woensdag 30 november 2011

ENERGIESCAN Overijssel, weet uw energie besparingspotentie voor maar €200,-


Bron: KvK Website

Als ondernemer let u op de kosten. En als het even kan, bespaart u zoveel mogelijk. Dus volgt u nauwkeurig het energieverbruik van uw onderneming, toch? Grote kans dat het bijhouden en verminderen van uw energiekosten er in de waan van de dag bij in schiet.

Vraag nu de ENERGIESCAN aan!

Wij maken het u daarom nú wel heel gemakkelijk, met de ENERGIESCAN. Een zeer doeltreffend onderzoek waarbij wij het energieverbruik van uw onderneming overzichtelijk en snel in kaart brengen. U ziet direct hoeveel u kunt besparen op onder andere verlichting, verwarming en productkoeling. En we geven praktisch advies hoe u snel – zonder al te ingrijpende vervangingen – energie (en dus geld!) kunt besparen. Onderdeel van het rapport dat u ontvangt is een benchmarkrapportage, een vergelijking van uw energieverbruik met bedrijven binnen uw branche. Speciaal voor de ondernemers in Overijssel is een prijs van € 200 afgesproken.

Strategisch interessant
Zet u nu in op een lager energieverbruik, dan levert u dat op korte en middellange termijn financieel gezien meer op dan overgaan op alternatieve bronnen. Een verstandige keuze.

Neem een voorschot op de toekomst
Besparen op uw energieverbruik is nu nog vrijblijvend, maar wordt in de toekomst meer en meer verplicht in het kader van energiebewust ondernemen. De gemeenten zullen hier steeds strengere wetgeving op toepassen en toezien op naleving (handhaving). Het naleven van deze milieuwetgeving kan zelfs worden afgedwongen.
Voorkom hoge kosten, ga nú aan de slag met energiebesparing!
Het aanvragen van de is heel eenvoudig. U vult het aanvraagformulier in en binnen vier werkdagen wordt contact met u opgenomen.

dinsdag 29 november 2011

Versterken van elkaar, clusteraanpak voor zelfstandige professionals

Als ZZP-er in de zakelijke dienstverlening, is het werken met collega's soms erg beperkt of zelfs niet mogelijk. Je werkt sterk individueel, bij wisselende opdrachtgevers met wisselende projecten. Dit maakt dat je een redelijk smal werkveld hebt en af en toe dat sparren mist met collega's of vakgenoten. Bovendien is het hollen of stil staan, de druk van je lopende opdrachten maakt dat je de acquisitie maar even laat voor wat het is. Het gevolg is een wisselende werkdruk. Eerst werk je je drie keer in de rondte om het af te krijgen, vervolgens is je agenda leeg en moet je achter nieuwe opdrachten aan. En waar haal je een stukje expertise dat net buiten je specialisme ligt, zonder dat je de relatie met je opdrachtgever uit handen geeft aan een derde partij?

Zo kwam circa een jaar geleden het verzoek of ik een stuk begeleiding op mij wou nemen van een zestal zakelijk zelfstandigen, waarvan ik er een aantal reeds ken uit mijn netwerk. In een aantal bijeenkomsten na werktijd is er samen veel gesproken over de mogelijkheden elkaar te versterken. Eerst even rustig bijkomen van de dag met algemene onderwerpen onder het genot van een kop soep en wat broodjes en dan aan het werk.
Begonnen we eerst nog vanuit een sterk individuele expertise en behoefte, zo is er thans een gemeenschappelijkheid ontstaan om samen op te trekken. Elke deelnemer pakt een aspect dat goed bij hem ligt en de taken worden zo verdeeld in de groep. Na een drietal gesprekken zijn we bezig gegaan met de metafoor van een gemeenschappelijke website. Dit om met elkaar een visueel beeld te hebben waar we naar toe willen. Via vragen als van hoe moet de website er uit zien, wat is je boodschap, hoe moet een klant dit lezen, welke associatie wil je uitstralen, hoe ga je jezelf hierin presenteren, waar zit de concurrentie en hoe presenteert die concurrentie zich zijn erg gesprekken gevoerd in de groep over samenwerking, doelgroep, onderscheidend vermogen, strategie, acquisitiemodellen, plan van aanpak en het structureren van het proces met elkaar.
Inmiddels een echte website gebouwd door de deelnemers, waarbij er naast een stuk voor de bezoekers een afgeschermd gedeelte is waarin de deelnemers elkaar "spreken", informatie delen, acties afspreken als een eigen digitaal kantoor.
Vanuit deze gesprekken is er ook een nieuw acquisitie instrument bedacht, waarbij alle zes partners samen bij potentiële klanten een inventarisatie doen, na kantooruren en vanuit de werkvloer van het betreffende bedrijf. Elk vult de bevindingen aan vanuit zijn eigen expertise en waarnemingen vanuit de korte rondleiding door de ondernemer. Het resultaat is dat een ondernemer de samenhang tussen de verschillende verbetermogelijkheden ziet, een logisch stappenvoorstel krijgt en de kennis door de partners wordt doorgegeven en ze elkaar adviseren, klankborden en coachen.
Ook het verschil in expertise maakt, dat er onderling kennis en ervaringen kunnen worden gedeeld. Zo krijgen de harde techneuten meer inzicht in de randprocessen als interne cultuur,bedrijfspolitiek en financiën van de andere deelnemers. Tevens worden er handigheidjes met elkaar gedeeld zoals o.a. afspraken plannen via het internet op deze Afspreken.nl website.


De volgende bijeenkomst wordt weer gehouden in ons kantoor en dan duiken we samen de E-room in. Een audiovisuele ruimte waar je op een ontspannen wijze met elkaar kunt werken. Hierin gaan we het hebben over sociale netwerken als linkedin, twitter, een eigen blog en hoe je daarmee om kunt en wilt gaan. Iedereen neemt zijn eigen laptop mee zodat we meteen de goede dingen op kunnen pakken en we elkaar helpen bij het inrichten, instellen, downloaden, installeren en al die andere ICT dingen waar je dan mee in aanraking gaat komen. Ik merk al weer enthousiasme uit de groep. En ik hoef niet alles te weten die avond, want ook ik kan terugvallen op de kennis aanwezig in deze groep.
Wilt u meer weten over Syntens en de mogelijkheden voor u als (zelfstandig) ondernemer, bezoek dan de Syntens website.
Als u in contact wilt komen met deze zelfstandige professionals, breng dan een bezoek aan Multiperspectief.

maandag 28 november 2011

Cleantech Industry, waarom u hiervoor in Oost Nederland moet zijn

In een gemeenschappelijke inventarisatie naar bedrijven en activiteiten op cleantech in Oost Nederland, blijkt dat er veel initiatieven gaande zijn.
Door aanwezige informatie te bundelen is er door Saxion een rapport gemaakt van de bevindingen. Daaruit blijkt een groot aantal bedrijven en intitiatieven en zijn er veel mensen werkzaam in deze industrietak. De verwachting is een grote groeipotentie voor de toekomst. Investeringen in cleantech nemen elk jaar verder toe zo blijkt uit beurscijfers.

Op de KiEMT website is het volgende artikel te lezen over dit onderzoek:

Onderzoek Clean Tech Sector Oost-Nederland laat groei zien
12-10-2011


Het eerste onderzoek naar de Clean Tech Sector in Oost-Nederland is op 11 oktober officieel in ontvangst genomen door Jan Fokke Heida, programmamanager Klimaat en Energie van de provincie Gelderland. Hij deed dit namens de provincies Gelderland en Overijssel. Doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de private clean tech sector in Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel).

Het onderzoek is uitgevoerd door Saxion in opdracht van Kamer van Koophandel Oost-Nederland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, Regio Twente en gemeente Enschede. Aan het onderzoek hebben kiEMT, Syntens, Kamer van nulmeting; kiEMT gaat dit de komende jaren verder updaten en gebruiken als basis voor verdere acties.

Het gaat om bedrijven die actief zijn op het vlak van duurzame energie (zon, wind, biomassa, waterstof ), duurzame bouw, duurzaam transport, energiezuinige componenten voor apparaten, recycling, adviesverlening op het vlak van duurzaamheid, duurzame materialen en systemen of schoon water.

Een van de resultaten: 20 procent meer bedrijven in 3 jaar
Ongeveer 60% van de honderden bedrijven heeft clean tech als core business. De overige bedrijven hebben clean tech als een expliciet deel van hun producten- of dienstenportfolio. De afgelopen 3 jaar is het aantal core business bedrijven gegroeid met 20%. De in de database opgenomen private bedrijven bieden aan 23.512 personen werk. De meeste werkgelegenheid van de clean tech bedrijven bevindt zich binnen de sectoren´duurzame energie´(18%), duurzame materialen & systemen´(18%) en ´duurzamedienstverlening´(16%).

De regionale verschillen binnen Oost-Nederland zijn groot. Regio Arnhem-Nijmegen is verreweg de belangrijkste subregio op het vlak van werkgelegenheid in de clean tech sector: het aandeel is relatief twee keer zo groot als verwacht kan worden op basis van het totale aantal banen in deze regio. Ook in Zuidwest Overijssel is de clean tech sector relatief sterk vertegenwoordigd, met een sterke nadruk op dienstverlening. Twente neemt een tussenpositie in met een nadruk op duurzame energie, recycling en duurzame materialen. In Noord-Overijssel, de Achterhoek en de Veluwe is de sector ondervertegenwoordigd.

In Overijssel is de clean tech sector gelijkmatiger over de provincie verspreid dan in Gelderland. Ook zijn er in Overijssel relatief meer starters. Uit het onderzoek kwam ook een lijst met 76 kansrijke bedrijven naar voren om hun huidige producten te gebruiken voor duurzaamheidstoepassingen, met name in de industrie. De meeste kansrijke bedrijven bevinden zich in Twente en op de Veluwe.

Klik hier voor het onderzoek (pdf, download).

Klik hier voor het plan GOLDMINE van kiEMT: het contourenplan rond rol Oost-Nederland voor topsector Energie

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy