maandag 23 juli 2012

Guide-ID voet aan de grond in Europa door Syntens en het Enterprise Europe Network

Bron: Website Syntens:
In Nederland heeft het uit Deventer afkomstige bedrijf GuidID al jaren een zeer sterke marktpositie. En nu is de rest van Europa aan de beurt. Samen met Syntens werkte Guide ID verschillende mogelijkheden uit om in het buitenland voet aan de grond te krijgen.
Guide ID is gespecialiseerd in het ontwikkelen van hard- en software voor de museummarkt. Eén van hun producten, de Podcatcher, is een audiogids waarmee museumbezoekers zonder kabel of hoofdtelefoon door het museum kunnen lopen. Door middel van een klein zendertje - de IDentifier, die naast het tentoongestelde werk wordt geïnstalleerd - worden audiofragmenten op de Podcatcher geactiveerd. Daarnaast heeft Guide ID een app voor smartphones ontwikkeld, waarmee content na het scannen van een QR-code bekeken kan worden.
Podcatcher ontwerpen

Uniek concept: pay per user

"De producten van Guide ID zijn uniek voor de museummarkt", vertelt Frits Polman, Managing Director bij Guide ID. "We werken daarbij met het principe 'pay per user'; Guide ID krijgt een vergoeding per gebruiker van de Podcatcher. Het product zelf, inclusief het logo van het museum en de betreffende collectie, wordt gratis aan musea ter beschikking gesteld. Musea worden daarbij door middel van walk-ins met ons product bekend gemaakt. Bij een klant van ons organiseren we dan een dag waarop prospects de Podcatcher uit kunnen proberen en ze vragen aan ons kunnen stellen."

Op zoek naar exportmogelijkheden

Logo Enterprise Europe Network"We werken voor zeventig Nederlandse musea, waaronder dertig uit de top honderd", vertelt Polman verder. "In Nederland zijn er dus nog genoeg groeimogelijkheden, maar daarnaast waren we al een tijdje op zoek naar exportmogelijkheden. Maar hoe pak je dit goed aan? Samen met Olaf ter Haar, adviseur bij Syntens, hebben we een aantal Nederlandse bedrijven bezocht die al succesvol in het buitenland opereren. We wilden graag van anderen leren." "Guide ID is op zoek naar agenten en distributeurs in het buitenland", voegt Ter Haar toe. "Via het Enterprise Europe Network, een project van Syntens en Agentschap NL, wordt daarom ook een profiel uitgezet bij onze zeshonderd partnerorganisaties, waarna bedrijven uit heel Europa kunnen reageren. Syntens zorgt voor een follow-up en voor waarborging van de kwaliteit van de reacties. Daarnaast hebben we Guide ID geholpen bij het aanpassen van het product naar de juiste Europese keurmerken. Hiervoor hebben we ze doorverwezen naar kennispartijen uit ons zakelijke netwerk, zoals het World Trade Center Twente."

Podcatcher: olievlek over Europa

Sinds begin dit jaar heeft Guide ID al voet aan de grond gezet in Engeland, waar een medewerker de Podcatcher onder de aandacht probeert te brengen. Verder werkt Guide ID sinds kort samen met een aantal partners, waaronder het Saxion. "Buitenlandse studenten die aan het Saxion studeren gaan vanaf september voor ons aan de slag met het uitwerken van exportstrategieën voor Duitsland en Scandinavië", zegt Polman. "We hopen de Podcatcher als een olievlek over Europa te verspreiden."

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy