dinsdag 31 mei 2011

De stap naar grootschalige duurzame energie in aantocht?


Duitsland zet trend in wens om van atoomenergie af te stappen in 2022, een zeer ambitieus plan en misschien wel DE aanleiding om duurzame energie in een ander perspectief te plaatsen. Hoe zie jij dit?

Enigszins verheugd en verbaasd keek ik naar het journaal gisteren en zag de minister op de duurzame fiets vertellen dat het in 2022 uit is met atoomenergie in Duitsland, goed voor zo'n 25% van de totale energiebehoefte. De laatste twee centrales nog een jaar later. En kijkend naar het verleden en het "Wirtshaftswunder" uit de jaren 60, vraag ik me af wat er hier gaat gebeuren. Worden het meer centrales op steen- en bruinkool of wordt er ingezet op duurzame energie? Dit kan wel eens DE mijlpaal worden om duurzaam energiebeleid (gebruik en opwekking) op een heel andere schaal in te zetten!
Wat kan dit betekenen voor jou en mij, onze producten en ideeën? Andere landen worstelen nog met de discussie en kunnen dit signaal versterken. Is dit dan de grote omschakeling waar we al jaren over praten? Gaan we nu zelf energie opwekken, elektrisch rijden en energiezuinige producten door ontwikkelen? Hoe gaat dan het financieringmodel er uit zien van de overheid en de traditionele energiebedrijven? Power to the people maar met belastingheffing op eigen energie opwekking? Geen korting meer op energie bij grootverbruik maar het belonen van een laagverbruik? Industriestroom duurder dan voor particulieren in plaats van goedkoper?

Laat een bericht achter over hoe je dit zelf ziet, de richting en de kansen, je visie en ambitie. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Tripteq, een mooi product en een enthousiaste doelgroep


Zoals wellicht bekend is, heb ik wel iets met tweewielers, vooral die met een verbrandingsmotor. Al vanaf jongs af aan boeit dit mij, de techniek, het design, de beleving, de vrijheid en je anders verplaatsen.
Motoren is merk ik een passie van veel mensen, en het altijd leuk hoe er een goede sfeer is tussen deze groep mensen en hoe de gesprekken lopen. Eigenlijk net zoals windsurfers. Je kletst wat, als je zin hebt, maar niet kletsen is ook goed. Je kunt altijd iets van een ander lenen en je wordt altijd geholpen bij materiaalpech of met aanwijzingen hoe je iets beter kunt doen. Motorrijders zijn niet veel anders.

Toen ik vanuit mijn werk een telefoontje kreeg van een motorzaak die eens met Syntens wilde praten over een idee, was ik erg verheugd. Temeer het de motorzaak om de hoek was, waar ik toen af en toe een motor huurde en in alle rust om de motoren heen kon lopen op een zaterdagochtend zonder hijgende verkoper in mijn nek.
En zo zijn we een jaar of 10 terug begonnen met de ontwikkeling van een zijspan. Als dealer van merken als EML en Sidecar was er een groot marktaandeel in de Nederlandse markt, daarnaast een goede kijk op nieuw en gebruikt en zagen ze mogelijkheden. Die kon ik namens Syntens verder realiseren, de eerste contacten met de HTS Autotechniek in Arnhem, toen het werven van afstudeerders op specifieke delen van het zijspan, daarna naar de Saxion Industrieel Ontwerpen voor de inmiddels vierde groep studenten. Ondertussen de contacten leggen met bedrijven die in de toeleverende sfeer producten konden maken. Zoals veel ondernemers herkennen, vallen dit soort projecten stil bij grote drukte, dat was hier niet anders, in het zomerseizoen gaat de zaak voor.
Daarnaast liepen er andere aspecten, zoals de invoering van een kwaliteit borgingssysteem en het inrichten van personeelszaken. Allemaal met externe kennisleveranciers die op specifieke kennis, ervaring en klik door de ondernemer werden ingezet, op voordracht vanuit ons netwerk, waarbij we altijd meerdere partijen voordragen voor een traject en de ondernemer kiest met wie hij verder wil gaan.
Het zijspan is af, anders dan de eerste ideeën, maar de bijsturingen zijn in de praktijk goed uitgevallen. Inmiddels is er veel belangstelling voor het product en zijn er gebruikers in Duitsland, Scotland, Frankrijk, Japan, Engeland en nog steeds verder uitbreidend. Dit gebeurt vooral door het netwerk van zijspan enthousiastelingen en het toonaangevende Duitse blad "Das Gespann".

