BRON: Kwaliteits Kring Twente
Hajo Reijers is hoogleraar bedrijfsinformatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast heeft hij een aanstelling als deeltijd-hoogleraar aan de TU Eindhoven. Zijn onderzoeksinteresses liggen bij onderwerpen als procesmanagement, workflow-technologie en bedrijfsinformatiesystemen. Hij is medeauteur van het boek "Fundamentals of Business Process Management", dat op bijna 100 universiteiten wereldwijd wordt gebruikt in het onderwijs.
Ondanks allerlei moeite zich van elkaar te onderscheiden, lijken veel organisaties feitelijk ontzettend op elkaar. Door goed rond te kijken en gebruik te maken van de nieuwste technologieën is het mogelijk om uniformiteit en eigenheid vloeiend samen te laten komen. Zo hoeven organisaties niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden.
In deze masterclass wordt uitgelegd hoe het mogelijk is om met 'supermodellen' in kaart te brengen hoe andere organisaties een specifieke dienst leveren. Met dit model kan vervolgens gekomen worden tot een nieuwe, verbeterde opzet van een bedrijfsproces. Ook wordt getoond hoe dat model dan zelf gebruikt kan worden om de uitvoering van dat proces te ondersteunen via de “cloud”, met alle voordelen vandien
De hier beschreven aanpak is ontwikkeld voor en toegepast in de praktijk van de Nederlandse gemeenten, maar veel breder inzetbaar. In de sessie worden dan ook de jongste ervaringen met deze aanpak in andere toepassingsgebieden gedeeld. De kern is dat als organisaties bereid zijn kennis uit te wisselen om er gezamenlijk beter van te worden er technologisch van alles mogelijk blijkt.
Meer informatie en inschrijven voor deze masterclass is HIER te vinden
Artikelen die interessant zijn voor u als innovatieve MKB ondernemer met een focus op innovatie, industrie, cleantech, en internationalisatie. De inhoud geldt als informatie, inspiratie en implementatie binnen uw onderneming. Articles for SME's to inform, inspire and related to innovation, cleantech, manufacturing and international business. This page is for inspiration, information and an invitation for you to get in contact with Dutch entrepreneurs and their network.
dinsdag 28 april 2015
donderdag 23 april 2015
Zet uw bedrijf in de spotlight met de MKB Innovatie top 100 op de 10e editie!
Bron: KvK
MKB Innovatie Top 100: dé springplank voor innovatieve bedrijven
Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!
De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!
Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit zeven jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari van dit jaar 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.
Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.
Succesfactoren voor innovatie
En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.
MKB maakt het verschil
De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.
Inschrijven MKB Innovatie Top 100
Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!
MKB Innovatie Top 100: dé springplank voor innovatieve bedrijven
Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!
De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!
Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit zeven jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari van dit jaar 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.
Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.
Succesfactoren voor innovatie
En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.
MKB maakt het verschil
De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.
Inschrijven MKB Innovatie Top 100
Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!
Transport Logistics Berlin-Brandenburg 2015, meet new business partners at the event in Munich
Source: Enterprise Europe Network Germany
We please find further information on our website concerning the following topics:
During transport logistic 2015, business partners of the German Capital Region Berlin-Brandenburg invite you to explore opportunities to get in contact with international partners for transnational business, technological collaboraton or research projects and inform yourself about the perspectives of the logistic industry in Berlin-Brandenburg.
The business match "tl-connect Berlin-Brandenburg" takes place from 7 to 8 May 2015 and is open to all exhibitors and trade visitors of the exhibition. Further information is available here.
Participation is free of charge, but registration is required.
We are looking forward to welcome you to Germany's innovative Capital Region Berlin-Brandenburg!
Who is participating:
Find your new prospects at this matchmaking HERE.
Want to participate?:
More information on this matchmaking and company visits can be found HERE.
NOTE:
For Dutch participants that need support or more information on how this works and what else the Enterprise Europe Network has to offer to your business, please contact my by mail or leave a message here.
Welcome to the German Capital Region Berlin-Brandenburg!
Berlin-Brandenburg presents the German Capital Region at transport logistic 2015 in Munich - booth B4.317/436 - with 20 exhibitors in the field of logistics. Please take the opportunity to inform yourself about the latest developments in our freight villages, rail operation companies, port authorities, logistic projects developments and logistic services. The representatives of the economic development boards of Berlin and Brandenburg are pleased to provide you with detailed information concerning business locations, cooperation possibilities and market data.We please find further information on our website concerning the following topics:
- exhibitors of the German Capital Region
- logistics in Berlin-Brandenburg
- Berlin-Brandenburg events
During transport logistic 2015, business partners of the German Capital Region Berlin-Brandenburg invite you to explore opportunities to get in contact with international partners for transnational business, technological collaboraton or research projects and inform yourself about the perspectives of the logistic industry in Berlin-Brandenburg.
The business match "tl-connect Berlin-Brandenburg" takes place from 7 to 8 May 2015 and is open to all exhibitors and trade visitors of the exhibition. Further information is available here.
Participation is free of charge, but registration is required.
We are looking forward to welcome you to Germany's innovative Capital Region Berlin-Brandenburg!
Who is participating:
Find your new prospects at this matchmaking HERE.
Want to participate?:
More information on this matchmaking and company visits can be found HERE.
NOTE:
For Dutch participants that need support or more information on how this works and what else the Enterprise Europe Network has to offer to your business, please contact my by mail or leave a message here.
Abonneren op:
Posts (Atom)