donderdag 30 april 2015

Road2UK - Zakendoen met het Verenigd Koninkrijk, 27 mei 2015

Bron: KvK / RvO

Road2UK (Zakendoen met het Verenigd Koninkrijk) is bedoeld voor ondernemers die hun kansen op de Britse markt willen onderzoeken of uitbreiden. Naast de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO), presenteren ook enkele  Nederlandse bedrijven hun verhaal om collega-ondernemers te helpen bij hun eerste stappen op de Britse markt.

Bent u op zoek naar informatie over het benaderen van de Britse markt, de onderliggende cultuurverschillen, juridische en fiscale aspecten van  het zakendoen met het Verenigd Koninkrijk, of het juist inzetten van de  social media? Of bent u op zoek naar mogelijke hulp bij het vinden van zakenpartners (matchmaking) en potentiële afnemers? Meld u dan aan voor deze bijeenkomst! U krijgt:
  • inzicht in kansrijke segmenten;
  • informatie over het  inzetten van de social media en gebruik van webshops;
  • informatie over cultuurverschillen tussen Nederland en Verenigd Koninkrijk;
  • antwoorden op vragen over juridische aspecten;
  • hulp bij het vinden van zakenpartners (matchmaking) en potentiële afnemers.
U krijgt een unieke kans om in één middag van de belangrijkste aspecten van het zakendoen met het Verenigd Koninkrijk kennis te nemen. Bovendien kunt u van gedachten wisselen met ondernemers die ervaring hebben met het exporteren naar het Verenigd Koninkrijk.
In de bijeenkomst zal ook aandacht zijn voor het zakendoen in Ierland, dat een andere markt is dan het Verenigd Koninkrijk.

Meer informatie, agenda en locatie is HIER te vinden.

Enterprise Europe Network
Mocht u via Enterprise Europe Network partners of technologie zoeken in de UK (of EU) dan kunt u mij ter plaatse aanspreken om te zien waar uw mogelijkheden en ingangen liggen. See you there!

dinsdag 28 april 2015

Masterclass 'De wieluitvinders, datamining voor stroomlijnen processen' 29 mei 2015

BRON: Kwaliteits Kring Twente

Hajo Reijers is hoogleraar bedrijfsinformatica aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast heeft hij een aanstelling als deeltijd-hoogleraar aan de TU Eindhoven. Zijn onderzoeksinteresses liggen bij onderwerpen als procesmanagement, workflow-technologie en bedrijfsinformatiesystemen. Hij is medeauteur van het boek "Fundamentals of Business Process Management", dat op bijna 100 universiteiten wereldwijd wordt gebruikt in het onderwijs.

Ondanks allerlei moeite zich van elkaar te onderscheiden, lijken veel organisaties feitelijk ontzettend op elkaar. Door goed rond te kijken en gebruik te maken van de nieuwste technologieën is het mogelijk om uniformiteit en eigenheid vloeiend samen te laten komen. Zo hoeven organisaties niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden.
In deze masterclass wordt uitgelegd hoe het mogelijk is om met 'supermodellen' in kaart te brengen hoe andere organisaties een specifieke dienst leveren. Met dit model kan vervolgens gekomen worden tot een nieuwe, verbeterde opzet van een bedrijfsproces. Ook wordt getoond hoe dat model dan zelf gebruikt kan worden om de uitvoering van dat proces te ondersteunen via de “cloud”, met alle voordelen vandien
De hier beschreven aanpak is ontwikkeld voor en toegepast in de praktijk van de Nederlandse gemeenten, maar veel breder inzetbaar. In de sessie worden dan ook de jongste ervaringen met deze aanpak in andere toepassingsgebieden gedeeld. De kern is dat als organisaties bereid zijn kennis uit te wisselen om er gezamenlijk beter van te worden er technologisch van alles mogelijk blijkt.

Meer informatie  en inschrijven voor deze masterclass is HIER te vinden

donderdag 23 april 2015

Zet uw bedrijf in de spotlight met de MKB Innovatie top 100 op de 10e editie!

Bron: KvK

MKB Innovatie Top 100: dé springplank voor innovatieve bedrijven


Omzet, werkgelegenheid, winst en internationale handel: innovatie biedt kansen!

De Kamer van Koophandel heeft als missie om de groei van MKB-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de MKB Innovatie Top 100, de jaarlijkse innovatie-etalage waarin een vakjury inspirerende best practices presenteert. Innovatie laat zich terugbetalen in betere bedrijfsprestaties; met name in extra omzet, maar ook in werkgelegenheid, winst en zelfs internationale handel. Hiermee is innovatie een duidelijke driver voor de groei van BV Nederland. Innoveren biedt kansen!

Innoveren is meer dan het op de markt brengen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Innovatie begint bij een marktgerichte focus: marktkennis, nauw contact met de klant en een innovatieve bedrijfscultuur. Deze visie hebben vrijwel alle ondernemers uit zeven jaar MKB Innovatie Top 100 met elkaar gemeen. Maar hoe vergaat het die ondernemers na hun deelname aan de Top? Om dat uit te zoeken heeft de Kamer van Koophandel in februari van dit jaar 699 organisaties aangeschreven. Welke factoren hebben het innovatieproces voor hen een extra push gegeven? En wat heeft ze geholpen bij de ontwikkeling en het vermarkten van hun innovatieve product of dienst? 219 ondernemers gaven graag antwoord.

Innovatie = succes
'Innoveren is belangrijk voor het bestaansrecht van de organisatie.' 'Innoveren is je onderscheiden in de markt, zorgen dat je je concurrentie voorblijft.' 'Innoveren biedt nieuwe kansen.' Het zijn zomaar wat uitspraken van deelnemers aan de enquête. Innovatie leverde de meeste ondernemers dan ook succes op. Het zorgde voor meer omzet (bij 85 procent), meer arbeidsplaatsen (bij 65 procent), meer winst (bij 68 procent) en zelfs voor internationale activiteiten (bij 58 procent). Bij veel ondernemers hebben hun klanten, toeleveranciers, de overheid en/of kennis- en onderwijsinstellingen aan dit succes bijgedragen. Met deze partijen werd de doelgroep en het product of de dienst afgestemd en werd kennis en ervaring gedeeld. Sommige partijen toonden daarnaast lef en namen risico door de ondernemers te ondersteunen bij de financiering.

Succesfactoren voor innovatie

En wat waren de succesfactoren voor de innovatie an sich, naast het innovatieproces zoals net beschreven? 'Een duidelijk onderscheidend product (bij 24 procent) en meer dan voldoende marktkennis (bij 11 procent)', zo antwoordden de ondernemers. Daarbij was het bovendien van groot belang dat er klantgericht vernieuwd werd én dat de begrippen innovatie en vernieuwing verankerd waren in zowel de bedrijfsstrategie als de bedrijfscultuur (bij 23 procent). Bij ondernemers waar hun innovatie werd belemmerd - een klein percentage van de respondenten - kwam dat veelal doordat de financiering lastig te realiseren bleek. Ook te weinig afzetmogelijkheden, belemmerende wet- en regelgeving of onvoldoende marketing werden af en toe genoemd.

MKB maakt het verschil

De ondernemers zijn zeer positief. Als gemiddeld rapportcijfer geven zij hun innovatietraject namelijk een 7,7. Bij de meeste organisaties, namelijk 57 procent, is de innovatie waarmee ze deelnamen aan de Top dan ook nog steeds onderdeel van hun bedrijfsactiviteiten. En daarmee bereikt de Kamer van Koophandel haar doel: laten zien waar het MKB toe in staat is. Ondernemers uit het MKB hebben lef, doorzettingsvermogen en een neus voor vernieuwing. En met die vernieuwingen maken zij het verschil en kunnen ze de economie, ook in tijden van crisis, aanjagen.

Inschrijven MKB Innovatie Top 100

Welke bedrijven hebben zich al ingeschreven voor de Innovatie Top 100? Nieuwsgierig? Kijk eens HIER!

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy