dinsdag 31 mei 2011

Tripteq, een mooi product en een enthousiaste doelgroep


Zoals wellicht bekend is, heb ik wel iets met tweewielers, vooral die met een verbrandingsmotor. Al vanaf jongs af aan boeit dit mij, de techniek, het design, de beleving, de vrijheid en je anders verplaatsen.
Motoren is merk ik een passie van veel mensen, en het altijd leuk hoe er een goede sfeer is tussen deze groep mensen en hoe de gesprekken lopen. Eigenlijk net zoals windsurfers. Je kletst wat, als je zin hebt, maar niet kletsen is ook goed. Je kunt altijd iets van een ander lenen en je wordt altijd geholpen bij materiaalpech of met aanwijzingen hoe je iets beter kunt doen. Motorrijders zijn niet veel anders.

Toen ik vanuit mijn werk een telefoontje kreeg van een motorzaak die eens met Syntens wilde praten over een idee, was ik erg verheugd. Temeer het de motorzaak om de hoek was, waar ik toen af en toe een motor huurde en in alle rust om de motoren heen kon lopen op een zaterdagochtend zonder hijgende verkoper in mijn nek.
En zo zijn we een jaar of 10 terug begonnen met de ontwikkeling van een zijspan. Als dealer van merken als EML en Sidecar was er een groot marktaandeel in de Nederlandse markt, daarnaast een goede kijk op nieuw en gebruikt en zagen ze mogelijkheden. Die kon ik namens Syntens verder realiseren, de eerste contacten met de HTS Autotechniek in Arnhem, toen het werven van afstudeerders op specifieke delen van het zijspan, daarna naar de Saxion Industrieel Ontwerpen voor de inmiddels vierde groep studenten. Ondertussen de contacten leggen met bedrijven die in de toeleverende sfeer producten konden maken. Zoals veel ondernemers herkennen, vallen dit soort projecten stil bij grote drukte, dat was hier niet anders, in het zomerseizoen gaat de zaak voor.
Daarnaast liepen er andere aspecten, zoals de invoering van een kwaliteit borgingssysteem en het inrichten van personeelszaken. Allemaal met externe kennisleveranciers die op specifieke kennis, ervaring en klik door de ondernemer werden ingezet, op voordracht vanuit ons netwerk, waarbij we altijd meerdere partijen voordragen voor een traject en de ondernemer kiest met wie hij verder wil gaan.
Het zijspan is af, anders dan de eerste ideeën, maar de bijsturingen zijn in de praktijk goed uitgevallen. Inmiddels is er veel belangstelling voor het product en zijn er gebruikers in Duitsland, Scotland, Frankrijk, Japan, Engeland en nog steeds verder uitbreidend. Dit gebeurt vooral door het netwerk van zijspan enthousiastelingen en het toonaangevende Duitse blad "Das Gespann".

Inmiddels laat een journalist en motorrijder in hart en nieren zien via een aantal leuke filmpjes hoe hij dit zijspan van Tripteq aan zijn eigen motor bouwt in de winterperiode. Marketing gaat tegenwoordig anders dan vroeger en elke internet gebruiker is een potentieel journalist voor een product geworden. En dat zijn er erg veel op deze wereld! Dit kan negatief zijn door een teleurstelling, maar ook positief. Van dat laatste wil ik graag deze voorbeelden laten zien.

Wat doet een motor rijder in de winter;
Deel 1, bouw je eigen zijspan
Deel 2, bouw je eigen zijspan
Deel 3, bouw je eigen zijspan
Deel 4: bouw je eigen zijspan

Meer lezen over dit product, HIER is de website van Tripteq. In contact komen met Syntens voor uw vraagstuk, geef me een belletje of berichtje . . . .

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy