009 las Guiran, per toeval, zijn eigen naam in een schoolverslag dat op internet stond. “Een Franse middelbare scholiere deed verslag van haar bezoek aan een voorstelling van een Frans dansgezelschap. De muzieklijst had zij opgevraagd en toegevoegd.” Daartussen stonden 2 nummers van Accordéon Mélancolique, waarvoor nooit toestemming was gevraagd.

Vanwege het auteursrecht heeft Guiran als componist recht op een vergoeding. Door zogenaamde naburige rechten heeft het duo ook als producenten en uitvoerende muzikanten recht op een vergoeding. Met tientallen uitvoeringen van de voorstelling liep het duo veel inkomsten mis.

2 jaar contact

Na zelf vele verwoede, maar mislukte pogingen te hebben gedaan, kwam Guiran terecht bij EEN. Het EEN-team bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) helpt ondernemers met bemiddelen als ze een conflict hebben met ondernemers elders in de Europese Unie. “Begin 2020 heeft EEN de zaak opgepakt. Zij hebben zich erin vastgebeten”, vertelt Guiran. Met vele e-mails en telefoongesprekken is er bijna 2 jaar contact geweest tussen EEN, het Franse dansgezelschap en Guiran.

Opluchting

12 jaar na de ontdekking, ontvingen Guiran en De Boer in september 2021 dan eindelijk een bedrag als compensatie van de gederfde inkomsten. “Dat voelde als een enorme opluchting. Het gaat niet alleen om het geld. Het is erkenning voor de artistieke prestatie.”
Guiran vertelt dat het zonder hulp van EEN niet was gelukt: “Je moet het opnemen tegen een partij in het buitenland. Dat maakt het lastig. De mensen bij EEN pakken het op vanuit een rechtvaardigheidsgevoel. Daar hebben we het aan te danken.”

Meer weten?

vrijdag 19 februari 2021

"Met hulp van CEF willen we 202 laadlocaties plaatsen in 12 landen"

 Bron: RVO

Met de komst van steeds meer elektrische auto’s in West-Europa zijn meer snellaadlocaties nodig. Niet alleen langs snelwegen maar ook in stedelijke gebieden. Het MEGA-E project van het Nederlandse bedrijf Allego wil dat opzetten. Daarvoor heeft het financiële ondersteuning gekregen van de Connecting Europe Facility (CEF) van de Europese Commissie. Steeds meer landen zien het nut en de noodzaak van deze laadplaza’s in.


MEGA-E staat voor Metropolitan Greater Areas Electrified. Het Nederlandse bedrijf Allego voert dit project uit sinds 2018. Projectleider Remco Köhne van Allego: "Met MEGA-E willen we in 12 EU-landen 202 verschillende soorten laadlocaties realiseren. Dus niet alleen langs snelwegen, maar ook in steden bij geschikte locaties. Dat vraagt een strategische aanpak."

Laadplaza’s

Met dat laatste onderscheidt dit MEGA-E project zich van andere projecten. In 12 landen door heel Europa maken elektrische rijders straks gebruik van zogenoemde plaza’s. Hier kan men ultra-snelladen, maar ook gewoon laden. Köhne: "Van de 202 locaties willen we 39 van dit soort plaza’s opzetten. We zoeken daarin bijvoorbeeld de samenwerking met bestaande tanklocaties. In Duitsland plaatsten we bij 10 Tamoil-tankstations ook snelladers. In Frankrijk trekken we op met de hypermarktketen Casino om bij 80 grote supermarkten ultrasnelladers te plaatsen."

Behoefte

MEGA-E voorziet in een behoefte. Dit blijkt uit de locatie die in Eindhoven bij Van der Valk is neergezet, weet Köhne. "Daar wordt veel gebruik gemaakt van de snelladers. Dat komt omdat ze dicht bij de snelweg A2/A67 staan en aan de rand van de binnenstad bij een congrescentrum en hotel. En die gebruikers zijn niet alleen Nederlanders, maar ook reizigers die het hele netwerk langsrijden, zelfs vanuit Noorwegen."

Connecting Europe Facility

Met de CEF wil de Europese Unie gerichte investeringen stimuleren voor Europese transportnetwerken. Het gaat om onderling verbonden netwerken, die duurzaam en efficiënt zijn. Wilt u als Nederlandse bedrijf of overheid een project indienen? Meldt u zich dan bij ons. Wij coördineren het aanvraagtraject in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

Meer weten?

Lees meer over de Connecting Europe Facility (CEF)

Vragen over CEF?

woensdag 17 februari 2021

Circulaire economie MATCHMAKING & informatiebijeenkomst - Utrecht


Bron: Natuur en Milieu Utrecht

Wil jij collega-ondernemers uit het MKB ontmoeten om samen een circulair product of dienst te ontwerpen? Om samen een product-of materiaalketen te ontwikkelen die bij toepassing leidt tot grondstoffenbesparing en ook een verdienmodel heeft? Of ben je een bestaand consortium en kan je met maximaal €120.000 subsidie voor 6 MKB bedrijven nog sneller de markt op? Kom dan naar de online MATCHMAKING & informatiebijeenkomst subsidieregeling circulaire ketenprojecten!

WatMATCHMAKING & informatiebijeenkomst
Waaronline via ZOOM
Wanneer2 maart 2021, 16:00 - 17:00 uur
WieMKB-bedrijven uit de regio Utrecht

Aanmelden kan HIER

 

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy