donderdag 29 maart 2012

BMW Group Nederland levert vloot elektrische BMW ActiveE’s af.


Bron: Website Laad.nl
Dertig elektrische BMW’s de weg op voor praktijktest.

Rijswijk. Afgelopen vrijdag (13 april 2012)namen achttien vooraanstaande organisaties op het hoofdkantoor van BMW Group Nederland hun elektrische BMW ActiveE(‘s) in ontvangst. Zij nemen de komende twee jaar deel aan een grootschalige e-mobility praktijktest van BMW AG in Nederland. Na Duitsland en de Verenigde Staten is Nederland het derde land ter wereld waar eindgebruikers de elektrische BMW ActiveE testen in het dagelijks gebruik. In Nederland gaat het om in totaal dertig auto’s.Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur BMW Group Nederland, overhandigde de sleutels aan de trotse bestuurders van de dertig volledig elektrische BMW 1 Series. Organisaties als Ernst & Young, KPMG Meijburg & Co, Van Gansewinkel Group, Cofely, Alcatel-Lucent, KPN, ABN AMRO en leasemaatschappij Alphabet nemen met hun auto deel aan een wereldwijde praktijktest met duizend auto’s. Vorige maand overhandigde Norbert Reithofer (bestuursvoorzitter van BMW AG) al persoonlijk twee BMW ActiveE’s aan Johan van de Gronden, algemeen directeur van het Nederlandse Wereld Natuur Fonds.Bij de geselecteerde bedrijven worden de auto’s (op leasebasis) veelal ingezet als poolauto om zoveel mogelijk mensen met elektrisch rijden in de praktijk kennis te laten maken. Eens per kwartaal wordt deze kennis gedeeld in de BMW Active E Business Club.

Alle 30 auto’s worden de komende tijd volop ingezet in de Randstad. BMW Group koos voor de Nederlandse Randstad omdat dit gebied met zeven miljoen mensen binnen een straal van 50 km, het karakter heeft van een internationale megacity, ideaal voor e-mobility. Bovendien is er een gunstig fiscaal stimuleringsklimaat en sprake van een sterk milieubewustzijn.

Inwoners Randstad positief
Inwoners van de Randstad blijken ook nog eens bijzonder positief over elektrisch rijden. Dat is de uitkomst van een in opdracht van BMW Group Nederland gehouden onderzoek. In de vier grote steden werden 2.000 respondenten op straat gevraagd naar hun mening over de elektrische BMW ActiveE. Ruim 43% koos voor de meest positieve optie: “geweldig, iedereen moet zo snel mogelijk elektrisch gaan rijden”. Daarnaast gaf 32% van de respondenten aan het een goede ontwikkeling te vinden (“we moeten investeren in een groene toekomst”). Opgeteld is 75% van de Randstedelingen dus positief over elektrisch rijden. Van de overige respondenten had 10% geen mening, 9% vond dat er een goede start is gemaakt, maar dat er nog veel verbeterd moet worden. Slechts 6% van de respondenten gaf aan helemaal geen toekomst te zien in elektrisch rijden. Om hun keuze in het onderzoek duidelijk te maken, mochten de respondenten een groene, oranje of rode sticker plakken op de BMW ActiveE. Zo kleurde de auto in de loop van het onderzoek hoofdzakelijk groen, naar de mening van de Randstad.
Op http://www.facebook.com/BMW.Nederland kon men bovendien foto’s van de gespotte BMW Active E plaatsen en daarmee kans maken op een reis naar BMW Welt.

Met de BMW ActiveE speelt BMW Group in op de sterk veranderende mobiliteitsbehoefte in grootstedelijke gebieden. De auto is een voorloper van het nieuwe op duurzaamheid geschoeide subbrand BMW i. De BMW i3 is het eerste model dat onder de BMW i vlag verschijnt in 2013. De BMW ActiveE beschikt al over de aandrijflijn van dit model.

woensdag 28 maart 2012

Valorisatie van reststromen in de Food keten


Donderdag 26 april van 14:00 tot 18:00 uur

“Hoe geld verdienen aan uw nevenstromen”

2014 wordt het EU-jaar tegen voedselverspilling Wat betekent dit voor u als ondernemer. Welke kansen biedt dit? Hoeveel gooit u weg, wat zou het u op kunnen leveren? Nieuwe producten, nieuwe samenwerkingsverbanden en New Business. Op welke manier kunt u reststroomverwaarding inpassen in uw duurzaamheidconcept en MVO?

Doelgroep
Ondernemers in de voedingsmiddelen industrie keten. Van primaire sector tot aan retail.

Programma Welkom & Opening
- Vergezicht terugdringen voedselverspilling en kansen voor reststromen
- Inspiratie; Succesvolle praktijkvoorbeelden
- Een proeverij van beschikbare technologieën & wetgeving;
- arrières en kansen Vervolg: Maak een keuze uit diverse mogelijkheden!
- Afsluiting en netwerk borrel

Locatie: TNO, Utrechtseweg 48, 3704 HE ZEIST

Aanmelden:
Stuur een mail met uw contactgegevens voor 19 april aan
TNO, Marlies Aten, marlies.aten@tno.nl

In samenwerking met Stichting Food Valley, FND en Milgro.

dinsdag 27 maart 2012

Samen concurreren, naar een betere eigen toekomst!


Voor industriële producten wordt de concurrentiepositie die men inneemt steeds belangrijker. Klanten gaan steeds vaker voor een zo laag mogelijke inkoopprijs, levertijden worden korter en er wordt steeds vaker een grote mate van flexibiliteit verlangd. Daarnaast vraagt de markt steeds vaker naar klantspecifieke producten (die net zo snel en tegen nauwelijks meerkosten geleverd moeten worden).
Prijzen moeten internationaal concurreren met zowel leveranciers uit lagelonenlanden als met andere leveranciers in Nederland. Hierdoor wordt steeds scherper gecalculeerd waardoor bij veel leveranciers nauwelijks nog winst wordt gemaakt.

Concurrentiepositie versterken
Veel bedrijven zijn op dit moment actief aan de slag om hun concurrentiepositie te verbeteren. Vaak wordt gewerkt aan allerlei interne verbeterprogramma’s (zoals lean manufacturing, 5S, 6 sigma e.d.). Dergelijke programma’s, die vaak op kostenreductie zijn gericht, dragen vaak wel bij aan het versterken van de concurrentiepositie maar dragen zelden bij aan het verbeteren van de winstgevendheid van deze bedrijven. Een onduidelijke strategie voor het gehele bedrijf, gecombineerd met een ad-hoc manier van werken zorgen ervoor dat iedereen in het bedrijf hard werkt, maar dat de resultaten hierop achterblijven. Vrijwel alle industriële MKB –bedrijven worstelen hiermee.

Innoveren in (en samen met) de keten!
Bij het versterken van hun concurrentiepositie lopen uitbesteders en toeleveranciers tegen vergelijkbare problemen aan. Veel producteigenaren willen alles zelf doen of zelf de controle over alle werkzaamheden houden. Deze houding wordt vaak ingegeven doordat men onvoldoende vertrouwen in de toeleveranciers heeft (vaak gebaseerd op slechte ervaringen uit het verleden). De keuze om vrijwel alles zelf te willen doen is echter vaak weer een grote hindernis om de concurrentiepositie te versterken (productontwikkeling gaat te langzaam, kosten zijn te hoog en flexibiliteit is te gering). Deze impasse kan alleen worden doorbroken als uitbesteders, samen met hun toeleveranciers, deze uitdagingen oppakken zodat de eindproducten beter (internationaal) kunnen concurreren.
Samen innoveren vraagt echter om een andere manier van samenwerken. Samen moeten duidelijke afspraken worden gemaakt over de wederzijdse verwachtingen en de invulling van deze verwachtingen. Afspraken moeten door alle betrokken partijen worden nagekomen. Samenwerken vraagt ook om een instelling waarbij gewerkt wordt vanuit wederzijds begrip voor elkaars behoefte en waarbij men elkaar ook een bepaalde winst gunt.

TopketenImpuls
Ondanks dat veel bedrijven weten dat men zich anders op moet gaan stellen en echt moet gaan samenwerken, krijgt men dit in de praktijk vaak onvoldoende voor elkaar. Een bedrijfscultuur is vaak niet zomaar te veranderen. In aansluiting op het topsectorenbeleid van het ministerie van EL&I heeft Syntens Innovatiecentrum het project TopketenImpuls® ontwikkeld. Het project is gericht op de hele waardeketen die voor het tot stand brengen van een product nodig is. Syntens kijkt naar de factoren waarop de concurrentiepositie verbeterd moet worden en gaat de betrokken bedrijven daar vervolgens gericht bij begeleiden. Hierbij zal veel aandacht worden besteed aan de verbetermogelijkheden die alleen in samenwerking met de ketenpartners gerealiseerd kunnen worden. In het project wordt vooral gewerkt aan het versterken van de concurrentiepositie van de producten (of productgroepen) die de gehele keten op de markt brengt. Daarna zal gekeken worden wat voor consequenties het behalen van deze gewenste concurrentiepositie voor de ketendeelnemers zal hebben. Voor deelname aan dit project is dan ook een vereiste dat u als MKB-ondernemer een uitbesteder bent (met een eigen product) en dat u samen met minimaal een (maar liefst met zoveel mogelijk) van uw toeleveranciers deelneemt.

Voor meer informatie of voor aanmelding kunt u contact opnemen met uw dichtstbijzijnde Syntens Vestiging
Factsheet topketenimpuls is HIER te vinden.

Cleantech & MVO related links

Enterprise Europe Network - Automotive

Enterprise Europe Network - Energy