Inmiddels laat een journalist en motorrijder in hart en nieren zien via een aantal leuke filmpjes hoe hij dit zijspan van Tripteq aan zijn eigen motor bouwt in de winterperiode. Marketing gaat tegenwoordig anders dan vroeger en elke internet gebruiker is een potentieel journalist voor een product geworden. En dat zijn er erg veel op deze wereld! Dit kan negatief zijn door een teleurstelling, maar ook positief. Van dat laatste wil ik graag deze voorbeelden laten zien.

Wat doet een motor rijder in de winter;
Deel 1, bouw je eigen zijspan
Deel 2, bouw je eigen zijspan
Deel 3, bouw je eigen zijspan
Deel 4: bouw je eigen zijspan

Meer lezen over dit product, HIER is de website van Tripteq. In contact komen met Syntens voor uw vraagstuk, geef me een belletje of berichtje . . . .

dinsdag 24 mei 2011

Duurzame energie én vrijheid in (ont)koppeling met het net?


Uitnodiging: Duurzame energie én vrijheid in (ont)koppeling met het net?
Woensdag 15 juni bijeenkomst kiEMT-netwerk

HOENDERLOO - Horloges en rekenmachines kennen het principe al: de zonne-energie die de minipanelen opvangen wordt opgeslagen in een kleine batterij. Dat moet ook kunnen met vele en grote panelen zou je denken. En zo is het ook. Met de nieuwste technieken kan je de batterij zelfs zonder schakelaars aan- en afkoppelen van het net.
Stichting Courage en InnovatieNetwerk hebben in 2010 het concept 'Fotonenboer' gelanceerd. In dit concept wordt energie via zonnepanelen op het staldak 'geoogst' en opgeslagen in de nieuwste generatie energieopslag: een vloeibaar elektrolyt. Bij de fotonenboer wordt daarvoor de Vanadium Redox-flow Batterij (VRB) gebruikt. Maar ook andere batterijen zijn inzetbaar.
Jeroen de Veth van Trinergie, de spreker van deze toast, is architect en projectleider van fotonenboer bij rundveehouder Jan Borgman uit Vierakker. Dit project moet in de praktijk de meerwaarde aantonen van energieopslag in combinatie met zonne-energie. Deze elektriciteitsopslag gebeurt op basis van een nieuwe opslagtechnologie die recent commercieel op de markt is gebracht. Deze techniek kan het perspectief van duurzame elektriciteitsproductie aanmerkelijk verbreden.
Energie 'oogsten'
Alle boeren maken biomassa met fotonen (via fotosynthese) uit koolzuur en water: tulpen, gras, bloemkool, vlees en melk (via de dierlijke route), etc. Zij oogsten feitelijk licht. De stallen van rundvee bieden voldoende ruimte voor een groot oppervlak zonnepanelen. Zo oogst de boer ook fotonen, maar maakt er nu rechtstreeks elektriciteit van. De energie die hiermee wordt geoogst, kun je leveren aan het net. Of opslaan dus.
'Aan- en uitknop' voor netkoppeling
Als je de 'oogst' aan het net koppelt moet gelijkstroom uit het zon-PV systeem naar wisselstroom worden omgezet (met omzetverliezen) en zijn vraag en aanbod niet altijd in evenwicht. Energieopslag maakt het mogelijk om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en maakt de rundveehouder minder afhankelijk van het elektriciteitsnet en de energieprijzen. Voor energie uit windmolens is het feitelijk niet anders.
Early Mornin' Toast is een ontbijtsessie voor (hoofd)participanten, deelnemers en cliënten van Stichting kiEMT en wordt op elke tweede woensdag van de oneven maanden georganiseerd. Elke keer staat een actueel thema of interessante technologie centraal. De bijeenkomsten zijn uiteindelijk gericht op netwerkvorming en kennisoverdracht. Alle participanten, deelnemers en cliënten van kiEMT worhttp://www.blogger.com/img/blank.gifden hierbij uitgenodigd om zich aan te melden. Ook introducés zijn welkom.
________________________________________
Datum, tijd en locatie
HOENDERLOO - Locatie voor de Early Mornin' Toast is Hotel Golden Tulip Victoria in Hoenderloo. De centrale ligging van dit hotel op de Hoge Veluwe in de nabijheid van de A1 en de A50 maakt het ook 's ochtends uitstekend bereikbaar. Klik hier voor uw route naar de Toast.
Tijd: • 7.15 uur inloop/ontvangst
• 7.30 uur ontbijt
• 8.15 uur spreker en discussie
• 9.00 uur afronding
Datum: • 15 juni 2011
Aanmelden kan HIER

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy